Terveellinen ruoka – mitä se on?

Terveellistä ruokaa ilman ihmedieettejä

Terveellinen ruoka on ehkä yksi kiistellyimmistä teemoista. Ei ole mikään ihme, että menee kansakunnan pää ihan pyörälle. Milloin saa syödä hiilareita, millon pitää vetää proteiinia, onko rasva terveellistä vai epäterveellistä?

Erilaisia dieettejä kokeilleena, aina parempaan pyrkivänä tyyppinä palaan joka kerta dieettien jälkeen lähtöruutuun. Herään siihen, miten ihanaa on ostaa kaupasta kasa kaikenkirjavia vihanneksia. Tajuan, miten olen kaivannut tuota hedelmää ja tuota juuresta. Haluan antaa silmieni ja makuaistin kylpeä värien loistossa ja nautin siitä, että saan vapaasti päättää. Dieetin aikana mun puskuri suodattaa näkyvistä aikalailla kaiken herkullisen, kuten nyt vaikka ananaksen, banaanin ja bataatit. Niitähän ei saa syödä, koska ne eivät kuulu dieettiin.

Ananaksessa, bataatissa ja banaanissa ei kuitenkaan ole mitään pahaa. Kyllä ihminen ilmankin pärjää, mutta en keksi oikeastaan ainuttakaan järkevää syytä, miksi pitäisi. Jos tarkastellaan asiaa makroravinteiden kannalta, niin yleensä kaikessa värikkäässä on paljon kaikkea hyvää. ”Kalori on kalori” – olen kuullut. En väitä vastaan, mutta sanon silti, että kyllä sillä on vissi ero saako kalorinsa perunalastuista vai vihanneksista ja hedelmistä. Meidän pitäisi unohtaa aivan koko kalori-ajattelu. Kaloreista puhuminen saa ruuan näyttämään vain polttoaineelta. Tavallaan sekin on totta, tavallaan taas ei. Jos bensa-autoon laitetaan dieseliä, niin matkanteko loppuu aikalailla lyhyeen. Jos survotaan ihmiskehoon vuosi toisensa perään kaikkea sontaa vain kalori-pohjalta, niin matkanteko loppuu – ei niin lyhyeen kuin tässä ajoneuvoesimerkissä – mutta lyhyeen kuitenkin.

Siksi sillä on väliä, mitä suustaan alas laittaa. Terveellistä ruokaa ei voi määritellä energiansaannin pohjalta. Määrittely tulee aloittaa ravintoaineiden pohjalta. Kourakaupalla vitamiineja, hyvää rasvaa, laadukasta proteiinia ja sopivasti hiilihydraatin lähteitä, joista saa energian lisäksi kivennäisaineita ja kuituja.

Kävin juttelemassa yhden pt-opiskelijan kanssa pari päivää sitten. Puhuttiin molemmille tutusta teemasta – mitä kehossa tapahtuu, kun dieetti lopetetaan. Monen valmentajan näkökulmasta dieetin lopettaminen taisi tarkoittaa ainoastaan sitä vanhoihin elämäntapoihin palaamista, ja vanhat elämäntavat taisivat automaattisesti olla huonot. Koska puhuimme pitkälti minun tilanteestani, jäi nämä kaksi asiaa keskustelussa häiritsemään oikein huolella. Ensinnäkin, mulle paluu ”entiseen” tarkoittaa juurikin näitä asioita; ruuan syömistä ilman keittiövaakaa sekä mahdollisimman laajaa ja monipuolista ruokarepertuaaria – ei suinkaan jokailtaista herkunvetämistä tai päiväkahveja hillomunkeilla. Harmittaa, etten tajunnut pureutua tähän teemaan hänen kanssaan enemmän, toisaalta tuo keskustelu venähti hirvittävän pitkäksi muutenkin. Keskustelun muista teemoista kuulette myöhemmin, sillä aloitan hänen harjoitusasiakkaana.

Yhtäkaikki, kun mietit mitä terveellinen ruoka tarkoittaa juuri sinulle, niin mieti, mitä siitä saat. Pelkäksi polttoaineeksi sopii vaikka ihan raaka sokeri jos siltä tuntuu. Jos haluaa suhtautua ruokaan tällä tavoin, niin sittenhän se todellakin on ihan sama mitä syö. Jos taas miettii, mitä elimistö tarvitsee, niin ei todellakaan ole ihan sama, mitä laittaa suustaan alas. Jokainen voi vapaasti valita, mihin koulukuntaan kuuluu. Varmasti löytää jokaiseen koulukuntaan sen parhaan trainerin ja parhaan tsempparin. Meidän pitäisi kuitenkin muistaa yksi juttu – yksilön vastuu. Nimittäin lopulta kannamme itse vastuun siitä, mitä keholle annamme. Kropan toiminta on aivan suoraan verrannollinen ravinnon laadun kanssa.

Emmehän siis anna dieettien tai erilaisten ravintogurujen vaikuttaa liikaa omassa keittiössämme? Ei tehdä turhaan ananaksesta ja bataatista pahiksia, vaan nautitaan (viimeistään dieettien jälkeen) kaikkia ihania terveellisiä makuja tasapainoisesti ja omaan energiankulutukseen suhteutetulla määrällä. En kehoita luopumaan dieeteistä tai erilaisista valmennuksista, vaan pistämään tämän korvan taakse ja muistamaan sitten, kun on aika hakea kokonaan uudet elämäntavat. Terveellisyys ei ole ihmedieetit ja paperista luettavat ruokavaliot, vaan jotain ihan muuta. Aiheesta olen kirjoittanut aiemminkin, esimerkiksi Väriä lautaselle -postauksessa – käy lukemassa, jos aihe kiinnostaa.

 

<3: Tanja

 

ps. Dieettikuulumisia ei nyt tälle viikolle ole – paino junnaa taas. Yksilön vastuu alkaa tarttua peliin mukaan ihan just.

0

Vastaa

Close Menu