Etävalmennus – kuukauden saavutukset

Etävalmennus – ensimmäisen kuukauden opit ja oivallukset

Well hello – ensimmäinen kuukausi etävalmennusta takana. Lähtötilanteesta ja tavoitteista kerroin tässä postauksessa ja nyt haluaisin kertoa missä mennään! Ensinnäkin, haluan kiittää täydestä sydämestäni Nooraa, joka on jättänyt omille ajatuksilleni ja oivalluksille tilaa. Toiseksi, haluan parantaa ”etävalmennus” -sanan negatiivista imagoa – sillä kyllä niinkin voi saavuttaa paljon hyvää ja pysyvää.

Kuvat: Milla Hakkarainen

etävalmennus

Ilman riittävää syömistä ei tule kehitystä

Etävalmennuksen ensimmäisen kuukauden tärkeä tavoitteeni oli oppia syömään riittävästi. Vajaalla syömisellä on ollut aiemmissa valmennuksissa niin sanotusti lässäyttävä vaikutus, eli hyvinvointi ei kasva miinuskaloreilla. Laihtumistakin tärkeämpää minulle on nimittäin ollut nimenomaan jaksaa hyvin ja paljon! Mutta epäilemättä syömisellä on yleisen jaksamisen lisäksi selkeästi aivan järkkymätön vaikutus treenaamiseen. Ilman riittävää syömistä salilla ei tule kehitystä. Liian vähän ruokailun huomaa jo ihan konkreettisesti nuutumisena kesken treenien.

Olen siis tajunnut, että leipää oikeasti voi syödä ilman huonoa omaatuntoa vaikka jokaisella aterialla, mutta ilman huonoa omaatuntoa sillä ei ikinä pitäisi korvata aterioita. Nopeasti tajusin kyllä myös, että tällaista ruokailua ei kuitenkaan missään tapauksessa voi toteuttaa, jos jostain syystä treenit jää väliin. Mullakin oli heti valmennuksen kärkeen yksi oksennustautiviikko, jonka aikana hoidin oksentavia lapsia ja oksensin itse. Viikon treenit jäivät välistä, ja aika nopeasti se rupesi reilummilla ruokamäärillä tuntumaan ähkytäytenä, turvonneena olona silti, vaikka nyt se parin päivän yrjötauti tulikin vedettyä nollakaloreilla.

Joten, jos treenaan, aion syödä kunnolla. Silloin se ei mua lihota, vaan itseasiassa olen hoikistunut koko ajan. Kuitenkin, jos treenaamaan ei pääse, täytyy hieman katsoa, mitä suustaan pistää alas. Pääasiassa noudatan lautasmallin mukaista ruokailua, syön paljon kasviksia ja hedelmiä ja kyllä – vedän myös hiilareita reilusti.

etävalmennus

Epämukavuusalue on itseasiassa tosi mukavaa!

Tämänhän mä olen aina tiennytkin, mutta nyrpistelin silti aluksi hieman nokkaani 20 toiston sarjoille. Mulla ei ollut hajuakaan, paljonko painoja pitäisi laittaa voidakseen tehdä 20 toistoa ja minuutin palautuksella taas 20 toistoa ja taas minuutin palautuksella 20 toistoa. Ja alkuun tämä systeemi sipittikin minut aivan totaalisesti, kunnes sitten kolmannella treeniviikolla palikat napsahtelivat paikalleen ja treeni alkoi tuntua super hyvältä.

Aivan ensimmäisestä treeniviikosta asti huomasin hikoilevani kuin sika. Pitkät sarjat ja lyhyet palautukset – lälläripainoillakin – ovat oikeasti aika tehokkaita. Etenkin, jos ihminen on lähes koko ikänsä tehnyt semi lyhyttä sarjaa isoilla kuormilla. Suosittelen lämmöllä kokeilemaan! Monilla salit on nyt kiinni, mutta tämähän on mitä loistavin tilaisuus tehdä superpitkää sarjaa kotona vaikkapa pumppitangolla tai käsipainoilla (tai miksipä ei kehonpainollakin). Meillä sali on vielä auki, onneksi. En oikein välitä kotitreeneistä ja yritän maailman tilanteesta huolimatta nauttia kuntosalilla treenaamisen mahdollisuudesta, sillä se jos mikä pitää minua järjissäni juuri nyt.

Etävalmennus – uhka vai mahdollisuus?

Etävalmennus on minusta erityisesti kokeneemmalle treenaajalle ehdottomasti mahdollisuus. Minulla on ollut kaikenlaisia valmennuksia elämäni aikana aivan laidasta laitaan, mutta sanoisin, että kynnyskysymys on henkilökohtaistaminen. Ihmisiä ei voi jakaa lokeroihin pelkästään tavoitteiden, painon tai sukupuolen perusteella. Ihminen on kokonaisuus, ja avaimet pysyvään muutokseen tulee, kun asiat tehdään omaan elämään sopiviksi. Minun elämääni ei juuri nyt sovi keittiövaaka tai viisi aerobista treeniä kolmen kuntosalin lisäksi. Teen fyysisesti ja psyykkisesti kuormittavaa työtä, olen äiti, bloggaan, valokuvaan, kirjoitan lehteen, lenkitän koiraa. Haluan olla muutakin kuin vain ja ainoastaan fyysisesti hyvässä kunnossa.

Joskus ennen elämässä ulkonäkö saattoi sanella minulle kaikkea, mutta nykyään se ei mene enää niin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö pitäisi sovituista asioista kiinni tai voisi tehdä asioita myös tavoitteellisesti. Ja hei, mikä olisikaan parempi tavoite kuin kokonaisvaltainen hyvinvointi!

etävalmennus

Se kuuluisa kultainen keskitie

Aiemmin kaikki on ollut minulle ehdottoman joko tai, mutta opettelen tässä matkan varrella nyt kultaista keskitietä. Sitä, että jokainen treeni vie lähemmäksi omia tavoitteita. Myös sitä haluan opetella, ettei jokaisella treenillä tarvitse edes olla mitään tavoitetta – voin nauttia harrastuksestani ihan vain siksi, koska rakastan sitä. Rakkaus treenaamiseen ja tekeminen tekemisen ilosta on kulkenut kyllä muuttumattomana elämässäni jo vuosia, mutta olen jostain syystä aina halunnut yhdistää siihen ennemmin tai myöhemmin ruokavalion ja todennut, että ei onnistu. Sitten on jäänyt sekä treenit että ruokailu, olen kokenut itseni luuseriksi ja luovuttanut. Väliajat olen kasannut voimia pystyäkseni tekemään aina enemmän, paremmin, tiukemmin ja sitten tahdonvoiman ja epätoivon kasvettua riittävän suuriksi, ladannut taas kymmeneen viikkoon koko päättäväisyyteni. Lopputuloksena on ollut mustat silmänaluset, voimaton ja inspiroitumaton olo ja se, että nautinto tekemisestä on hävinnyt.

Nyt minun ei tarvitse valita enää koskaan sadan ja nollan prosentin välillä. Pidän kiinni siitä, että syön riittävästi, turvaan riittävät yöunet, kuuntelen itseäni ja treenaan rakkaudesta treeniin. Tästä on supehyvä jatkaa.

Etävalmennus jatkuu nyt kohdallani uudella saliohjelmalla ja uusilla tavoitteilla. Seuraaviksi neljäksi viikoksi tavoitteet on vielä vähän auki, mutta ne varmasti valkenevat, kunhan pääsen palaveriin Nooran kanssa 🙂

<3: Tanja

4

This Post Has 2 Comments

  1. Nonna

    Mulla käy usein niin, kun alotan näitä elämäntapamuutoksiani, että jostain syystä vähän nipistelen ruoasta. Vaikka varsin hyvin tiedän, että se vain jarruttaa prosessia ja asiakkaita neuvon toki tekemään toisin, niin aina silti jaksaa ihmetyttää, miten sitä itse sitten ei voi sitä asiaa päähänsä tunkea 😀

  2. Tiina

    Kuulostaa todella hyvältä 🙃
    Prosessi mistä nauttii tuo niitä kaivattuja tuloksia.

Vastaa

Close Menu