Mitä kaikkea mahtuu Levin minilomaan?

Nyt kun Korona on pistänyt matkasuunnitelmat jäihin, voi vain keskittyä fiilistelemään vanhoja kokemuksia ja pitää sormet ristissä, että ihmiset pääsisivät taas pian liikkumaan! Omalta kohdaltani pääsiäiseksi varattu Gdanskin matka täytyy nyt valitettavasti jättää välistä. Toukokuun lopun Barcelonan reissukin on myös hyvin todennäköisesti peruttava. Ymmärtäen tilanteen vakavuuden, toivon kuitenkin, ettei tässä menisi koko kesä..

Nyt ajattelin kuitenkin avata kuukauden takaista matkaa Leville. Kyseessä oli ensimmäinen visiittini Lapissa ikinä! Täytyy myöntää, että rakastuin ensisilmäyksellä: kuin lunta tulvillaan oleva satumaa! Vietimme Levillä vain 4 päivää, mutta siinäkin ajassa ehti jo paljon! Keräsinkin alle reissumme parhaat aktiviteetit, joita suosittelen Levin kävijöille oikein lämpimästi!

Huskyvaljakkoajelu

Ehdoton kohokohta! Kävimme Levi Husky Parkissa, joka sijaitsee Könkään kylässä reilun 10 km päässä Levin keskustasta. Paikan päällä on hyvin perinteinen lappalainen meininki ja puiston pitäjä onkin toiminut valjakkokuskina jo 40 vuotta. Ennen valjakkoajelua kävimme moikkaamassa muutamaa huskynpentua ja kuulimme koirien kasvatuksesta, koulutuksesta ja olosuhteista.

Koirat olivat ajeluista silmin nähden täpinöissään. Kun lähtö lähestyi, alkoi ulkoa kuulua innostunutta haukuntaa. Kun meidät oli istutettu rekeen, kiihdytti 12 huskyn vetämä reki reippaaseen vauhtiin ohjastajan johdolla. Ulkona oli -25°C, mutta reessä vilttien alla oli lämmin. Kahden kilometrin reitti kulki metsikössä ja poikkesi myös järven jäällä. Maisemat olivat kyllä upeat!

Huskyvaljakko
Huskyvaljakkoajelu oli mahtava kokemus!
Huskysafari
Huskyt olivat lähestyvästä urheilusuorituksestaan innoissaan
Husky pentu
Levi Husky Parkissa oli myös pentuja!

Huskyn pennut

Ketut, naalit, koirasudet ja porot

Huskyjen lisäksi Levin Husky Parkissa asustaa pieniä pörröisiä pystykorvia, jotka juoksevat alueella vapaana sekä muutama koirasusi, joita pääsee ihailemaan aitauksen läpi. Lähimpänä sutta oli Zara, jossa oli 88% sutta. Sen isä (tai äiti?) oli ihan oikea susi, joka oli aikoinaan otettu huostaan joltain helsinkiläisnaiselta, joka oli pitänyt kolmea salakuljettamaansa sutta kerrostaloasunnossa.

Niiden lisäksi Husky Parkista löytyy kolme kettua, kaksi naalia ja kaksi poroa. Ketut olivat mun ehdottomia lemppareita! Maisa, Vili ja Lisa ovat kettutarhoilta pelastettuja repolaisia ja ne ovat tottuneet ihmiseen aivan pennusta lähtien. Niitä on mm. syötetty työntekijöiden kotona ja ne ovat saaneet leikkiä koirien kanssa. Erityisen leikkisiä (ja fiksuja!) tapauksia ne olivatkin! Husky Parkissa töissä oleva tuttuni esitteli meille kettujen osaamia temppuja ja ystäväni pääsi ihan aitaukseen saakka ottamaan selfien kettujen kanssa (HIUKAN kateellinen). Repolaiset olivat hyvin persoja herkuille ja ottivat aktiviteetit ilolla vastaan.

Naalit sen sijaan olivat vähän rauhallisempia tapauksia. Naalit ovat muuten Suomen luonnossa äärimmäisen uhanalainen laji, koska turkiseläiminä ne metsästettiin 1900-luvulla lähes sukupuuttoon (turkistarhaajat voisi puolestani metsästää sukupuuttoon!). Niitä elää nykyään Suomessa vain n. 20 yksilöä.

Poroja Husky Parkissa löytyi tosiaan kaksi ja pääsimme niistä toisen kanssa hyvin läheisiin kosketuksiin, kun vaihdoimme poropusut! Toisin sanoen Taigo-poron suurin herkku – piparkakku – vaihtoi omistajaa aitauksen aidan yli suusta suuhun!

Kettu Levi Husky Park

Porot Levi
Piparkakut on Taigo-poron suurinta herkkua
Pokka-poro Levi Husky Park
Julkkisporo-Pokka oli tiputtanut toisen sarvensa

Luvattumaa

Luvattumaa sijaitsee aivan Levi Husky Parkin läheisyydessä, joten poikkesimme sinne samalla reissulla! Luvattumaa on kokonaisuus, johon kuuluu lappilainen ravintola, ympärivuotinen Jokikylpylä sekä talvikaudella Levi Ice Gallery.  Luvattuunmaahan voi pistäytyä myös hiihtolenkillä, sillä se on suosittu latukahvila.

Olimme visiitillämme erityisen kiinnostuneita Levi Ice Gallerystä, joka on yli 10 000 neliön jää- ja lumirakennelma, joka saa joka talvi uuden muodon. Ice Gallery käsittää lumihotellin, jääbaarin, jäätaidegallerian sekä kappelin. Jäinen rakennelma on valaistu näyttävästi erivärisin led-valoin. Tänä talvena teemana oli Ice Age ja sen eri hahmot esiintyivät seinissä ja rakennelmissa. Satuttiin olemaan ainoat kävijät siihen aikaan, joten pääsimme tutkimaan tiluksia aivan rauhassa. Vaikuttava paikka! Ensi kerralla sitten paikan päälle hiihtäen!

Levi Ice Gallery
Teemana oli Ica Age!
Luvattumaa Ice Gallery
Levi jäähotelli
Jäähotellin sänky
Luvattumaa Levi
Luvatunmaan pihalla oli viihtyisä kota!

Lumikenkäily

En ollut aikaisemmin koskaan lumikenkäillyt, joten kokemus oli itsessään jo ainutlaatuinen. Lähdimme mökiltämme Immeljärven rannalta jäiden yli vastarannalla olevan tunturin suunnille. Mitään reittiä ei ollut valmiina, vaan kipusimme todella jyrkkää rinnettä ylös kukkulan laelle. Lumikengät ovat kyllä kätevät, kun niillä voi tarpoa vaikka umpihangessa ongelmitta. Pääsee paikkoihin, joihin ei muuten voisi mennä. Lumikenkiä vuokraavia paikkoja on Levillä useita.

Levitunturi
Lumikenkäillessä pääsee paikkoihin, joihin ei muuten pääsisi!

Kodalla grillaaminen

Minne sitten lumikenkäilimme? Suuntasimme kukkulan laella olevalle umpinaiselle kodalle. Siellä paistelimme makkarat ja karjanpiirakat ja maisteltiin hillalonkeroa nuotion räiskeessä. Ulkona oli aikamoinen lumituisku, jota oli tunnelmallista katsella lasiseinän läpi eväitä nauttiessa. Elävä tuli ja nuotioeväät toivat kivan erätunnelman, vaikka emme olleetkaan patikoineet kauaa paikalle!

Levi kota

Hillalonkero

Hiihto tunturiladuilla

Muurtomaahiihto on muuten todella kivaa, kun on kunnon ladut! Levillä ladut olivatkin priimakunnossa ja tuntureita kiertävillä reiteillä oli nautinnollista suihkia menemään. Me mentiin hiihdon kanssa vähän extreme-levelille, sillä lähdettiin hiihtelemään jo pimeän tullen ja päädyimme lopulta valaistujen reittien ulkopuolelle. Oman lisämausteensa antoi, kun ei tiennyt onko vastassa ylä- vai alamäki tai kääntyykö latu oikealle vai vasemmalle. Hauskaa meillä oli joka tapauksessa!

Tekemistä Levillä

Laskettelu Levitunturilla

Tietenkin! Levin rinteet ovat vertaansa vailla! Allekirjoittanut oli muuten elämänsä ensimmäistä kertaa laskettelemassa. Homma jännitti kieltämättä aika lailla. Loppupeleissä, kun sopiva rinne löytyi, alkoi homma sujua oikein kivasti ja menin jo hyppyreistäkin! Yhden punaisenkin rinteen laskin (pakon edessä – viimeinen lasku, kun lähdettiin pois). Nyt kun kävin toissaviikonloppuna laskemassa Peuramaan pikkunyppylällä, tajusi oikeasti kuinka mahtavia Levin rinteet tosiaan ovat! Levitunturilla ollessa kannattaa käydä myös kurkkaamassa ikoninen Santa’s cabin!

Levi rinteet

Lakettelu Levitunturi
Lauta oli vain rekvisiittana (;

Levi kokemuksia

Levi maisemat
Maisemat olivat vertaansa vailla!

Levi tekemistä

Levi Spa

Viimeisenä päivänä suuntasimme pulkkamäen päätteeksi Levi Spahan lillumaan ja rentoutumaan! Se oli kyllä ihana paikka! Erityisen paljon tykkäsin matalasta lämminvesialtaasta, jossa pötkötellessä lähestulkoon nukahti. Levi Spassa on myös kaksi ulkoporeallasta, joihin pääsee sisältä uimalla pientä tunnelia pitkin. Kuumissa poreissa istuskelemisessa kylmässä pakkasilmassa on sitä jotain! Taustalla näkyi vielä valaistu Levitunturi. Vain proseccolasi kädestä jäi puuttumaan!

Levi Hotel Spa kokemuksia
Kuva: Levi Hotel Spa

Kingcrab House

Levin paras ravintola, jos seurueessamme ollutta Levillä toistaiseksi asuvaa kokkia on uskominen! Norjan kuningasravusta sekä arktisesta kala- ja äyriäistarjonnastaan tunnetussa Kingcrab Housessa ruoka tosiaan oli hyvää! Alkupaloina jaoimme annoksen haudutettua poronkieltä, savustettua poronsydäntä ja kaprisaiolia sekä annoksen kirjolohta, tillimajoneesia, villakuoreen mätimoussea, mallasleipää, kuningasrapukrokettia ja mummonkurkkua. Ne veivät kielen mennessään!

Pääruoaksi valitsin nimikkoannoksen, eli kuningasrapua chilillä ja inkiväärillä maustetussa kookoskastikkeessa. Kylkeen tarjoiltiin ranskalaiset majoneesilla! Se oli todella maistuva setti, mutta seuralaisten rapuannokset toisilla kastikkeilla olivat valitettavasti pettymyksiä. Jälkkäriksi pojat ostivat mulle vielä (koska tiesivät, että rakastan jälkiruokia) mesiangervolla maustetun creme bruleen tyrnigeelillä, joka upposi hetkessä! Suosittelen kyllä kyseistä ravintolaa arktisten makujen maisteluun!

Kingcrab House ruoka
Alkupala numero 1
Kingcrab House alkupalat
Alkupala numero 2
Kingcrab House kokemuksia
Pääruoaksi kuningasrapua
Levi parhaat ravintolat
Jälkiruoaksi mesiangervolla maustettu creme brulee tyrnigeelillä

Siinä suositukseni Leville! Vitsit, että iski kyllä kova ikävä sinne tätä kirjoittaessa! Ensi vuonna sitten taas Lappiin! Mitä Lapin kohdetta muuten suosittelisitte seuraavalle visiitille? (:

Löydät muut matkailuaiheiset postaukset sivupalkin Travel-kategoriasta tai täältä!

Pysy menossa mukana myös Facebookissa: Life à la Sara ja Instagramissa: lifealasara

♡: Sara

This Post Has 2 Comments

1. Sini

Vau miten upeita eläimiä olette päässeet näkemään! Mulla oli joskus ihan pienenä mahdollisuus päästä valjakkoajelulle, mutta jostain syystä sitten jänistin ;_; Vähän kyllä nyt harmittaa! Noi maisemat on aivan upeat!

1. lifealasara

Ne oli kyllä paras anti koko reissulla! :)) Oi voi ei! Ehkä saat asian vielä joskus korjattua 🙂 Lappi on ihana! <3