Stressi pois – lepo

Niskaote kestästä – last part: lepo ja sen merkitys kokonaisuudelle

En voi olla ainoa äiti, jolla on jatkuva kiire. Aamut alkavat ajoissa ja illat venyvät myöhiksi. Välissä on pakko ennättää tehdä työt, olla hyvä työkaveri, olla hyvä äiti, hakea lapset koulusta, hoidosta ja kuskata harrastuksiin, tehdä terveellistä ruokaa, pestä pyykkiä, viikata vaatteita, valita rikkinäiset pois lasten vaatekaapeista, imruoida, pissattaa koiraa — tää lista ei itseasiassa ehkä lopu ikinä?!

Joskus mietin, että minusta olisi mukava leikkiä hetki jotain muuta. Kuvitella, että olen sinkku ja asun yksin, ettei mitään perhettä koskaan ollutkaan. Millainen mun pieni yksiö tai kaksio ois, miten tarkasti mulla ois kaikki viimeisen päälle sisustettua ja järjestettyä. Töiden jälkeen pääsisin aina halutessani treenaamaan, eikä kukaan tulisi hoputtamaan mua suihkusta pois, huutaisi satoja pyyntöjä eri huoneista, kukaan ei yksinkertaisesti odottaisi multa mitään. Mun pitäisi käydä vain töissä ja huolehtia vain itsestäni. Tällaisesta elämästä en tiedä mitään. Ennätin asua yksin vain muutaman kuukauden lukion alussa, tuolloin elämä pyöri lähinnä koko ajan sen ympräillä, että pitäisi opiskella ja pitäisi pärjätä jollain keinolla. Ja minua sentään autettiin kotoa!

Jokaisessa elämäntilanteessa ihminen kaipaa erilaisia asioita, ja juuri ne oman elämän keskiössä olevat asiat tuntuvat todella kuormittavilta, koska – no, samat asiat päivästä toiseen ovat puuduttavia. Elämästä tahtoo nousta aina joku keskeinen ongelma esiin, ja sitten sen ongelman ympärillä pyöritään, kunnes seuraava lehti kääntyy ja uusi vaihe uusine ongelmineen aukeaa. Olipa elämäsi minkälaisessa vaiheessa tahansa, niin tämä neuvo on yhtä pätevä: muista levätä!

Milloin suorittamisesta tuli muotia ja itsensä kuuntelemisesta kiellettyä? Nostakoon käden ylös kaikki ne, jotka arvostavat enemmän työteliäisyyttä kuin laiskottelua. Olen itse myös käsi pystyssä. Yleisesti arostamme aikaansaamista enemmän, kuin paikallaan olemista. Voimme kilpailla vaikka loputtomiin siitä, kuka suorittaa parhaiten, eniten, nopeiten. Mutta kun elämä ei ole suoritus, eikä kehoamme ole luotu menemään eteenpäin kuin kone. Stressin ja kiireen aiheuttamat vaikutukset elimistössä ovat pahimmillaan pysäyttävät, konkreettisesti. Pitkään jatkunut yhtäjaksoinen stressi muuttaa jopa hormonitoimintaa. En puhu mistään perus sukupuolihormoneista pelkästään, vaan esimerkiksi kilpirauhashormoneista. On yksilöllistä, miten paljon stressiä ja kuormaa kukin kestää. Omien rajojensa etsiminen voi kuitenkin muuttaa tien lopullisesti, joten jos olet vielä terve, niin etsi se aika levolle vaikka kivenkolosta.

Pitkittynyt stressi altistaa;

sairastumisille

ahdistukselle

mielenterveysongelmille

kohonneelle verenpaineelle

aggressiivisuudelle

vatsan toiminnan ongelmille

migreenille

paheneville astma- ja allergiaoireille

Lähde: kuntoplus

Riittävä määrä unta takaa palautumisen

Kuulutko myös heihin, jotka nipistävät yöunistaan, elleivät ennätä muuten tehdä jotain todella tärkeää? Mulle se tärkeä voisi olla vaikka pyykinpeseminen keskellä yötä. Että olevinaan saan tyhjäksi pyykkikorin. Vain että voin täyttää sen taas seuraavana päivänä. Turhaa! Voin yhtä hyvin pestä kolme koneellista kolmen päivän välein kun joka ilta yhden – hyöty nukkumisesta on  suurempi. Unta ei kannata aina priorisoida tärkeysjärjestyksessä viimeiseksi. Myös kroppa kehittyy levossa, mieliteot pysyvät vähempänä ja kokonaisuus on paremmin hallussa.

Omaa nukkumista kannattaa seurata unipäiväkirjan avulla. Tästä tulen tekemään ihan oman postauksen: kuinka analysoida omaa nukkumistaan.

 

<3: Tanja

0

Vastaa

Close Menu