Ensimmäinen personal trainer-treeni

Ensimmäinen personal trainer treeni

Puhuin jo aiemmin halustani ottaa itselleni personal trainer. Vaikka minulla on verkkovalmennuksen kautta ruokavalio ja treeniohjelma, niin paikan päällä olevasta valmentajasta saa paljon tukea ja voimaa tekemiseen. Nyt alkuvuodesta päätin ottaa salilta tutun valmentajan, jonka kanssa tulimme hyvin juttuun jo pakara-workshopin aikana. Päädyin treenaamaan pt:n kanssa kerran kuukaudessa, koska tarkoituksena on saada enemmän lisäboostia, eikä kokonaisvaltaista ohjelmaa.

Aluksi kyykkyä

Päätavoitteena on kasvattaa voimaa, joten teemme pienillä toistoilla ja suurilla painoilla. Ensimmäisellä kerralla tavoitteena oli 5-6 toistoa ja painojen hakemista.
Aloitin tietenkin alkulämmittelyllä, johon riittää ihan 5 minuuttia kuntopyörää ja sitten pieniä pumppailevia venyttelyjä ja lihaksen herättelyjä. Sitten tositoimiin!

Siirryimme kyykkypisteelle, jossa ensin vähän lämmittelevänä 10 toistoa takakyykkyä ja sitten nostamaan painoja. Tavoitteena 6 toistoa, tosin tein enemmän, sillä niillä painoilla jaksoin. Mitä sitten pitäisi tehdä, no nostaa painoa! Tankoon yhteensä 75 kiloa ja menoksi, siltikin toistoja taisi tulla 8 kappaletta. Kyllä sitä voimaa taitaa pakarasta löytyä, kun vaan uskaltaa lisäillä painoa kunnolla.

Nouseeko tanko ylös?

Koska nämä olivat voimatavoitteiset treenit, siirryttiin kyykkyjen jälkeen maastavedon pariin. Olen huomannut jo aiemmin, että jalkojen lihakset jaksaisivat enemmän, mutta kädet ja puristusvoima alkavat antaa periksi. Mavessakin saatiin ennätyksiä heti ensimmäisellä kerralla! Ensin katsottiin taas vähän tekniikkaa lämmittelysarjassa, jonka jälkeen kunnon painot kiinni. 10-10-10 kg ja samat toiseen päähän eli yhteensä 80 kiloa. Menin tangolle epävarmana, vähän kyllä jännitti, et nouseekohan ollenkaan. Tartuin kiinni, hengitin ja nostin. WAU sehän nousi, yhteensä 8 toistoa.
Tästä innostuneena siskoni sisuuntui ja nosti myös kahdeksan toistoa. Miten niin olen kilpailuhenkinen, mutta päätin, että seuraavalla setillä nousee 9 toistoa ja kyllähän se viimeinen sieltä vedettiin ylös.

Pelkojen voittamista

Jalat oli käsitelty, joten siirryttiin penkkipunnerrukseen. Instagramissa seuraavat tietävätkin, että minulla on tipahtanut nuorempana penkin 40 kg painava tanko leukani päälle ja hampaat tulivat kahdesta kohtaa läpi, eikä tikeiltä säilytty. Joten nyt kun tankoon parin setin jälkeen lisättiin kympit päihin, varmistelin personal traineriltä, että on varmasti tukena. Tälläisissä asioissa ammattilaisen tuki on korvaamatonta. Tavoitteeksi asetettiin tuo 6 toistoa, joka olisi ollut jo huikeaa. PT:n oma ennätys oli 10 toistoa, johon en ihan päässyt. Kuusi toistoa tuli hyvin ja sitten vielä kaksi vähän vajaana. Jää siis vielä parantamisen varaa, vaikkakin tämäkin oli ennätysnosto!

Loppuun tehtiin vielä vähän eristäviä liikkeitä vinopenkkipunnerruksen ja bulgarialaisten askelkyykkyjen merkeissä.

Takakyykky 75 kg

Maastaveto 80 kg

Penkkipunnerrus 40 kg

Yhteistuloksena siis 195 kg – Täytyy sanoa, että aika kova setti

Mitä on tulossa?

Nyt en malttaisi odottaa ensi kertaa. Sain niin paljon irti tästä personal trainer-treenistä, että olo on huikea! Suosittelen siis kaikkia testaamaan.
Ensi kerralla onkin tarkoitus sitten testailla ihan 1-2 toistoa eli painoja tulee nostaa runsaasti. Voidaan vaan arvailla montako kertaa jäädään painojen kanssa jumiin alas.
Tämän pariin sitten ensi kuussa!

Onko sulla ollut ikinä personal traineria?

Allekirjoitus

0

Vastaa