3kk etävalmennus – mistä lähdetään ja mihin pyritään?

3kk etävalmennus – tästä se starttaa!

Blogikolleega Nooralla oli omassa blogissaan arvottavana 3kk etävalmennus, jonka omaksi yllätyksekseni voitin. Täytyypä todeta, ettei olisi kovin paljon paremaan saumaan enää voinut sattua. Olen saanut kiinni salitreeneistä pitkän tauon jälkeen taas ja aivan loistavaa oli saada muutamaksi kuukaudeksi joku ”huohottamaan niskaan” juuri tässä niin sanotussa kriittisessä vaiheessa. Mistä me sitten lähdemme etenemään, miten etävalmennus toimii ja mitkä on mun tavoitteeni tälle kolmelle kuukaudelle?

Postauksen kuvat: Milla Hakkarainen

gaston luga
Reppu: Gaston Luga Kåmpis

Lähtötilanne

Etävalmennus toteutetaan nimensä mukaisesti kokonaisuudessaan etänä. Valmentajaan (eli Nooraan) pidän yhteyttä FaceTime-puheluden välityksellä. Ensimmäisessä puhelussa juttelimme aika paljon kaikenlaista mm. minun lemppari treeniliikkeistä, inhokkiliikkeistä, treenien määrästä, syömisestä, historiastani ja sen sellaisesta. Sovimme, että vaakaa ei käytetä ollenkaan koko kolmen kuukauden aikana, eikä se minua millään tavalla haittaa. Päinvastoin toivoin itse punnitsemattomuutta, koska vaaka aiheuttaa paineita ja omalla kohdallani ainakin salakavalasti tuppaa muuttamaan tavoitetta. Vaaka saattaa pahimmillaan myös syödä projektista saatavaa mielihyvää ja viedä motivaatiota. Minulla ei siis ole nyt antaa teille lukijoillekaan mitään painolukemia. Itseasiassa en ole itseäni mittanauhallakaan mitannut, joskin aion kyllä jonakin päivänä nuo mitat ottaa ylös vain muistoksi.

Toinen toiveeni oli ruokavaliottomuus. Jos alan paahtaa tietyn ruokavalion mukaan, purkitan kippoon grammalleen punnitut lihat ja pastat, syön ja kokkaan itselleni aina eri ruokaa kuin muu perhe syö, alkaa projektini viedä niin paljon aikaa, ettei se mahdu enää arkeen ilman survomista ainakaan yhdistettynä treeniohjelmaan. Olen elämäni aikana kipottanut menestyksekkäästi sekä vähemmän menestyksekkäästi noita ruokia niin paljon, että se riittäköön tältä erää. Viimeisen muutaman vuoden aikana nuo omat purkkiruuat eivät ole vieneet minua suinkaan eteenpäin, vaan takapakkia on tullut (toki nämä eivät ole mikään yksinomainen syyllinen takapakkiin).

etävalmennus

Tavoitteet

Miinuskaloreille sanotaan nyt hei hei. Tavoitteenani on opetella se kultainen keskitie tasaisen tappavalla nopeudella niin, että syön riittävästi voidakseni olla aamusta iltamyöhään liikkeellä, tullakseni taas hyvinvoivaksi ja ennenkaikkea pystyäkseni treenaamaan kovaa.

Välillä tämän talven aikana minulla ei ollut enää nälän tunnetta lainkaan. Kun aloitin noin kuukausi sitten salitreenit kolmesti viikossa, niin näläntunne on pikkuhiljaa palannut takaisin. On ollut helpottavaa huomata, että minulla sittenkin on edelleen olemassa jonkinlainen aineenvaihdunta. Hiki on alkanut irrota taas, vessassa saa käydä useammin ja syömään pitäisi päästä mielellään joka kolmas tunti. Nyt en halua sabotoida tätä aineenvaihdunnan kiihdytystä nipistämällä syömisestä, vaan aion nauttia siitä, että kehoni toimii taas.

Ensimmäisen kuukauden tavoitteeksi asetinkin sen, että opettelen syömään riittävästi voidakseni pian taas tehdä treenejä sinne kuuluisaan failureen. Lopullinen tavoitteeni on hyvinvointi ja liikunnantäytteinen arki ilman, että sen ylläpitäminen vaatii hurjasti stressaamista ja suoristuspaineita. Tarkoitan tällä sitä, että jos muussa elämässä tapahtuu jotain radikaalia ja yksi treeni jää väliin, niin en pitäisi sitä katastrofina vaan pystyisin menemään olosuhteiden mukaan liikunnanilosta nauttien. Ohjelma on tehty minua varten, minä en elä ohjelmaa, valmentajaa, vaakaa tai mittanauhaa varten.

Tavoitteeni ovat pitkälti mentaalisia, mutta se puoli minulta pedanttina suorittajana on jäänyt luvattoman vähälle huomiolle näiden vuosien aikana. Olen monesti pohtinut, miksi hylkäsin liikunnan ja mitä se minulle on opettanut. Aihe vaatii oman postauksensa, mutta raapaisen pintaa kertomalla, että olen tajunnut omasta käyttäytymisestä ja ajatusmaailmastani tauon aikana niin paljon asioita, että pystyn niitä kehittämällä viemään tekemistäni eteenpäin paljon enemmän kuin yhdelläkään pastanpurkitusdieetillä. Eipä sillä, mahtuu mukaan myös yksi lopullinen ulkonäkötavoite: toivon saavani nämä helpot höttökilot pois. Nähtäväksi jää, onnistuuko se ilman, että ruuat punnitaan keittiövaakalla.

tanja räty

Treeniohjelma

Annoin Nooralle aikalailla vapaat kädet treenien osalta. Toiveeni olivat isot liikkeet, pienten hitkutusten minimoiminen, kolme salia viikossa ja neljäs treeni bonuksena niille viikoille kuin se sujuvasti tulee. Näissä raameissa Noora sitten suunnitteli minulle ohjelman, jota on tarkoitus päivittää jo heti neljän viikon kohdalla. Sain – yllätys yllätys – isoja liikkeitä, napakoita treenejä, kolme treeniä viikossa ja yhden palauttavan bonustreenin. Aika hyvin toiveeni tulivat kaikkinensa huomioiduksi, heh. 😀

Treeniohjelman ensimmäiset neljä viikkoa on suunniteltu niin, että voin antaa nälän kasvaa syödessä ja treenatessa, opetella syömistä ja päästä kuukauden sisällä sellaisiin kalorimääriin, joilla treeniä voidaan koventaa ja sitten kahden kuukauden kohdalla vielä entisestään koventaa. Helpolla en varmasti pääse nyt ensimmäisen neljän viikon aikanakaan, etenkään kun hyökkäämme suoraan epämukavuusalueelle pitkillä sarjoilla. Odotan innolla.

etävalmennus

Etävalmennus pähkinänkuoressa

Etävalmennukseen kuuluu yhteensä kuusi yhteistä treeniä salilla. Homma toimii niin, että otan Nooran salille mukaan FaceTimen kanssa. Eka etappi on päästä sinuiksi saliohjelman ja treenipainojen kanssa ja opetella samalla syömään hyvin ja riittävästi. Ei paha, aivan saavutettavissa oleva tavoite. On siistiä tavoitella jotain sellaista, mihin pystyy oikeastaan pelkästään itse vaikuttamaan. Näihin tavoitteisiin pääsemistä ei blokkaa hormoonit, mieliteot tai univelka – vaan voin siis itse joko onnistua tai epäonnistua ja syyttää ainoastaan itseäni, jos en ole onnistunut. Vaakan tai mittanauhan ollessa tavoitteena, ei voi koskaan tietää pääseekö tasan omaan tavoitteeseen, vaikka tekisi kaiken ihan oikein. Siksikään vaaka ei sovi minun tavoitteekseni, koska haluan kunnianhimoisena tyyppinä tavoitteeni tottakai saavuttaa.

Vaikka valmennus toteutetaan etänä, niin se on täysin personoitu minulle ja valmentajan tuki on mukana koko matkan ajan. Minulla on onneksi ihan suht hyvin lihasmuistissa liikkeiden tekninen toteuttaminen, joten en välttämättä kaipaa intensiivistä valmentajan fyysistä läsnäoloa treeneissäni. Videopuhelu on kuitenkin mielestäni ihan nerokas tapa varmistaa, että valmennettava on ymmärtänyt liikkeet ja ohjeet oikein, ja pystyyhän videon välityksellä vähän tekniikkaakin arvoimaan.

gaston luga

Lähden ihan mielettömällä innostuksella tätä projektia toteuttamaan. Ettei nyt vaan menisi liian helpoksi, niin meillä on jyllännyt tämän viikkoa oksennustauti. Saan ensimmäistä kertaa jo nyt pohtia niitä mentaalipuolen tavoitteitani, eli mitä jos treenimäärä ei jollakin viikolla täytykään. No, onneksi nämä vatsataudit on yleensä kerran vuodessa ja sitten on taas vuosi aikaa viuhtoa menemään ihan miten haluaa.

ps. Jos haluat seurata videona treenipäiväkirjaani, niin se starttaa instagramissa @tanjaraty_ nimimerkkini alla.

<3: Tanja

1

Vastaa

Close Menu