Motivaatio – miten pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista

Pidä motivaatio yllä myös helmikuussa

Tammikuun kuntokuurit ovat päättyneet kuukauden vaihduttua helmikuuksi. Kuinka moni lopetti tipattoman? Onko salilla tullut edelleen käytyä samaan tahtiin, vai jäikö buumi kauas taakse kuukauden vaihteeseen? Miten pitää motivaatio yllä ja säilyttää ote hyvästä alusta myös helmikuussa?

Kuvat: Milla Hakkarainen

tanja räty

 

Motivaatio vaatii syyn

Motivaatio ei pysy yllä pyhällä hengellä. Syy muutokselle tulee pitää kirkkaana mielessä myös alun jälkeen. Mikä oli se juttu, joka sai sinut alunperin aloittamaan elämäntapamuutoksen? Vaikka jääkaapin oveen liimattu tavoitekuva kuulostaa kliseeltä, niin sen keksijällä on ollut perusteet hallinnassa. Motivaation syntymiseen johtaneet asiat eivät saa unohtua, tai muuten motivaatiokin unohtuu. Jos siis olet jo unohtanut, miksi ikinä aloitit, niin kaivele syyt uudelleen esiin. Energisyys, voimavarat, parempi kunto tai kenties ulkonäölliset asiat – alkuperäinen syy on se mikä puski sinut muutokseen ja puskee tammikuun jälkeen vielä helmikuussakin. Matkan varrella syyt muutoksen eteen ponnistelulle voivat ilman muuta vaihtua, mutta ne on silti tärkeä tiedostaa.

motivaatio

Tavoite

Tavoite on keskeinen osa motivaation säilyttämistä. Se kulkee käsi kädessä syyn kanssa. Kun syy olisi ”olen aina väsynyt” niin tavoite on ”haluan jaksaa paremmin”. Olet löytänyt syyn muutokselle, ja sen jälkeen on aika miettiä toiminnan tavoitetta. Kun tavoite on loistava, se puskee tekoihin kuin itsestään. Tavoitetta seuraa aina toiminta tavoitteen saavuttamiseksi. Kun on nälkä, laitetaan ruokaa ja syödään, jotta nälkä lähtee. Aina ensimmäiseen pikkunälkään ei jakseta reagoida, jos on muuta kivaa tekemistä, mutta kun nälkä kasvaa riittävän suureksi, seuraa automaattisesti toimintaa nälän tyydyttämiseksi. Kun halu muutokseen kasvaa riittävän suureksi, alamme pyrkiä muutosta kohti osittain automaattisesti ja osittain tahdonvoimalla. Ja kun matka on jatkunut tarpeeksi kauan, pystymme menemään tavoitteidemme perässä aivan autopilotilla. Yhtälailla kun vaikkapa menemme nukkumaan ollessamme väsyneitä, huomaamme pian lähtevämme liikkumaan kaivatessamme jotain tekemistä.

motivaatio

Unohda joko tai

Jos keinot muutoksen saavuttamiseen ovat liian radikaaleja, alamme pikkuhiljaa lipsua niistä. Keho ja mieli pystyy kyllä kaikenlaiseen hyvin radikaaliinkin toimintaan pieninä ajanjaksoina kerrallaan. Mutta jos keinot ovat niin radikaaleja, etteivät ne tue pitkässä juoksussa kokonaisvaltaisesti hyvinvointiamme, alamme askel kerrallaan lipsua niistä. Jos siis aloitit elämäntapamuutoksen tammikuussa treenaten viidesti viikossa ja laittamalla hiilarit nollille, olet taatusti viimeistään nyt lipsumisen partaalla. Keho alkaa olla väsynyt ja motivaatio laskee kuin lehmän häntä häviten lopulta kokonaan. Unohda siis viimeistään nyt tällainen joko tai -asenne, ja tulosten maksimoiminen minimoidun lyhyessä ajassa. Se ei kanna pitkälle – totta hitossa tiedän tässä kohti mistä puhun! Joko tai -asenteen sijaan suosittelen (ja opettelen itsekin) käyttämään ”nälkä kasvaa syödessä” -periaatetta: kun aloittaa toiminnan vaikkapa 20min iltalenkistä, huomaa pian valitsevansa lenkin päätteeksi terveellisemmän iltapalan. Saavutetusta hyvästä olosta (tai entisen huonon olon poistumisesta) voi seurata halu ottaa rutiineiksi muitakin hyviä asioita, joista haluaa lopulta pitää kiinni vain siksi, koska ne tuntuvat hyvältä.

motivaatio

Hyödynnä sisäistä motivaatiota

Asiat, jotka tuntuvat itsessään hyviltä, motivoivat meitä. Liikunnasta tulee hyvä olo ja se toimii motivaattorina. Jos taas liikunnasta tulee ihan surkea olo (vaikkapa treeni on liian raskas), alamme välttää sitä. Kannattaa siis etenkin elämäntapamuutoksen alkumetreillä hyödyntää asioita, jotka tuovat hyvää oloa. Kanasalaatin ei ole pakko olla kuivaa ja pahanmakuista, vaan sen voi maustaa houkuttelevaksi ja herkulliseksi. Jos salilta ei saa hyvää fiilistä, kannattaa kokeilla jotain muuta lajia. Maailma on täynnä hyviä vaihtoehtoja, ja niistä on ok valita juuri itselleen miellyttävimmät.

motivaatio

 

Tahdonvoima

On selvää, että paraskaan motivaatio, syy tai tavoite ei riitä puskemaan meitä eteenpäin. Olemme inhimillisiä olentoja, jotka erehtyvät ja luovuttavat tunnistamatta välttämättä itsekään aina syitä omalle toiminnalleen. Elämässämme on myös paljon muuta kuin ”minä itse” – esimerkiksi perheen äitinä sitä tulee laitettua muiden tarpeita omiensa edelle ja mielestäni sen kuuluukin olla niin – olemmehan äitejä ja vastuussa elämämme tärkeimmistä ihmisistä. 

Jos kuitenkin huomaat pikkuhiljaa saman mitä minä – eli että elämässä onkin todella paljon kaikkea muuta mitä pitää ja haluaa tehdä sen sijaan, että pitäisi itsestään huolta, on aika pysähtyä. Jos menetämme oman hyvinvointimme, ei meillä ole mitään, mistä antaa muille. Joskus oman hyvinvoinnin tavoittelu tai säilyttäminen saattaa vaatia myös aimo annoksen tahdonvoimaa. Sitä olen monta kertaa pohtinut, miksi oma hyvinvointi ei ole riittävä syy, seuraus tai motivaation lähde, keksimättä edelleenkään siihen vastausta. Jos sinä tiedät, kommentoithan boksiin! 🙂

 

2
SeuraavaRead more articles

This Post Has One Comment

  1. Noora

    Niiiin hyvä kirjoitus ❤️
    Etenkin nostan isosti ton unohda joko tai!! Koska se on tärkein oivallus 🙏

Vastaa

Close Menu