Paremmat unet

Moikkkuuu

Tässä muuton jälkeen pääsin (jouduin) nukkumaan mun vuodesohvalla aika monta (=liian monta) yötä.  Ei sillä, mun vuodesohva on hyvä, mutta kyllä sänky on aina sänky. Onneksi eilen vihdoin ja viimein se sänky saapui. Edeltävän kahden yön aikana nukuin varmaan sen 2h..

 

 

No, jos jotain positiivista, niin oon oppinut ymmärtämään taas vaihteeksi miten tärkeää uni ja hyvin nukuttu yö on. Muutenkin, kun tekee 3-vuorotyötä, niin unella on mun elämässä iso merkitys. Aina aika-ajoin kärsin myös unettomuudesta ja nukun huonosti, kuten varmaan kaikki meistä. Mulla on muutamia keinoja, jotka oon ottanut jo opiskellessa käyttöön, jotta saan nukuttua paremmin. Kaikkia näitä en käytä 24/7, vaan jos huomaan että unessa on puutteita, niin sit tiedän mihin asioihin panostaa.

 

Suosikki iltarutiini.

 

  • Mä pyrin rauhoittamaan mun iltatoimet. Vähennän puhelimen käyttöä, tietokonetta ja tablettia. Jos on uniongelmia, niin viimeistää joskus 21 lopetan puhelimen käytön ja se auttaa. Sama koskee myös tv:tä. Ennemmin taustalle äänikirja tai musiikkia.

 

  • Lisäksi pimeys. Keho alkaa pimeässä tuottamaan melatoniinia, eli jos sulla on kaikki talon kirkkaimmat valot päällä, niin ei ihme jos ei ala väsyttämään. Kesäisin verhot kiinni. Niin ihana, kun tuo valopallero taivaalla on, niin on se hyvin nukuttu yö parempi!

 

  • Rauhoitu. Illalla mun kehon rauhoittaa lämmin suiku tai sauna. Se rentouttaa lihakset ja mulla myös ajatukset ”pehmenee” ja rentoutuu. Suihkussa päästän irti kaikista tyhmistä ajatuksista ja mietin vaan kaikkee ihanaa, kuten nukkumaan menoa. Sängyssä sit luen kirjaa. Nyt oon alkanut BookBeatista kuuntelemaan äänikirjaa, laitan ajastuksella 15-30min ja yleensä oon nukahtanut ennen kuin se loppuu.

 

  • Ootko huomannut, että petivaatteilla ja puhtailla lakanoilla on oikeasti väliä? Hyvä tyyny vaikuttaa koko seuraavaan päivään, ei olekkaan niskat ja selkä jumissa. Puhtaat lakanat nyt vaan on ihanaa. Mä koetan vaihtaa lakanat noin kolmen viikon välein. Tyynyliinaahan tulis vaihtaa useammin, mutta sitä en aina muista (tai siis ikinä).
DayDreamin, Singapore

 

Bonuksena:

+Melatoniini nopeuttaa nukahtamista. Oon ottanut melatoniinia useasti, mutta en joka yö. Jos sitä ottaa pienissä määrin niin sit ilman sitäkin saa nukuttua. Käytän 1mg melatoniinia, jostain lähikaupasta ostettua ja se toimii. Jotkut väittää, että alle 3mg melatoniinista ei olis hyötyä, mutta mä väitän toisin.

+Alasti nukkuminen. Tutkimusten mukaan alasti nukkuminen auttaa kehoa säätelemään lämpötilaa paremmin kuin pyjamassa. Ei lisättävää. Paitsi villasukat, nippeli tietoa; mulla on huono ääreisverenkierto, jos nukun ilman villasukkia vilustun. +25 asteen helteillä voin harkita nukkuvani ilman villasukkia, mutta todennäköisesti siitä ajatuksesta jo vilustun.

 

-Sonja-

2

This Post Has 2 Comments

  1. Tiina

    Mullakin käytössä olevia vinkkejä 🙃 Kyllä uni vaan merkitsee paljon

    1. sonjaidailona

      Joo, uni on kyl tärkeetä tai ite ainakin huomaan jaksamisessa sen heti!

Vastaa

Close Menu