Väriä lautaselle

Värikäs ruokavalio

Maailma on täynnä dieettejä. Voit punnita ruokiasi maailman tappiin, välttää hiilihydraatteja tai gluteeniviljoja tai vetää vihresmoothieita kokematta kuitenkaan koskaan minkäänlaisia terveyshyötyjä. En tarkoita kritisoida muita dieettejä, vaan haluan tuoda ruokailuun uuden näkökulman – vapaa ruokailu, jossa suurinta roolia näyttelevät vihannekset, marjat ja hedelmät.

Värikäs ruoka on visuaalisesti kaunista ja kutsuu syömään. Kun valitsee vihreää, punaista, oranssia ja keltaista, tulee myös todennäköisesti koostaneeksi annoksensa monia erilaisia vitamiineja sisältävistä ainesosista (tämä on nyt aivan puhdas mututuntuma). Vihannekset, marjat ja hedelmät sisältävät vitamiinien lisäksi paljon kuituja ja antioksidantteja. Uskallan väittää, että kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin pohja lähtee nimenomaan monipuolisesta, ravintorikkaasta ruuasta. Hiilihydraattien, proteiinien ja rasvan suhde on toki tärkeä, mutta jos ne ovatkin oikein, ei se tarkoita automaattisesti tasapainoista, kaikki tarpeet täyttävää ruokavaliota.

Värikkään ruuan ei tarvitse olla vaikeaa ruokaa. Kuten olen aiemminkin monta kertaa kirjoittanut, periaatteeni arkiruokailussa on yksinkertaisuus. Yksinkertaisuus ei kuitenkaan tarkoita yhtä tai kahta raaka-ainetta, vaan nopeaa tapaa valmistaa ja puhtaita raaka-aineita, jotka eivät välttämättä kaipaa kaverikseen kermakastiketta tai majoneesiä.

Kuvan jauhelihasalaatin tekemiseen minulta meni noin 20min. Paistoin naudan vähäravaisen jauhelihan, pilkoin palan paprikaa, yhden kourallisen kirsikkatomaatteja, pätkän kurkkua ja huuhtelin salaatit (valmis salaattisekoitus). Heitin jauhelihat salaatin päälle ja punnitsin sekaan 20g pähkinöitä. Paljon helpompaa ja nopeampaa, kuin esimerkiksi vastaavista aineksista tehty tuhdimpi jauhelihakastike ja spagetti (jossa ei siinäkään mitään vikaa, mutta halusin vertailun vuoksi ottaa jonkun ruuan esimerkiksi. Sitä paitsi vihannekset olisivat voineet kokonaan unohtua pastabolognese-annoksesta, koska se ei enää kaipaa pohjakseen tuota salaattia).

Miten koostaa värikäs ruokavalio?

Värikäs ruokavalio ei ole lopulta mikään hankala juttu. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa viedä tämä ajatusmalli käytäntöön, mutta voit aloittaa vaikka porkkanasta. Yksi jääkaappikylmä porkkana lounaan jälkeen jälkiruokana on jo hyvä alku. Alle kirjoitan esimerkin siitä, miten vihanneksia, marjoja ja hedelmiä voisi ujuttaa reilusti lisää päivän jokaiselle aterialle. Tämä ei ole mikään joka päivä samalla kaavalla toistettava ruokavalio, vaan esimerkki!

 

Aamupala: vihersmoothie (ohje esimerkiksi täältä) tai jos kaipaat lämmintä aamiaista, kokeile munakasta (superherkullinen resepti täällä)

Lounas: salaattia, jonka pohjana yrtit ja erilaiset salaattilajikkeet sekä babypinaatti, kurkkua, tomaattia, paprikaa ja halutessasi vaikkapa ananasta tai viinirypäleitä, proteiinin lähteeksi esimerkiksi kanaa tai naudan jauhelihaa ja hiilihydraatteina bataattia, täysjyväpastaa, quinoaa tai hedelmiä. Rasvan lähteeksi pähkinöitä

Välipala: rahkaa, jonka sekaan reilusti marjoja

Päivällinen: Uunilohta, bataattia ja lämpimiä vihanneksia (esimerkiksi parsaa, kukkakaalia, punajuurta, porkkanaa). Lohen kaveriksi kermaviilikastiketta ja reilusti tuoreita yrttejä ja vaikkapa sitruunaa mausteeksi.

Iltapala: Kaurapuuroa, marjoja ja pari kananmunaa. Vaihtoehtoisesti smoothie tai vaikkapa ruisleipää, kananmunia ja tuhti annos vihanneksia leivälle. Lisänä kipollinen marjoja.

 

 

Jos ajatellaan, että yksi kourallinen olisi yksi annos vihanneksia, niin jokaisella aterialla olisi hyvä ottaa kaksi annosta. Lajikkeita kannattaa vaihdella ja kokeilla rohkeasti uutta. Jos mikään kirjaimellinen dieetti ei siis innosta – kokeile tätä. Entisistä elämäntavoistasi riippuen tulet varmasti kokemaan todella paljon terveydelle edullisia juttuja, mutta saat myös paremman ihon, vahvat kynnet, terveet hiukset sekä hyvinvoivan kehon. Ohessa kannattaa lähteä karsimaan ruokavaliostaan pois valkoisia viljoja, puhdasta sokeria ja muita sellaisia ”vatsantäytteitä”, joilla ei ole mitään muuta tehtävää, kuin täyttää maha ja antaa energiaa. Ne eivät ole terveydelle eduksi, olipa sitten huippu-urheilija, kotiäiti tai mitä tahansa siltä väliltä.

<3: Tanja

0

Vastaa

Close Menu