Kuinka syödä arjessa terveellisemmin?

Terveellisempää arkiruoka vaivattomasti ja mausta tinkimättä

Kuinka syödä arjessa terveellisemmin ilman, että se vaatii kovin suuria ponnisteluita?

Terveellinen ruokavalio mielletään ihan turhan usein hifistelyksi. Ikäänkuin terveellinen ruokavalio vaatisi tuotteiden punnitsemista ja pelkkiä salaattipohjaisia lounaita. Arjessa voi syödä terveellisemmin myös syömällä ihan kotiruokaa. Näillä pienillä muutoksilla teet arkiruokailusta asteen verran terveellisempää.

kuinka syödä terveellisemmin

1. Kotiruokaa

Kotiruoka tarkoittaa itse puhtaista raaka-aineista valmistettua ruokaa. Keitä tummaa pastaa, paista vähärasvaista jauhelihaa ja kokoa makaroonilaatikoksi, tai tee kastike. Raaka-aineiden laatu ratkaisee paljon. Valmisruuasta poiketen kotiruoka ei sisällä keinotekoisia säilöntäaineita, eikä hurjia määriä erilaisia esansseja. Jo pelkästään keinotekoisten aineiden väliin jääminen voi vaikuttaa terveyteemme positiivisesti – tai ainakin niiden haitat jäävät väliin. Vähärasvaisia, kuitupitoisia ja puhtaita tuotteita valitsemalla ei voi mennä metsään.

Suosi:

alle 10% rasvaa sisältäviä lihatuotteita

kalaa

kanaa

yli 6% kuitua sisältäviä viljatuotteita

vihanneksia, hedelmiä ja yrttejä

hyviä rasvoja kuten kasviöljyjä ja pähkinöitä

2. Katse heviosastolle

Terveelliseen ruokavalioon kuuluu runsaasti kasviksia ja hedelmiä, mutta niiden ei ole pakko olla salaatin muodossa. Vihannekset voi pilkkoa tikuiksi, kirsikkatomaatit voi syödä sellaisenaan, kurkkua voi siivuttaa leivälle aamupalalla ja pakastevihanneksista saa helposti maistuvia uunissa. Lisäksi kannattaa valmistaa ruokia, jotka itsessään sisältävät paljon vihanneksia: falafelejä, curryja, kasvissosekeittoja… Asiasta ei tarvitse tehdä liian vaikeaa.

Vinkkejä vihanneksien käyttöön

lisää niitä pääruuan sekaan tai valmista kasvisruokaa, jolloin kasviksia tulee käytettyä huomattavasti enemmän

tee välipalat vihannes -ja hedelmäpainotteisiksi

hedelmäsalaatit maistuvat koko perheelle!

dippivihannekset ovat täydellistä leffanaposteltavaa ja sopivat myös iltapalaksi

smoothiet voivat korvata jogurtit myös lapsiperheissä

uunijuurekset valmistuvat supernopeasti ja ovat herkullisia

erityisesti talvella kannattaa suosia myös pakastevihanneksia

hedelmät ja vihannekset

3. Satokausikalenteri

Kun inspiraation puute iskee, etsi satokauden mukaisia vihanneksia ja hedelmiä. Jos satokauden mukaan kannattaa valita vaikkapa munakoisoa, laita googleen tai pinterestiin hakusanaksi ”munakoiso” tai ”munakoiso+resepti” niin saat läjäpäin reseptejä. Valitse mieluisin tai muutama mieluinen – ja voilá!

4. Opettele

Vaikka nykyaikana luulisi olevan turhaa puhua valistuneisuudesta ruuan suhteen, niin haluan itse korostaa ihan perustasoa. Kun oppii tuntemaan, mikä on hyvää ja mikä pahaa rasvaa, missä on paljon kuituja ja missä vähän, mitä on proteiini ja mitä makroravinteet, voi tehdä paljon monipuolisempia valintoja. Jos joku sanoo, että on terveellistä syödä proteiinipitoinen ja vähärasvainen iltapala, niin ei se välttämättä kaikille tuo yhtään mitään mielikuvaa. Noilla ohjeillahan voisi valita sitten vaikka jonkun sokeroidun rahkan, koska sana rahka viittaa terveelliseen ja sana ”vähärasvainen” on monesti printattu suoraan purkin päälle. Yksiselitteisiä ohjeita ei siis pysty antamaan.

Kuinka voisikaan syödä terveellisemmin jos ei pysty tunnistamaan, mikä on terveellistä? Siksi asioiden opettelu on ensiarvoisen tärkeää.

kuinka syödä terveellisemmin?

 

<3: Tanja

0

Vastaa

Close Menu