Kokemus ratsastajan core challengesta

Verkkovalmennus saatu yhteistyönä Valmennuskeskus Huipun kanssa

Jos joku olisi kertonut minulle, että synnytyksen mukana lähtee myös lihakset niin olisin ollut ehkä hieman viisaampi ja varautunut tulevaan. Mullahan on ennen raskautta ollut ihan hyväksi treenattu kroppa niin salilla käymisen, koirien kun hevoshommien kautta. Tarkemmin kun miettii se ei ehkä tuntunut silloin siltä, mutta jälkeenpäin kaipaan sitä kroppaa kovasti. Suurinpiirtein raskauden puoleen väliin jaksoin liikkua yhä, ratsastaakkin. Uskomantonta, että juoksin vielä koiran kanssa näyttelykehässä raskausviikolla 30. Siihenpä se sitten jäi ja aloin myös syömään todella huonosti ja epäterveellisesti loppuraskaudessa kipujen myötä. Hassua, koska en koskaan ajatellut pistäväni mitään sen piikkiin ”koska olen raskaana”. Oli täyttä haaveajattelua, että mun kroppa olisi palautunut raskaudesta enää ennalleen.

Nyt vasta lähes puolitoista vuotta synnytyksen jälkeen mulla on tullut takaisin ajatus liikunnasta ja ihan oikeasti treenaamisesta. Mun hyvinvointi perustuu aika pitkälti siihen, joten ihmettelen itsekkin miten olen voinut luistaa näin tärkeästä asiasta näin pitkään. Mun on täytynyt kulkea ensin pitkä matka oman henkisen hyvinvoinnin saavuttamiseksi, mutta olen unohtanut kuinka suuri merkitys on myös voida fyysisesti hyvin siinä rinnalla koska siihenhän loppujenlopuksi mun henkinen hyvinvointikin perustuu – energiaan ja hyvään mieleen liikunnasta, puhumattakaan stressin hallinnasta. Tosin onpa todella toimiva tapa kertoa masentuneelle tai stressin kuormittaaneelle henkilölle että mene lenkille tai salille, ei varmasti toimi kehenkään.

Koska kotona treenaaminen ei ole omasta päästä koskaan ollut mun juttu, päätin aloittaa valmiista verkkovalmennuksesta ja rupesin miettimään mistä lähtisin rakentamaan omaa kroppaa eteenpäin ja kenen kanssa. Olin jo pitkään seurannut blogikollegani Ninnin instagram-tiliä mm. hyvien treeni- ja kehonhuoltovinkkien vuoksi ja sieltä useamman kerran klikannut ratsastajalle tarkoitettuja valmennuksia, vaikka en edes ratsasta säännöllisesti. Niinhän siinä sitten viestitellessämme kävi, että lähdin innostuneena mukaan haastevalmennukseen nimeltä Ratsastajan core challenge. Päätin, että lähden ensimmäisenä parantamaan mun keskivartaloa voidakseni lähteä treenaamaan kaikkea muuta perässä.

Millainen haaste ja kenelle?

Ratsastajan core challenge on loistava 21 päivän mittainen haaste verkossa niin ratsastajalle, kuin vastasynnyttäneellekkin joka ei ymmärtäisi hevosista mitään. Osan harjoituksista voi tehdä hevosen kanssa, mutta kaikki sisältö on tehty kotona toteutettavaksi. Et tarvitse ruualle vaakaa tai treeniin mitään välineitä. Se miks kenenkään pitäisi lähteä tähän mukaan, on halu vahvistaa ja oppia käyttämään keskivartaloaan. Olit kuka tahansa, lupaan että kiität itseäsi jälkeenpäin osallistumisesta.

Siihen sisältyy

  • jokaiselle 21 päivälle vaihtuva tehtävä
  • aktivoivat ja kehittävät vatsalihasliikkeet
  • kehonhuoltoon liikkeet koko vartalolle
  • neljän viikon aerobinen harjoituskalenteri
  • facebook-ryhmä, johon tulee ohjevideot päivittäin
  • ruokaohjelma virallisten ravintosuosituksien mukaan

Ohjelma oli omasta mielestä tosi monipuolinen, joka teki siitä todella kiinnostavan ja motivaatio harjotteiden suorittamiseen kasvoi jokaisen päivän myötä kun niitä ei tiennyt etukäteen. Valmennus ei myöskään ollut mitään väkisin hampaat irvessä heilumista, vaan ne oli tosi hyvin muokattavissa itselle sopivaksi! Valmentajan apu ja tuki oli myös helposti facebook-ryhmässä saatavilla.

Oma kokemus ja tulokset

Päivittelin tätä haastetta jo instaan aktiivisesti, mutta mun mielestä tämä haaste ansaitsee myös ihan kunnon määrän rehellistä tekstiä.

Yksi parhaimmista saavutuksista on, että mulle jäi tästä niin paljon oivalluksia omasta keskivartalon hallinnasta ja osaan hyödyntää niitä jatkossa päästäkseni vielä pidemmälle. Ymmärrän nyt, miten mun vatsalihakset toimii ja miten ne kehittyy jos niin haluan.

En odottanut 21 päivän keskivartalohaasteelta oikeastaan suuria, koska aika oli niin pieni saavuttaa mitään näkyvää tai suurta. Mun odotukset tätä haastetta kohtaan oli se, että oppisin käyttämään syviä vatsalihaksia ja keskivartaloa oikein oli mulla tarkoitus sitten treenata tai kantaa itseni hyvässä ryhdissä, mun ryhti on ollut viimeisen kahden vuoden aikana todella huono. Odotin myös pääseväni kiinni takaisin energiseen minään ja motivaatioon liikkua taas joka päivä. En edes ymmärrä miksi olin niin innoissani tästä haasteesta, mutta ei sillä ole mitään väliä koska saavutin sillä enemmän keskivartaloon kuin yksin treenatessani aiemmin kaksi vuotta salilla. Miettikääs, kaksi halvatun vuotta salilla enkä ole koskaan omistanut tuntuvia vatsalihaksia tai hallinnut mun keskivartaloa kunnolla. Joku saa pitää tätä huuhaana, mutta totta se on enkä puhuisi minkään puolesta, josta en itse menisi takuuseen.

Treenipäivät vatsalihaksille oli osa helppoja ja osa todella polttavaa settiä, mutta ennen kaikkea se oli hauskaa monipuolisuutensa takia. Jotkut aktivoivat treenit oli taas sellaisia, mitä pystyi tekemään huomaamatta missä vaan ja huomaan esimerkiksi mun ryhdin olevan oikeasti suora autolla ajaessa, ennen nojasin niin pahasti oikealle että mulla meni selkä jumiin. On tosi helppoa käyttää nyt keskivartalon tukea ja olla ryhdissä, kun on oppinut tavan olla täysin pinnistelemättä. Vatsalihaksetkin tuntuu sormella kokeiltaessa ja sektion jälkeinen maharöllö on sulanut vähäsen pienemmäksi, suht tasaisessa vatsassa näkyy jopa muotoja lihaksista. Uskon, että kun otin itseäni niskasta kiinni myös syömällä oikein ja tarpeaksi usein niin se jo vaikutti siihen suurimmaksi osaksi miltä mun vatsa näyttää. Mulla on todella huono tapa syödä muuten epäsäännöllisesti ja liian vähän, nyt mulla oli oikeastaan kokoajan oikeaan aikaan nälkä.

Muutoskuvat ig-arkistosta

Yksi parhaimmista saavutuksista on, että mulle jäi tästä niin paljon oivalluksia omasta keskivartalon hallinnasta ja osaan hyödyntää niitä jatkossa päästäkseni vielä pidemmälle. Ymmärrän nyt, miten mun vatsalihakset toimii ja miten ne kehittyy jos niin haluan. Tää on se tärkein asia, mikä mulle jäi käteen ja vain ainoastaan kolmessa viikossa ja tää loi ihan tajuttoman määrän positiivisia ajatuksia mun päähän ja eväitä jatkoon.

Tiivistettynä tämän kaiken saavutin kolmessa viikossa:

  • parempi ryhti
  • vahvempi keskivartalo
  • aktiivinen keskivartalo
  • kiinteämmän näköinen keskivartalo
  • parempi istunta hevosen selässä
  • motivaatio kehittyä eteenpäin
  • uusia liikkeitä treeniin ja kehonhuoltoon
  • oivalluksia miten oma keskivartalo toimii

En päässyt hevosen selässä kokeilemaan istuntaa ja tuloksia haasteen aikana kuin kerran, mutta se riitti vakuuttamaan mut jo paremman tasapainon kannalta. Mun olo oli satulassa paljon jämäkämpi ja osasin käyttää mun kroppaa eri tavalla. Aion tulla tämän kokeilemaan kyllä myös hevosen selästä myöhemmin.

Suosittelen suuresti, oli aivan ihana valmennus! Vastaan mielelläni myös kysymyksiin, mikäli niitä heräsi tämän postauksen myötä.

Viia

 viiaw

1

Vastaa