Hyvä yhteistyö hyödyttää molempia

Millainen on hyvä yhteistyö?

Haluan suunnata tämän postauksen erityisesti niille yrityksille, jotka tekevät yhteistyötä sisällöntuottajien kanssa. Onnistunut ja hedelmällinen yhteistyö syntyy helpommin, jos molemmat ymmärtävät toisiaan. Lisäksi haluan nostaa jälleen pinnalle blogiyhteistyön merkitystä instagramin vallattua alaa huomattavasti.

Kuvat: Milla Hakkarainen

hyvä yhteistyö

Onnistuneen yhteistyön tunnusmerkit

Molemmat saavat vastinetta työlle / rahalle / tuotteelle

Molemmat tietävät, mihin yhteistyö tähtää

Yheistyö on uskottava

Yhteistyö tuottaa toivotun tuloksen

Osapuolet ovat tyytyväisiä ja sisältö kiinnostaa myös kuluttajaa

Miksi valita blogissa toteutettava yhteistyö?

Instagram on vallannut blogiyhteistyöltä alaa aivan mielettömän paljon. Blogiyhteistyö tuntuu olevan so last season, tai ainakaan siitä ei välttämättä olla valmiit erikseen antamaan korvausta. En oikein ymmärrä sitä, koska laadukas blogiyhteistyö on ikuinen mainos. Ihmiset etsivät yhä edelleen tänäkin päivänä tietoa netistä hakusanoilla. Nuo hakusanat on upotettu hyvään blogiyhteistyöhön oikein, jotta teksti ja kuvat tavoittaa kohdeyleisönsä. Näinollen teksti ja kuvat blogissa tavoittaa potentiaalista, aiheesta itse tietoa hankkivaa asiakaskuntaa vielä pitkän ajan päästäkin. Instagramin nopeatempoisuuden vuoksi mainoksen pitää tavoittaa kohdeyleisöä massiiviset määrät lyhyessä ajassa, minkä jälkeen se unohdetaan, ja sama työ on pian tehtävä uudelleen. Tämä palvelee toki tarkoitustaan myös, mutta nämä kaksi vaikuttamisen muotoa eivät kuitenkaan missään tapauksessa korvaa toisiaan.

Blogissa aiheesta on myös huomattavan paljon helpompi kertoa laajemmin, verrattuna vaikkapa instagramiin.

Pieni instagram = pieni blogi?

Tämä kuumentaa tunteitani ehkä kaikkein eniten. Oman blogini analytiikkaa kun katsoo, niin blogini on suomen tasolla keskisuuren blogin tasoa. Blogiani lukee siis monta sataa ihmisiä joka päivä. Instagramissa minulla on kuitenkin vaatimattomat hieman päälle tuhat seuraajaa.

Koska instagramista on tullut kysytty yhteistyöalusta, on kohtalaisen hankala saada yhteistyötä, koska se pieni instagram.  Tuhat seuraajaa voi olla kenellä tahansa tavan talliaisella. Ei siis ole ihme, että tarjoan itse mieluummin yhteistyötä isompaan omaan kanavaani, eli blogiin. Yhdistän kyllä usein ihan automaattisesti siihen insagramiin ainakin storya tai muuta.

Mautonta tai ei tuoda julki tällaista, mutta haluan vain sanoa, että yhteistyökumppaneiden kannattaa perehtyä kokonaisuuteen ja eri kanavien seuraajamääriin, eikä tuijottaa vain yhtä lukemaan. Tiedän sen ihan omasta kokemuksesta. Blogin puolella parhaat yhteistyöpostaukset tavoittavat kymmeniä tuhasia silmäpareja suht lyhyessäkin ajassa.

Vaikuttajan on tiedettävä, mihin yhteistyö tähtää

Asia, jota ilman onnistunutta yhteistyötä ei synny, on tämä. Jos vaikuttajalla ei ole hajuakaan yhteistyön tavoitteesta, hän ei voi miettiä keinoja sen saavuttamiseksi. Yhteistyökumppanina yrityksen onkin mielestäni selkeästi kerrottava vaikuttajalle tavoitteet: onko tarkoituksena tuottaa materiaalia ja informaatiota tuotteista / palveluista, lisätä sosiaalisen median seurantamäärää, lisätä myyntiä vai jotain muuta. Näihin tavoitteisiin päästään aika erilaisilla keinoilla.

Joskus yritys ei välttämättä itsekään tiedä, mitä yhteistyössä tavoitellaan.  Se hieman ehkä syö pohjaa yhteistyöltä – miksi tehdä yhteistyötä ja vaikuttajana panostaa siihen, jos mitään selkeää tavoitetta ei ole olemassakaan? Ainakin itselleni yhteistyössä olisi tärkeää nähdä tai kuulla tehdyn työn tulos ja pystyä mittaamaan sen onnistumista jollakin tavalla. En halua tehdä yhtään yhteistyötä ”rahat pois ja muulla ei väliä” -mentaliteetilla, vaan haluan, että minun työstä on yritykselle hyötyä. Muutenhan se on ollut turhaa!

Millaista sisältöä yritys haluaa?

Oma blogi tai instagramin feedi toimii mielestäni hyvänä portfoliona uusille yhteistyökumppaneille. Omasta linjastaan kannattaakin pitää kiinni myös seuraavissa yhteistöissä. Yhteistyö on uskottava vain, jos vaikuttajan ja yrityksen yhdistää esimerkiksi eettinen arvo, visuaaliset asiat tai imago.

Hyvä yhteistyö ei ole ilmainen

Ilmainen yhteistyö tarkoittaa sitä, että vaikuttaja saa alennuskoodin, jolla hän voi itse ostaa tuotteita ja mainostaa niitä ilman erillistä korvausta. Luojan kiitos tällaista näkee Suomessa todella vähän.

Yhteistyö, jossa vaikuttaja saa tuotteen ilmaiseksi ja tekee siitä postauksen, ei tietenkään enää ole ilmainen. Tuote, jonka vaikuttaja saa, pitää ilmoittaa verotuksessa ja näinollen kaikki nämä PR-tuotteet nostavat omaa veroprosenttia. Siksi vaikuttajan täytyy miettiä, mitä kaikkea kannattaa ottaakaan vastaan. Ennen kaikkea kuitenkin kannattaa miettiä sitä, mikä tuote on niin kiva, että se kannattaa ottaa vastaan ja vieläpä mainostaakin sitä ilman erillistä korvausta? Yhteistyötä tuotetta vastaan tarjoavan yrityksen näkökulmasta tilanne voi olla win-win, ja tavallaan se onkin, mutta syvemmälle mietittynä se ei lopulta olekaan ihan niin. Yritys saa tästä lisämyyntiä (joskus huomattavankin paljon) ja vaikuttaja saa… kivan tuotteen. Riittävän kivojen tuotteiden kohdalla olen kyllä itsekin tähän suostunut, jopa ehdottanut sellaista.

Hyvästä yhteistyöstä kannattaa kuitekin usein maksaa myös korvaus. Hyvästä yhteistyöstä yrityksenä saa ainakin pomminvarmasti informatiivisen paketin myymästään asiasta ja usein jopa ammattitasoisia valokuvia (joita voi usein saada myös yrityksen omaan käyttöön). Lisäksi yhteistyö antaa kohdennettua näkyvyyttä ja sen johdosta tosiaan toisinaan huomattavan paljon kauppaa. Toisinaan on yleensä se asia, mikä saa yrityksen empimään maksua vastaan toteutettavaa yhteistyötä. Varmuutta lisääntyvästä kaupasta ei ole, ja silti pitäisi maksaa. Silloin suosittelen palaamaan tämän kappaleen alkuun. Mikä on tavoite ja mitä muuta kuin mahdollista lisämyyntiä yritys yhteistyöstä saa?

yhteistyö

Miten valita oikea yhteistyökumppani?

On ollut hauska huomata, että omaa kohdeyleisöäni ei oikeastaan lopulta kiinnostakaan ykkösasiana lainkaan se, mistä alunperin aloin kirjoittaa. Aikojen saatossa olen huomannut kauneudenhoitoon ja hiuksiin liittyvien postausten nousevan aina top 10 postauksiin. Hiustenpidennyksiin liittyvät postaukset ovat myös kuukausi toisensa jälkeen listan kärjessä. Yrityksen kannattaakin valita sellainen yhteistyökumppani, joka tuntee omat seuraajansa ja heidän kiinnostuksenkohteensa – ja joiden kiinnosuksen kohteeseen mainostettava asia sopii. 

Joskus sopiva vaikuttaja löytää yrityksen ihan itse ja lähestyy heitä omasta aloitteestaan. Kannattaa aina vähintään ottaa vaikuttajan mediakortti muistiin. Vaikuttajana itse arvostaisin myös sitä, että minulle vastataan. On sattunut niinkin, että olen tarjonnut yritykselle yhteistyötä, kertonut karkeasti ideastani ja laittanut tarjouksen yhteistyön hinnalle. Ja kuukauden päästä toinen bloggaaja on tehnyt tismalleen samanlaisen yhteistyön, jota olin ehdottanut. En osta ko. yrityksen tuotteita enää koskaan. Kannattaa aina muistaa, että se yhteistyötä kysyvä bloggaaja on myös potentiaalinen asiakas. Tylystä kohtelusta yhden maksavan asiakkaan taatusti menettää.

Yhteistyöterkuin,

<3: Tanja

6

This Post Has 4 Comments

    1. tanjaraty

      Kiva kuulla! Mie pohdin pitkään tän kirjoittamista, tämä kun poikkeaa niin voimakkaasti omista aiheistani. Mutta hyvä siis, että tuli tehtyä! 🙂

  1. viiavilhelmsson

    Toi on kyllä totta, että instagram on vallannut nyt somen melkein kokonaan. Insta + blogi on aika toimiva kombo, kun vain blogitkin nousisivat taas suosioon. Myös podcastit on se nykyajan juttu. 🤔 Tässä oli kyllä paljon järkeviä pointteja, hyvä teksti ja toivon että tavoittaa monia! 😊👍🏻

    1. tanjaraty

      Miustakin tuo ig+blogi-kombo on toimiva! 🙂 luulen, että kun aikaa menee, niin blogien suosio tulee vielä kasvamaan uudelleen. Siihen mennessä varmasti tarjontakin vähentyy, nythän blogeja on pilvin pimein.

Vastaa

Close Menu