Ratkaiseeko kalorit – mitä keho oikeasti tarvitsee?

Ratkaiseeko kalorit – ja mitä kroppa oikeasti tarvitsee?

Jos kalorit ratkaisee sen mitä syöt, miten hyvinvoinnille käy? Saako kroppa pelkkien makrojen perusteella sen, mitä se oikeasti tarvitsee?

Facebookissa kiertää kuva, jonka toisella puolella on ateriankorvikepatukka, ja toisella puolella hampurilainen. Patukan puolella lukee teksti: ”tekee susta laihan” ja hampparin puolella ”tekee susta lihavan”. En tiedä kuvan alkuperäistä lähdettä, joten en viitsi sitä tänne kaapata, mutta kuvan ideana on siis verrata hampurilaista ja proteiinipatukkaa, joiden kalorit ovat itseasiassa aikalailla samat – ja patukassa on moninkertainen määrä sokeria verrattuna hampurilaiseen.

Toivon, että kuvan tekijän alkuperäinen ajatus on huutaa kansalle: ”HALOO”.

Haloo siksi, että tajuaisimme pysähtyä miettimään arjen ruokavalintojamme hieman pintaa syvemmältä. Ei ole juuri koskaan fiksua mennä mainoslauseiden perässä ja uskoa oikeastaan mihinkään perehtymättä pintaa syvemmälle.

ratkaiseeko kalorit
Kuva: Milla Hakkarainen

Ratkaiseeko kalorit?

Kalorit on asia, joka vaikuttaa siihen, putoaako paino vai ei.

Kaloreilla taas ei ole juuri mitään merkitystä tarkastellessa sitä, mitä ruoka sisältää. Sen sijaan ruuan sisällöllä on kyllä vaikutusta kaloreihin.

Jos ruoka on pääasiassa rasvaa, on siinä noin tuplamäärä energiaa verrattuna pelkkiin hiilihydraatteihin tai proteiineihin (vertaa: rasvassa on 9kcal / 1g, hiilihydraateissa 4kcal / g). Kuitenkin se, mitä saat kaloreita vastaan kehosi käyttöön, on eri asia, kuin kalorimäärä. Kyllä – rasvan kalori ei muuksi muutu kun puret ja nielaiset sen, mutta se, miten se ravitsee kehoasi, ratkaisee. Voit saada saman määrän rasvaa annoksesta sipsejä kuin annoksesta pähkinöitä. Ero on siinä, että toinen noista annoksista voi aikojen saatossa mahdollisesti tukkia suonesi, ja toisen taas kuuluisi teoriassa lisätä hyvinvointia pehmeiden rasvojen muodossa.

 

Kaloreita tärkeämpää olisikin keskittyä siihen, että lisää hyvinvointia kehoon

Hyvinvointi on asia, jota ei saavuteta pelkästään kahden tuhannen kalorin kombolla ja monivitamiinipillerillä. En puhu nyt ravintolisiä vastaan, vaan ravitsevien kaloreiden puolesta. Kehon kulutukseen suhteutettu kalorimäärä ei riitä, vaan tarvitaan oman kehon tuntemusta ja hieman tuntumaa myös siihen, mihin nuo kalorit kannattaa tuhlata. Rahaakaan ei voi heittää menemään ovista ja ikkunoista ostellen vain kaikkea sellaista kivaa, mistä tykkää. Tarvitaan ripaus viisautta ja vastuullisuutta, ajatus siitä, mikä hyödyttää ja mihin rahat riittää. Tämä tulisi pitää mielessä myös vaikkapa painonhallinnassa. Kannattaako tuhlata kolmasosa päivän kaloreista irtokarkkeihin? Kaloreiden näkökulmasta valinta voisi vaikka tiukalla hetkellä olla kannattava, sillä juuri niissä tiukoissa paikoissa teemme usein vääriä valintoja mielitekojemme perässä. Mutta edes tiukalla hetkellä emme valitsisi karkkeja, jos meidän pitäisi valita ne raaka-aineina. Kuka haluaisi mättää pelkkää sokeria ruokalusikalla suuhun? Nimenomaan. Oma ideologiani pohjautuu siihen, että näemme konkreettisesti, mitä syömme. Esimerkiksi salaatin raaka-aineet on nähtävillä siinä, pilkottuna kulhossa ja tiedän mitä napaani vedän. Puhtaus ja ravitsevuus on tämän päivän uusi musta.

Kuva: Milla Hakkarainen

Kalorittomat vitamiinipommit?

Minulle on useaan otteeseen tarjottu erilaisten hyvinvointijauheiden, pillereiden ja kapseleiden jälleenmyyntiä, testaamista tai kaupallisia yhteistöitä. Rehellisesti sanottuna en tiedä, kuinka paljon minulle pitäisi maksaa, että lähtisin puhumaan sellaisten tuotteiden puolesta (enkä tarkoita nyt mitään perinteistä heraproteiinijauhetta, vaan ihan muita tuotteita). Näitä tuotteita mainostetaan heille, joille tekee tiukkaa syödä riittävän monipuolisesti oikeaa ruokaa. Ratkaistaan siis ongelma uuttamalla tehtaissa porkkanoita ja omenoita ja tekemällä kolmesta kilosta vihanneksia yksi pienenpieni pilleri tai puolikkaan mittalusikallisen verran ihmeitä tekevää (kaloritonta?) jauhetta. Järkyttävää vihannesten tuhlausta (saanen myös hieman epäillä, miten muutama kilo vihanneksia ja hedelmiä voi mahtua sellaiseen pikkurillinpään kokoiseen jauhemäärään).

Ihmisen kuuluu pureskella, maistaa ruoka ja nielaista se. Jotain on syötävä joka tapauksessa – miksi fiksuja valintaa ei voi tehdä samalla rahalla, jonka ylipäätään käyttää syömiseen? Miksi on helpompaa ottaa laukkuun kemiallisen tehtailun tuloksena syntynyt proteiinipatukka, kuin napata rasiaan ihan luonnollisin keinoin kasvaneita, pilkottuja vihannessiivuja ja vaikkapa kourallinen pähkinöitä? Montako minuuttia porkkanaa kuorii ja pilkkoo?

Kuva: Milla Hakkarainen

Hyvinvointi liittyy – ja ei liity – kaloreihin

Oman painoni kanssa toisinaan kamppailevana naisena sanoisin, ettei yhtä tietä hyvinvointiin ole. Miinuskalorit on aina rasite keholle, mutta niin on myös ylipaino. Miinuskaloreilla jotain voi ravitsemuksen näkökulmasta jäädä vajaaksi, sillä aina kaloreihin ei mahdu kaikki, mitä keho tarvitsee (sitä paitsi dieetillä keho erityisesti tarvitsisi suoja-ravintoaineita). Hyvinvointi ei kuitenkaan myöskään ole yhtä kuin paino tai vaatekoko. Ihminen voi olla esimerkiksi lievästi pyöreä ja voida silti aivan erinomaisen hyvin, syödä terveellisesti ja uskokaa tai älkää, myös olla hyväkuntoinen. Hoikkuus ei myöskään tarkoita automaattisesti terveellisiä elämäntapoja tai hyvinvointia. Kaikki ei myöskään liity kehon toimintaan. Täysin terveessä ja hyvinvoivassa kehossa voi asua sairas mieli. Hyvinvointi on monitahoinen juttu, jota ei ratkaista superpillereillä, jauheilla tai esimerkiksi yksinomaan laihdutuksella.

Kohti parempia ravintosisältöjä:

Alla muutama vinkki, joilla itse koen lisääväni omaa hyvinvointia ja jotka auttavat minua tekemään fiksumpia valintoja.

Kuva: Milla Hakkarainen

 

Valitse ruokaa, josta näet mitä syöt

Valitse monipuolisesti

Syö vihanneksia runsaasti

Pidä myös marjat ja hedelmät ruokavaliossa

Kanna vastuu valinnoistasi ja käytä sitä vastuuta harkiten

Ennakoi

Tutki, ennen kuin uskot myyntipuheita

Pohdi omaa suhdettasi ruokaan

Rakenna oma arvomaailma myös syömisen ympärille ja pyri valinnoissasi huomioimaan se mahdollisimman pitkälle

 

Ihanaa uutta viikkoa!

<3: Tanja

Postauksen kuvat: Milla Hakkarainen

0

Vastaa

Close Menu