Niskaote kesästä step by step – part 1: turvotus pois

Niskaote kesästä part 1 – turvotus pois

Haastoin teidät edellisessä postauksessa ottamaan niskaotteen kesästä – jos siihen on tarvetta. Lupasin toteuttaa myös oman postaussarjan step by step ja part 1 sisältää parhaat niksit turvotuksen poistamiseen. Seuraavat osat ilmestyvät ensiviikolla tiistaina ja perjantaina. Tervetuloa mukaan! Kommentteja omasta edistymisestä olisi kiva lukea myös!

Vinkki 1 – vähennä hiilihydraatteja

Jokainen hiilihydraattigramma sitoo nestettä 3g. Hiilihydraatteja vähentämällä myös kehon nestekuorma pienenee. Tämä voi vaikuttaa painoon jopa muutaman kilon!  Lomajälkeinen turvotus todellakin johtuu lähes sataprosenttisesti huonosta ruokavaliosta. Sillä se lähtee millä on tullutkin – syömisellä. Korjataan safkailu oikeille raiteille taas ja turvotus on pian poissa.

ESIMERKKI; miten syödä vähähiilihydraattisesti

Aamupala: munakas, jossa kolmen munan valkuainen ja kaksi kokonaista munaa, pinaattia, kalkkunaleikettä ja vihanneksia vapaa-valintaisesti (esim. tomaattia). Reseptiä täällä

Lounas: salaatti vapaa-valintaisin vihaneksin, purkki tonnikalaa ja pieni kourallinen cashewpähkinöitä tai manteleita, salaatinkastikkeeksi sitruunasta puristettua mehua

Välipala: maitorahka, 100g marjoja ja pieni kourallinen pähkinöitä tai manteleita. Maidoton vaihtoehtoresepti löytyy täältä

Päivällinen: täytetyt paprikat, joista voit halutessasi jättää vielä qvinoan pois. Etenkin jos treenaat, kannattaa qvinoa sisällyttää reseptiin.

Iltapala: 100g kalkkunaleikettä, suikaloituja vihanneksia (esim. kurkkua, kirsikkatomaattia, kukkakaalia) ja pieni kourallinen pähkinöitä

 

Turvotuksen poistamiseksi vähähiilihydraattisen ruokavalion muutaman päivän noudattaminen riittää. Tämän jälkeen ei kuitenkaan kannata syödä heti karkkipussia tai vetää ”hiilariövereitä”, koska siten nestekuorman saa välittömästi takaisin. Tämä neuvo toimii siis lähinnä nopeana alkusysäyksenä, jos on tullut mässättyä ja elimistö on poikkeuksellisen nesteinen. Nopea kevennys auttaa starttaamaan myös treenit ja jumpat, koska olo tuntuu heti paljon paremmalta!

Vinkki 2 – juo sitruunavettä

Sitruunavettä parempaa turvotuksenpoistajaa saa hakea. Puolikas tuore sitruuna puristetaan puoleen litraan vettä ja juodaan noin 30min ennen aamiaista tyhjään vatsaan. Toimii! Seikkaperäisemmän selostuksen aiheesta löydät aiemmasta postauksesta.

Vinkki 3 – vedä hiit-treeni

Hiit tehostaa aineenvaihduntaa nopeasti ja jo yksikin treeni ensimmäisellä viikolla on tyhjää parempi. Se ensimmäinen askel on tauon jälkeen usein hankalinta ottaa. 20min spurttailu oman kodin lähiympäristössä kuulostaa ihan älyttömän paljon iisimmältä, kuin automatka salille ja takaisin sekä reilun tunnin treeni (joka kaikenlisäksi saattaa ensi alkuun olla tahmeata settiä). Vaikka kesä taisi mennä jo menojaan, voit käydä tsekkaamassa hikiset hiit-ohjeet tästä postauksesta.

Vinkki 4 – juo riittävästi vettä

Päivittäinen vedentarve on 2-3 litraa. Tämä määrä olisi hyvä juoda ihan pelkkänä vetenä. Ruuasta saatava neste on hyvä bonus. Matalahiilihydraattisella dieetillä veden tarve lisääntyy ja suosittelen vhh-kausina juomaan 3-4l.

Vinkki 5 – lisää kuituja ja kasviksia

Ympäri vuoden kannattaa syödä runsaasti erivärisiä vihanneksia, marjoja ja hedelmiä siksi, että niissä on runsaasti ravintoaineita. Ravintorikas ruoka on hyvinvoinnin kulmakivi, eikä hevi-osaston luomaa perustaa voi täysin korvata millään superfoodeilla tai vitamiinipillereillä. Perustelen tätä aina sillä, että luonnosta tuleva on aina ”synteettistä” parempaa, mutta pohjimmiltaan puhun nyt täysin mielipiteideni ja oman kokemuksen pohjalta. Arvostan puhdasta, värikästä, luonnollista ja kaunista ruokaa, jonka rinnalla kourallinen kapseleita näyttää lähinnä – no, ankealta.

Oikeiden kasvisten, hedelmien ja marjojen etu on kokonaisvaltainen: saat pureskeltavaa, jolloin ruuansulatusentsyymit muodostuvat ja auttavat sulattamaan mahaan menneen safkan tehokkaasti, suolisto tykkää kasvisten ja hedelmien kuiduista ja tulet kylläiseksi vähillä kaloreilla.

Minimitavoitteeksi voi ottaa nyrkin kokoisen annoksen vihanneksia jokaiselle aterialle ja lähteä siitä nostamaan määrää. Jos tavoitteenasi on poistaa turvotusta, niin kannattaa välttää kaaleja (myös parsakaali, kukkakaali jne.).

Jos vedät vhh-linjaa, kuituja ei tule juuri muusta kuin päivän kasvisannoksista ja pähkinöistä. Jos kaipaa lisäkuituja, niin psyllium veteen sekoitettuna on hyvä tapa ottaa lisäkuituja. Pähkinöistä osan voi vaihtaa kuitupitoisiin siemeniin. Kanattaa muistaa vakioida kuitujen määrä myös jatkossa noin 30g:n päivässä, koska suoliston hyvinvointi on yhtä kuin pohja koko kropan hyvinvoinnille.

 

Näistä vinkeistä lähdetään ja nipistellään tiistaihin mennessä pari kiloa pois! Otan haasteen vastaan myös itse, katsotaan kuinka käy.

<3: Tanja

 

0

Vastaa

Close Menu