Epäsäännöllinen ruokavalio?

Epäsäännöllinen ruokavalio – miksi tipuin siihen?

Epäsäännöllinen ruokailu pistää kaiken sekaisin. Pystyn toteamaan tämän nyt ihan oman kokemuksen kautta. Kolme-neljä edellistä viikkoa on ollut tasapainottelua vuorokausirytmin jatkuvan kääntämisen, kiireen, kotitöiden, koiranpennun ja lomailevan perheen välillä. Enpä olisi uskonut, että joudun ikinä kirjoittamaan tästä aiheesta omasta lähtökohdastani. Mutta tässä mä nyt istun ja kirjoitan siitä, miten oon ite laiminlyönyt oman hyvinvointini aivan täysin. Vuosituhannen hyvinvointi-terveysbloggaaja – kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!

Epäsäännöllinen rytmi elämässä ei ole hämmentänyt minua pahemmin – ennen kuin nyt. En muista mikä viikonpäivä on, en yhtään tiedä mitä meidän jääkaapista löytyy, mulla ei oo hajuakaan millon viimeks oon syönyt ja arvatkaa mitä: salilla en oo käynyt tasan yhtään kertaa kolmeen viikkoon. Oon viikon jo koittanut tehdä niskapersotetta tähän hommaan, mutta niin vaan maanantainakin jäin viettämään megalomaanista siivouspäivää ja skippasin treenit – ensin siivouksen takia ja sitten lasten takia. Mieliala on ollut aallonharjalta pohjamutiin menemistä, mutta onneksi olen pohjimmiltani onnistunut keskittymään niihin positiivisiin hetkiin. Salitreenit monesti saattaisi auttaa näissä hetkissä, niin ne mullakin tekee poikkeuksetta, mutta en vain ole silti mennyt treenaamaan. Oi miksi!

Epäsäännöllinen ruokavalio ja elämänrytmi on jo KOLMESSA viikossa tehnyt minuun lähtemättömän ensivaikutelman. Tosi huonon sellaisen. Olo on ihan surkea! Syöty ruoka jää mahalaukkuun vellomaan ja olo on kuin ylensyöneellä. Turvottaa – enkä puhu mistään ihan pienestä turvotuksesta vaan esimerkiksi jo ponnari ranteessa pari tuntia oltuaan häviää melkein nahkoihin. Painokin on varmaan noussut, mutta en ole varma kiinnostaako sen lukema tällä hetkellä. Flunssa meinaa puskea päälle. Tämä väärillä vesillä seilaaminen riittää, ja on kirjaimellisesti aika vaan katsoa totuutta silmiin: niin helppoa kuin se oisikin että syö pari kertaa päivässä ja toisella kerralla ihan liikaa, niin se ei vaan sovi mulle.

 

Mutta mitäs nyt?

Ajattelen aina, että on turha itkeä jos paskat on housussa jo. Niinpä en nytkään aio surkutella, vaan päivitin treenivaatteet uuteen syksyyn myymällä entiset facebookin kirppareilla ja ostamalla tilalle muutamat uudet. Cant wait! Seuraavana siivouskohteena on lisäravinnekaappi, jossa on monta avattua pussia tavaraa, jota en millään saa alas kurkusta enää. Poistoon! Treenikassi pitää pakata valmiiksi (ja senkin muuten pesin jo ajat sitten). Aloituksesta pitää tehdä niin mukavaa, helppoa ja yksinkertaista, että laji pääsee taas vaan nappaamaan mukaansa tuntumatta haasteelliselta. Taidan aloittaa hyvin alkuunlähteneen BAO:n alusta ja focusoida siihen astetta kovemmin voimavaroja, höllentäen jostain muusta päästä. Nyt kun kotikin on suht järjestyksessä lomien jälkeen, niin mun on taas melko helppoa ajatella selkeästi ja voida hyvin. Asiat, jotka saa mun pään ihan lukkoon on sekasotku, hallitsematon kaos ja raha-asiat. Nyt koen, että näistä kaikki on kunnossa ja keskittymistä riittää myös omaan hyvinvointiin. Seuraava haaste on ammentaa vaikeissa tilanteissa voimavarat sieltä harrastuksesta, tai ehkä vielä enemmän priorisoida oma hyvinvointi myös vaikeissa tilanteissa kaiken kärkeen.

Jos kaipaat syksyyn uusia treenivaatteita, niin käyhän katsomassa guudmuudin verkkokauppa, nimittäin siellä on ihan mielettömia alennuksia ja koko carderobin päivitys onnistuu vaikka jo reilulla satasella!

 

Toivoisin, että hyppäisit parin viikon matkalle mukaan ja lähtisit step by step ottamaan yliotetta kesästä ja loman aiheuttamista muutoksista. Eka postaus ilmestyy ylihuomenna ja se käsittelee niinkin kivaa juttua kuin turvotuksen kadottamista parissa hassussa päivässä. Kuvamatskua luvassa myös reilusti!

 

<3: Tanja

0

Vastaa