Sananen kaupallisesta yhteistyöstä ja ”ammattimaisesta” bloggaamisesta

Ei enää yhtään uutta (kaupallista) bloggaajaa – kiitos

*ajastettu postaus

Hyvä. Pysähdyit lukemaan. Jatka toki, koska tässä postauksessa mulla on tärkeää asiaa kaikille bloggaajille. Ja meitähän riittää. Satojatuhansia blogeja ja bloggaajia enemmän ja vähemmän kaupallisissa tarkoituksissa. Itse käytämme termin ”kaupallinen” sijasta mieluummin sanaa ”ammattimainen”, mikä sinänsä on omiaan ruokkimaan korppikotkan mainetta ympärillämme. Tuon maineen olemme ihan itse aiheuttaneet. Kerron kohta miten ja miksi, jatka vain lukemista.

Kun aloitin ensimmäisen blogin vuonna 2013. Kirjoitin päiväkirjamaisesti, en tiennyt tuon taivaallista mistään analyticseistä, enkä ollut pätkääkään kiinnostunut seuraajamääristäni. Kirjoitin, koska tiesin projektini kiinnostavan muitakin. Halusin antaa vertaistukea ja purkaa omia ajatuksia. Seurasin monia blogeja, kommentoin ja sain paljon kommentteja. Kuvasin kaikki kuvat sen aikaisella huonolla kännykkäkameralla, ja niin teki suurin osa muistakin bloggaajista. Minua seurattiin, koska ihmisiä kiinnosti.

Ihailin tuolloin fitnesskilpailijoita, jotka saivat lisäravinteita ja kertoivat käyttämistään tuotteista blogissaan. Ehkä oli joku alekoodi, jolla lukijat saivat tuotteita vähän edullisemmin ja yrityksille jäi selkeä data markkinoinnin tuloksista. Tuolloin tavallisena Joensuulaisena perheenäitinä mulla ei olisi ollut mahdollisuutta saada mitään tuotteita kirjoituksiani vastaan, eikä ollut kyllä monella muullakaan tavan talliaisella. Tiedättekö mitä, bloggasin silti.

Kaupallista yhteistyötä jokaiselle

 

Vuosien varrella paljon on muuttunut. Nyt jokaisella bloggaajalla on järjestelmäkamera, assistentti, bloggaussuunnitelma, analytics ja mahdollisesti kaikenlaisia buustiryhmiä tai enemmän tai vähemmän maksettuja seuraajia, joilla markkina-arvoa saadaan hilattua ylöspäin ja näytetään yrityksien silmissä siltä, että yhteistyötä kannattaa lähteä tekemään. Diilejä solmitaan juurikin meidän, ihan tavallisten suomalaisten perheenäitien, teinien tai kenen ikinä, kanssa. Kuka tässä voittaa? Kuinka moni bloggaaja muistaa, että blogin päätarkoitus ei ole tehdä kaupallista yhteistyötä ja saada rahallista hyötyä. Bloggaamisen perusajatus on tuottaa kiinnostavaa sisältöä!

Yhteistyösopimusten tekemisessäkään päätarkoitus ei ole vain tehdä yhteistyösopimuksia. Päätarkoitus on saada myyntiä markkinoimalleen yritykselle, eikö?!  Koska niin onnettoman moni bloggaaja sen unohtaa, aiheutamme itsellemme negatiivisen  korppikotkan maineen. Seuraajien etsinnässäkään ideana ei ole vain ylittää sitä maagista seuraajien määrää, vaan löytää ensin kohdeyleisö, ja sen jälkeen auttaa tuota kohdeyleisöä löytämään tarvitsemiaan tuotteita. Vain niin toteutamme blogiyhteistöiden alkuperäistä ideologiaa. Vain tällä tavoin voimme saavuttaa hyötyä myös yrityksille, jotka tekevät kanssamme yhteistyötä.

Oletko ajatellut, että jos myyntiä ei tule, teemme käytännössä tappiota yhteistyökumppaneillemme – silti vaikka seuraajat olisivatkin aidosti kiinnostuneita asiastasi. Saati jos yleisö on haalimalla haalittua yleisöä – pelkkiä silmäpareja! Se on törkeää hyötymistä, jollaisen harrastaminen meidän jokaisen tulee lopettaa tähän paikkaan. Aina emme voi vedota siihen, että tämän tuotteen kohdalla mainos ei toiminut tai että markkinoitu asia ei vaan nyt uponnut. Vika on siinä, että on haalittu yhteistyö, joka ei kohtaa lukijakunnan kanssa tai levikki ei ole riittävän suuri, tai pahimmassa tapauksessa mainos on läpeensä surkea eikä myy siksi.

Tällä omaan pussiin pelaamisella aiheutamme sen, että kasvavalla superkovan kilpailun alalla meistä kukaan ei kohta saa yhteistyösopimuksia. Jos yritykset jäävät toistuvasti tappiolle tehdessään eri bloggaajien kanssa sopimuksia, on päivänselvää, ettei sopimuksia irtoa enää kenellekään. Nykypäivänä pelkkä postauksen alussa lukeva *kaupallinen yhteistyö yrityksen se ja se kanssa, saattaa saada lukijan sulkemaan sivut samantien. Syy on puhtaasti siinä, että lukija näkee kirjoitusten läpi. Ehkä aiemmat yhteistyöt on toteutettu pelkästään rahan tai oman hyödyn vuoksi esimerkiksi blogin genren ohi. Lukijoitakaan ei pidä mennä aliarvioimaan!

Toki joskus yhteistyön tavoitteena on puhtaasti pelkästään näkyvyyden kasvattaminen ja lisäinformaation antaminen lukijalle – juuri se meidän tavan tallaajien käyttökokemusten jakaminen. Kannattaa kuitenkin miettiä tätäkin tavoitetta hieman syvällisemmin: mihin yritys tähtää näkyvyyden kasvattamisella? Juuri niin, ei paljon muuhun kuin myynnin kasvattamiseen. Myynnin kasvattaminen ei välttämättä tarkoita juuri tästä kyseisestä postauksesta suoraan tulevaa myyntiä, mutta lisämyyntiä pidemmällä aikavälillä.

kaupallinen yhteistyö

Joten, ennen kuin sovit seuraavan yhteistyösopimuksen, mieti:

Pystytkö vastaamaan yrityksen tavoitteisiin ja antamaan heille hyötyä niin paljon, että he haluavaisivat myös ensimmäisen yhteistyön jälkeen jatkaa yhteistyön tekemistä kanssasi.

Tätä on sallittavaa miettiä myös ennen kuin itse menet ja tarjoat yhteistyötä yhdellekään yritykselle. Emmehän halua pilata mainettamme ja olla raadonsyöjiä, jotka kilpailevat jokaisesta suupalasta oman hyödyn nimissä? 

Kirjoita, kirjoita ja kirjoita. Se on takuulla hyödyllistä ihan aina. Blogin perustaminenkin on ok niin kauan kuin sen perustaminen lähtee omasta halusta jakaa omia tekstejä muiden luettavaksi. Jos lähtökohta ja päätehtävä on tehdä mahdollisimman paljon itseä hyödyttäviä diilejä, saada kivoja tuotteita ilmaiseksi tai mahdollisimman nopeasti elättää itsensä omalla blogillaan, mennään metsään. Tuhansien ellei satojen tuhansien laadukkaiden blogien maailmassa tuoreena, muutaman tuhannen seuraajan bloggaajana on oikeasti todella vaikea antaa sitä lisäarvoa, mitä yritykset tarvitsevat hyötyäkseen myös ja saadakseen rahalleen vastinetta. 

 

<3: Tanja

 

Kuvat: Satu Niemi

2

This Post Has 2 Comments

  1. Terve vaan, kirjoitit sanoiksi sen mitä oon miettinyt jo kauan!
    Upee ja erittäin osuva kirjoitus

    1. Loistojuttu kuulla et tää puhututtaa muitakin! Kiitos ihanasta kommentista Noora 💕

Vastaa

Close Menu