Onko ärhäkkä PT automaattisesti hyvä PT

…vai voiko respectin ansaita muillakin keinoilla?

Lepsu PT ei ole hyvä PT, koska hän ei ansaitse kunnioitusta, kuulema. Vain vaativat ja ärhäkät trainerit herättävät respectiä riittävän paljon, ettei uskalla lepsuilla. Well hello – tässäpä vasta teema, mietin.

Millainen on hyvä PT

Ihan ensimmäiseksi, nostan hattua kaikille niille coutseille, joiden kanssa olen itse tuskaillut milloin läskiä ja milloin lihasta, milloin sitä, että samat ruuat tursuaa korvista, ja milloin jotain oman elämäni suurinta nyyhkytarinaa. PT:n kanssa nyt vaan käydään aikalailla kokonaisvaltaista hyvin(tai pahoin)vointia läpi, joten harva asia jää jakamatta. Jokainen valmentaja vuorollaan on minulta riistänyt jotain ja antanut tilalle jotain muuta. Olen joka kerta saanut rahoilleni vastinetta. Kylmimmäksi ovat kuitenkin jättäneet – eivät ne lepsut – vaan ne, joita ei ole kiinnostanut mikään muu kuin kananmunien grammamäärä tai raha. Onneksi nämä ovat harvassa.

Hyvä personal trainer

PT työskentelee ihmisen kanssa. Vaikka valmennuksen tarkoitus onkin saada aikaan tuloksia, tulisi muistaa, että liikutaan tosi henkilökohtaisissa teemoissa. Asiakas on ostanut palvelun siksi, että hän tarvitsee apua ja tukea. Joku asiakas voi hyötyä raipasta, mutta nämä yksilöt pitää pystyä tunnistamaan. Toisilla valmennuksen ja onnistumisen merkitys menee paljon syvemmällä liittyen aina itsetuntoon ja itsensä arvostamiseen saakka. Jokainen voi kuvitella, millainen valmennussuhteesta tulisi, jos tällaisen ihmisen kanssa työskenneltäisiin kurituksen mentaliteetilla. Nämä ihmiset ovat varmasti jo finaaliin asti ruoskineet itsensä ihan omakätisesti, seisoneet peilin edessä alusvaatteisillaan ja vihanneet läskejään ihan sielun sopukoita myöten. Lisätään siihen vielä ärhäkkä PT, joka sanavalinnoilla, äänenpainoilla ja muulla osoittaa olevansa – no, kunnioituksen arvoinen. Tällainen PT saa lähinnä asiakkaan tuntemaan itsensä häpeää. Onko se valmennuksen tarkoitus, sitä voi jokainen tahollaan pohtia.

Miten se kuuluisa kunnioitus sitten herätetään?

Henkilökohtainen palvelu ja asiakkaan tilanteeseen paneutuminen on itselleni ensisijaisen tärkeää. Jos ostan henkilökohtaisen valmennuksen, oli se sitten online-palvelua, live-palvelua tai mitä tahansa muuta, arvostan sitä. Ryhmissä tapahtuvat verkkovalmennukset ovat tietenkin asia ihan erikseen: näissä pitää jo lähtökohtaisesti hyväksyä ohjelmien olevan isoille massoille suunniteltuja. Mutta jos ostaa valmennuksen, jossa luvataan henkilökohtainen ohjelma, kenties täytetään jotain esitietolomakkeita ja laaditaan henkilökohtaisia tavoitteita, odotan, että PT ymmärtää kuka minä olen ja osaa kohdata minut yksilönä. Siksi on hieman hasardia, että traineriksi voi opiskella ihan kuka tahansa. Oikeastaan nykyään ei tarvitse olla edes minkäänsorttista koulutusta, senkun vain mainostaa somessa hyviä palveluita ja that´s it. Personal Trainerin työssä ei oikeasti riitä tietous ravinnosta ja liikunnasta, vaan työn toteuttaminen vaatii myös hyvää ihmistuntemusta ja herkkiä tuntosarvia. Täytyy pystyä tunnistamaan, mitä juuri tämä ihminen tarvitsee, vaikka asiakas ei osaisi itse sitä edes sanoiksi pukea. Minun kunnioitukseni ansaitaan juuri sillä, että huomaan toisen olevan perehtynyt, kiinnostunut ja ennen kaikkea tilanteen tasalla.

Hyvä PT pystyy paitsi tekemään asiakkaalle sopivan ohjelman, myös muokkaamaan sitä nopeasti, ellei tavoitteet lähde täyttymään. Jos asiakas hakkaa päätään seinään viikko toisensa jälkeen, kuulisi PT:n pystyä muuttamaan suunnitelmaa. Sinnikkäästi oman ideologiansa takana seisovat trainerit ovat ehkä niitä pahimpia. Olen törmännyt paitsi lautasmallin – myös ääripäiden fanaattisiin kannattajiin. Fakta on kuitenkin se, että kaikki ei toimi kaikilla. Joskus palasten loksahtaminen paikalleen vaatii enemmän funtsimista.

Minun arvostukseni ansaitaan myös sillä, että huomaan saavani rahoilleni vastinetta. Aina se vastine ei ole ollut edes fyysistä kehitystä, vaan toisinaan se voi olla joku muu neuvo, joka saa ahaa-elämyksen aikaan, herättää tunteita tai helpottaa jollain muulla tavalla. Olen esimerkiksi maailman kiitollisin Fitfarmin Satu Kalmille siitä, että reilu vuosi sitten kesken verkkovalmennuksen hän kehoitti minua siiman kiristämisen sijaan löysäämään sitä. Kuten säännöllisesti lukevat tietävät – löysäsin lopulta liikaa ihan omaa typeryyttäni – mutta tiedän silti neuvon olleen ainoa oikea juuri siihen hetkeen.

Hyvä PT arvostaa myös asiakasta

Itsevarmuus ja päättäväisyys herättävät kunnioitusta, mutta nämä molemmat ovat asioita, joita hyvän PT:n ei tarvitse korostaa. Näiden juttujen ei tarvitse – eikä pidäkään – kuulua puheena tai näkyä kirjoituksena, vaan ne kuuluu aistia. PT:n asemassa toimivan ei kuulu mielestäni millään tavalla korostaa itseään, eikä missään nimessä etenkään polkemalla asiakasta.

Kaftaani

Kunnioitus on aina molemminpuolista. Tämä on yksi pääpointeista. Valmennussuhteessa ei asiakkaan koskaan tulisi kokea itseään huonoksi tai epäonnistuneeksi. Lähtökohta PT:n ajatuksissa ei voi olla se, että asiakas on nyt tehnyt hommat ihan vihkoon ja nyt hän tulee ja opettaa, miten ne kuuluu tehdä. Ja jos asiakas ei saavuta tavoitteitaan valmennussuhteen aikana ohjeiden noudattamisesta huolimatta, tulisi PT:n pystyä tarvittaessa tarkastelemaan tilannetta osoittamatta sormella asiakasta. Tähänkin olen nimittäin törmännyt ja se valmennussuhde ei sitten sen pidemmälle jatkunut. Onneksi ihan helmiäkin on trainereiden joukossa ja nykyään jo tietää, kenen puoleen kääntyä kunhan taas valmennus on ajankohtaista 🙂

 

Onko sulla joku karmea valmennuskokemus?

 

<3: Tanja

1

Vastaa