App top 5 *sport edition*

Puhelimen parhaat sovellukset

Top 5 sportti appsit on helppo listata! Treenisovelluksien ideana on antaa inspiraatiota treenaamiseen. Sovellusten avulla saa myös vähän käsitystä omasta viikottaisesta liikuntamäärästä ja treenien kuormittavuudesta. Kalenterissa voi olla vaikka kolmet treenit viikossa, mutta kun treenejä tarkastelee koneen tai puhelimen ruudusta jälkikäteen, asia konkretisoituu ihan erilaiseksi. Myös nousujohteisuutta voi seurata monien sovellusten avulla. Erilaiset sykevyöt voi liittää appiin ja varsinaista ranneketta ei välttämättä tarvita. App voi kertoa, paljonko tänään on suotavaa vielä syödä vaikkapa proteiinia lihasvoiman maksimointiin. Pelkkää huuhaata vai todellisuutta?

Yksikään app ei voi korvata kokonaan personal traineria, mutta moni app pystyy silti antamaan sitä mihin ne on luotukin – työkaluja. Kokoan tähän nyt appstoren parhaat palat!

1. MyFitnesspal

MyFitnessPal on sovellus, josta saa tukea niin oman treenin seuraamiseen, kuin ruokavaliossa pysymiseen ja painonpudotukseen. Sovellus tunnistaa viivakoodit, joten ruokien lisääminen on todella helppoa ja nopeaa. Jos käy treenaamassa vaikka polar beat -sovellusta käyttäen, niin tiedot treenistä synkronoituu MyFitnessPaliin ja sovellus nostaa automaattisesti treenin vaikutuksesta päivittäistä kalorimäärää.

App toimii niin treeni- kuin ruokapäiväkirjana ja se kommunikoi puhelimen muiden appien kanssa hyvin. Se pystyy antamaan tavoitteiden perusteella ”ruokavalion” eli tavoitteet makroravinteille ja kalorimäärille. App kertoo, jos jossain ruuassa on jotain erityisen hyvää tai erityisen huonoa. Se laskee kehityksesi esim. painonpudotuksen osalta. Tiedot pysyvät tallessa vuosikausien päähän.

Ihan ykkössovellus!

2.  Sports tracker

Viimeaikoina hurjan vähälle käytölle jäänyt sovellus, josta on apua erityisesti lenkkeilijöille. Kuntosalilla tai jumpassa sitä voi hyödyntää sykemittarin kanssa, mutta mielestäni parhaan tuen sovelluksesta saa nimenomaan kestävyysurheilussa. Sovellus seuraa matkaa ja sykevyöhön yhdistettynä se pystyy kertomaan mm. kalorit, keskisykkeen ja maksimisykkeen. Näkymä on seuraavanlainen;

Koska harjoitukset voi nimetä esim. ”kävelylenkki” ”juoksulenkki” ”palauttava” – pystyy samaa lenkkiä tekevä seuraamaan oman kuntonsa kohenemista hyödyntämällä syketietoja.

Kuntosalilla sykkeet kiinnostavat itseäni lähinnä vain siksi, että saan suoritusmerkinnät appeihin.

 

3. Polar flow ja polar beat

Polar loop -aktiivisuusrannekkeiden kanssa synkkailevat sovellukset tekevät niinikään päiväkirjamaisesti koontia päivien aktiivisuudesta, treenistä ja unesta. Flow-sovelluksesta saa todella kokonaisvaltaista informaatiota omasta nukkumisesta ja aktiivisuudesta. Omalta osaltani ainoaksi miinukseksi voisin mainita sen, etten pysty töissä ranneketta käyttämään ja näin ollen kaikki työaika jää näkymättömiin – mutta sehän ei ole sovelluksen puute vaan omani.

 

4. fat secret

Fat secret sopii ruokavalion suunnitteluun ja sen seuraamiseen. Erityisesti tämä sovellus sopii niille, joille my fitness pal -sovelluksen englanninkieli on liikaa. Fat Secret toimii suomen kielellä ja kaikki tarvittava sapuskoiden seuraamiseksi on huomioitu. Sovellukseen voi skannata ruuat suoraan viivakoodeista ja sovellus kerää myös ”viimeksi lisätyt” ruuat omaksi osiokseen. Tämä nopeuttaa ruokien lisäämistä silloin, kun ruokavaliossa toistuu samat elementit usein (esimerkiksi vaikka rahka välipalana päivästä toiseen).

5. flo

Oman terveyden seuraamiseen liittyy ehdottomasti tietoisuus omasta kuukautiskierrosta. Hyvin toimivan elimistön merkki on itselleni aina ollut se, että kuukautiset kestävät omassa kierrossaan. Jos ne loppuvat, tiedän että esim. dieetti on ollut turhan rankka.

En koskaan muista laittaa omia kuukautisiani kalenteriin. Kalenterimerkinnät olisivat siis yhtä luotettavia kuin oma muisti. Epäsäännöllisistä kuukautisista kärsineenä tiedostan sen, että myöskään en voi luottaa vuodon alkavan aina vaikkapa kuun puolivälissä.

Flo on vastaus kaikkiin näihin pulmiin ja moneen muuhunkin. Täydellinen sovellus kaikille naisille aina oman kehon kuuntelemisen opettelusta kuukautiskierron seurantaan ja raskaaksi tulemisen apuvälineeksi. Viimeisimmästä ei kyllä ole mitään kokemuspohjaa, mutta monta kertaa tuo ovulaatio on osunut juuri siihen, missä se on ollutkin. Nykyään tiedän omista oireistani tasan tarkkaan sen, mikä vaihe kierrosta on menossa ja on hienoa, että pystyn sen flosta tarkistamaan.

Omaa kiertoa pystyy selaamaan vaikka vuodenkin päähän. Sovellusta kannattaa päivittää aktiivisesti. Appin antamat tiedot ovat sen luotettavampia, mitä enemmän dataa sillä on käytössä.

 

Tällaiset valitsin! Jaa omat suosikit mulle myös! 🙂

<3: Tanja

1

Vastaa

Close Menu