Eroon jenkkakahvoista – näin se onnistuu

Hyvästi jenkkakahvat

Jenkkakahvat – peilikuvan pilaajat. Onko sullekin ilmestynyt kesän aikana nämä farkkujen kauluksen yli tursuavat makkarat? Haluatko eroon jenkkakahvoista? Siinä tapauksessa – lue tämä. Käydään yhdessä taistoon.

Olen alkanut noudattaa ruokavaliota jälleen. Kiloja on kertynyt löysäillessä ihan luvattoman paljon ja tilanne on vakava. Jenkkakahvat nousee housunkauluksen yli, vaikka housut olisivat kuinka korkeavyötäröiset hyvänsä. Toisaalta, tämä lihominen ilman raskautta on laittanut asioita päässä uuteen järjestykseen. Koolla ei enää ole minulle niin paljon väliä. En muutu sisimmältäni ihmisenä paremmaksi tai huonommaksi näyttipä vaaka sitten 50kg tai 65kg. En aio käydä vaakassa enää, taidan myydä koko laitoksen pois. Lukemalla ei ole mitään väliä, ainoastaan omalla ololla ja fiiliksellä. Tottakai alati tippuvat vaakanlukemat buustaavat painonpudotuksessa, mutta entäs kun omalla kohdallani ne eivät vuosienkaan dieettaamisen jälkeen enää tippuneet mihinkään ja kävi näin – mentiin äärilaidasta toiseen. Annan jatkossa mieluummin jenkkakahvojen ja omien fiilisten kertoa, mikä on optimitilanne ja missä riittää. Ilman vaakaa kuuntelen varmasti myös kehoani paremmin. Ammattimaista fitness-dieettiä kun en aio tehdä, niin voin tehdä tätä käsikädessä kehoni kanssa. Jos vaaka on mukana pelissä, niin en uskaltaisi syödä vaikkapa yhtään ylimääräistä maitorahkaa. Muistan aiemmilta dieeteiltä, että olen valvonut aamuyöhön saakka nälässä ja olen vain sinnitellyt syömättä mitään ylimääräistä, ettei painonputoaminen vaan lopu. Lopulta olen saattanut joutua syömään kurkkua ja kirsikkatomaatteja keskellä yötä, että olen päässyt takaisin uneen. Ei enää sellaista.

 

Onneksi yksikään jenkkakahva ei ole ikuinen, jos sitä vastaan alkaa taistella oikein asein. Mitkä on ne oikeat aseet ja miten jenkkakahvoista sitten pääsee eroon?

Mistä jenkkakahvat tulee?

Jenkkakahvat alkaa kasvaa, kun ihminen lihoo. Kaikille ei kuitenkaan lihoessakaan tule jenkkakahvoja, mikä on ihan käsittämättömän epäreilua. Itselläni ne alkaa kasvaa silmänräpäyksessä painon lähdettyä noususuuntaiseksi. Jenkkakahvojen yleinen syy on hyvinvoinnin prakaaminen ihan perusasioista: liika stressi ja liian vähät unet. Jenkkakahvat kertovat myös, etteivät vatsalihakset toimi optimaalisesti.

Ensimmäinen askel on nollata stressitasot ja alkaa nukkua pidempiä yöunia. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta jos väitän nyt, että ilman riittävää unta kaikki muut teot ovat turhia, alkaako prioriteettilista mennä uuteen kuosiin? 5-6h unta ei riitä juuri kenellekään jatkuvassa syötössä. Omaa nukkumista voi tarkkailla vaikkapa unipäiväkirjan muodossa. Jos unen kanssa on vaikeuksia, suosittelen sömnskolanin unipajaa.

Olen monta kertaa pohtinut, miksi melko moni hoitaja on ylipainoinen, mutta tämän tiedon valossa se ei enää juurikaan hämmästytä. Kolmivuorotyö aiheuttaa unenpuutetta väkisinkin, sillä työvuoroja tehdään vuorokauden jokaisena tuntina riippumatta siitä, mikä on yksilön keholle sopivin tahti. Työstä ei kuitenkaan voi kaikkea syyttää, sillä suurin vastuu on yksilöllä itsellään. Elämän pystyy kyllä tasapainottamaan epäsäännöllisestä työstä huolimatta.

eroon jenkkakahvoista

Kun uni on kunnossa, on aika kääntää katse ruokavalioon ja treeniin. Heikot vatsalihakset on helppo treenata kuntoon ja oikeanlainen, värikäs ja ravitseva ruoka tempaa kyllä mukaansa, jos sille antaa mahdollisuuden.

Eroon jenkkakahvoista – kolme kovaa asetta:

  • ravitsemus
  • elämäntyyli
  • liikunta

 

eroon jenkkakahvoista

Ruoka:

  • Ei prosessoituja, pakattuja tai keinotekoisia ruokia
  • Keskity näihin: marjat, hedelmät, vihannekset, munat etc.
  • Älä jätä hiilareita kokonaan. Liian pieni energiansaanti aiheuttaa sen, että rasvanpoltto on elimistölle tärkeysjärjestyksessä viimeinen asia. Valitse hyviä hiilihydraatin lähteitä, kuten vihanneksia ja hedelmiä
  • Syö terveellistä rasvaa
  • Ei alkoholia: jenkkakahvat rakastavat alkoholista tullutta ylimääräistä energiaa. Lasissa viiniä on yli 100 kaloria!
  • Lisää vihanneksia kaikkialle
  • Minimoi kofeiinin saanti
  • Juo reilusti vettä
  • Minimoi sokeri

 

eroon jenkkakahvoista
Olen ihan rakastunut näihin marjoilla ja sitruksilla maustettuihin vesiin. Blogista löytyy ainakim yksi aiempi resepti mustikka-sitruunavedestä

 

Elämäntyyli:

 

Täsmäjumppa:

Tee liikkeet circuit-tyyliin. Pidä kierrosten välissä tauko, jonka aikana hörppäät vettä ja tasoittelet sykkeen. Koko treeniin menee noin 15-20min. Sopii myös aamujumpaksi!

 

eroon jenkkakahvoista

 

  1. Ristiinkurotus seisten – tehdään siis niin että oikea käsi ja vasen jalka lähtee tulemaan toisiaan vastaan seisoma-asennosta, sormet koskettaa varpaita. Tämä tehdään x 10 per puoli.
  2. Sivulankku kiertäen  x 10 per puoli – tässä video
  3. Vatsarutistus: sivutaivutus selinmakuulla kantapäitä koskettaen x10 per puoli – video
  4. Kierto puolelta toiselle, lisäpainolla tai ilman. Lähtötilanteessa siis ollaan puoli-istuvassa asennossa, josta lähdetään viemään käsiä puolelta toiselle video ja ohjeet
  5. Perinteinen lankku 30sek.
  6. Sivunostot (kyljellään lattialla, lantionnosto ylös – alas) –  video

Jos jumppa herätti kysymyksiä, laita alas viestiä niin koitetaan ratkoa ongelmaa yhdessä 🙂

 

Tässä on myös muutama katsomisen arvoinen YouTube-video:

Tehokas kylkitreeni

Keskivartalotreeni

Tehokas vatsalihastreeni

10 tehokkainta vatsalihasliikettä

 

<3: Tanja

2

This Post Has One Comment

  1. Jes olipa loistava kirjoitus ja paljon asiaa!

Vastaa

Close Menu