Krooninen stressi ja väsymys pois

Krooninen stressi pois

Krooninen stressi on siitä viheliäinen tila, että se saattaa syntyä lumipalloefektinä ihan kenelle tahansa meistä. Siihen ei välttämättä tule edes kiinnitettyä oikein mitään huomiota. Väsymys ja stressi menee helposti ja huomaamatta ruuhkavuosien, vauva-aikojen, pikkulapsi-aikojen, perheen teini-ikäisten tai töiden piikkiin. Äkkiä sitä alkaa ajatella sen olevan normaali tila. Ikäänkuin elämään luontevana osana kuuluisi jatkuva aivosumu, kiire, huonosti nukutut yöt ynnä muut, joiden varjolla sitten helposti lipsahtaa sallimaan itselleen kaikenlaisia ”paheita”.

Krooninen stressi aiheuttaa elimistössä vaikka minkälaista hallaa. Elimistö puskee liikaa stressihormoni kortisolia. Sokeria puretaan elimistön käyttöön, että energiaa on ”pakene tai taistele” -tilassa tarpeeksi hetkellä millä hyvänsä. Verensokerit nousevat, rasvaa pakkautuu erityisesti keskivartaloon. Nukkuminen ei palauta, ihminen alkaa lihoa. Elimistölle tärkeät toiminnot ovat kiihtyneessä tilassa samaan aikaan, kun vähemmän tärkeitä laitetaan pois käytöstä. Sydän pumppaa tavallista nopeammin. Väsyttää. Hormonitoiminta muuttuu. Stressin kokonaiskuorma alkaa nousta ja ihminen alkaa voida huonosti ja esimerkiksi painonhallinta käy yhä vaikeammaksi. Mieliala ärtyy ja elämän hyviä asioita voi olla vaikea nähdä enää.

Tavoitteena terve keho

Mitä enemmän olen lukenut kirjoja mielen- ja kehon hyvinvoinnista, erityisesti näiden symbioosista, olen tajunnut oman tilanteeni. Lukuisia kertoja olen kirjoittanut olevani väsynyt ja kiireinen, mutta heti kirjoitettuani siitä olen vain jatkanut menemistä kuin en koskaan olisi mitään väsymystä tuntenutkaan. Kuolematon ja kaikkivoipa ihmisyys on ollut minun puolustusmekanismini.

Vitamiineilla ei ehkä korjata stressin aiheuttamaa tilaa elimistössä, mutta ne voivat silti auttaa kehoa taistelussa. Terve keho jaksaa paremmin ja siltä voi myös odottaa toivomiaan asioita kuten vaikkapa painonpudotusta. Tässä vaiheessa on pakko todeta, että oma tavoitteeni on saada takaisin liikunnanilo, normaalit energiavarastot ja jaksavampi olo, mutta en panisi pahakseni, vaikka painokin alkaisi tippua. Vararavintoa on tullut kerättyä elämäntilanteen tuoksinnassa omiksi tarpeiksi ja enemmänkin.

Koska jostain on aloitettava ja helpointahan on aloittaa pienistä asioita, kaivelin Kaisa Jaakolan Hyvän olon hormonidieetti -kirjan Nextorysta. Olen lukenut sen kerran aiemminkin, ja pidin sen perspektiivistä nähdä painonhallinta ikäänkuin terveen kehon seurauksena. Pehmeitä, arkea helpottavia vinkkejä sen sijaan, että tehdään hampaat irvessä ja itku kurkussa. Siksi palasin siihen uudelleen.

Tajusin nopeasti, että olen mm. unohtanut kaappiin kaikki ne lisäravinteet, joita käytin aiemmin säännöllisesti. En ole muistanut ottaa edes D-vitamiinia säännöllisesti, mikä sekin voi jo yksistään aiheuttaa väsymystä. Kroonista stressiä ei helpota lainkaan se, että elimistö mahdollisesti kärsii puutostiloista. Niinpä kaivelin purkit laatikoista pöydälle ja päätin aloittaa ”puskurikuurin”. D-vitamiinia, maitohappobakteeria, monivitamiinia ja magnesium-sitraattia. Tästä yhdistelmästä puuttuu vielä kalaöljykapselit, mutta täytynee ottaa nekin käyttöön.

Seuraavassa postauksessa kerron, miksi otin mitäkin käyttöön.

Syötkö sinä lisäravinteita ja jos syöt, niin mitä ja miksi?

<3: Tanja

1

Vastaa