Ei oo aikaa, mikä ihana tekosyy

Kyllä mä haluaisin treenata, mutta kun ei ole aikaa. Ehkä eniten käytetty tekosyy mitä kuulen, miksi ei oo tullut treenattua viimeisiin viikkoihin, kuukausiin tai jopa vuosiin.

Mun mielestä aika on surkea tekosyy. Ihan jokaisella on saman verran aikaa: 24 tuntia vuorokaudessa ja 365 päivää vuodessa. Se on omasta priorisoinnista kiinni löydätkö aikaa treenaamiseen vai et. Ihminen priorisoi luonnostaan aikansa asioihin, joita arvostaa ja haluaa. Miksi et arvosta omaa hyvinvointiasi tai haluasi treenata?

Liikkuminen ja treenaaminen ei tarvitse aina olla 1h yhtämittainen harjoitus joka päivä. Vaan jos taukoa on kertynyt jo pidemmältä ajalta ota tavoitteeksi esim vartti tai puoli tuntia pari-kolme kertaa viikossa. Lyhyemmässäkin ajassa saa hien pintaan ja hyvät hormoonit hyrräämään kropassa. Kun liikunnasta tulee taas tapa, et osaa olla ilman!

Jokaisen kannattaa aina välillä pysähtyä miettimään mihin oma aika kuluu? Pitäisikö tehdä töitä vähemmän? Heräisitkö ennen töihin lähtöä pienelle kävelylle? Sopiiko varttin lihaskuntotreeni lasten nukkumaan menon jälkeen? Teetkö pienen treenin leikkipuiston laidalla, kun lapset leikkii? Treenaatko yhdessä lasten kanssa? Pystyykö sen puolituntia nappaamaan vaikka sometuksesta?

Joskus meidän treenihetket näyttää tältä

Myönnän, että välillä on tosi vaikeeta löytää omastakin arjesta niitä hetkiä liikunnalle. Mä oon liikkunut vuosia (vuosikymmeniä) ja mun on pakko liikkua tai muuten hajoo pää ja kroppa sanoo itsensä irti. Liikunta on ratkaisu moniin ongelmiin.

Sovin mun miehen kanssa mun omista liikuntahetkistä etukäteen, viimeistään aiempana iltana. Osan liikuntasuorituksista teen lasten kanssa ja niiden treenien menestys vaihtelee laidasta laitaan. 2vee osaa jo hienosti matkia erilaisia liikkeitä ja jaksaa hetken tehdä mukana. Useimmiten meillä on tosi hauskaa treenata ja hassutella yhdessä.

Lasten kanssa mun odotukset eivät ole kauhean korkealla vaan treenit muodostuu heidän ehdoillaan. Pääajatuksena on Jokainen askel on eteenpäin. Eli jokainen tehty kyykky tai punnerrus on enemmän kuin ei yhtäkään. Jokainen kyykky on mulle hyväksi, oli niitä sitten 10 tai 50. Oonkin lanseerannut itselleni termin varttin treenit.

 

Tipsejä onnistumiseen

  • kalenteroi treenit
  • sovi puolison tai kaverin kanssa niistä etukäteen
  • jaa pieniä treenihetkiä pitkin viikkoa
  • valitse laji(t) josta todella pidät, ei sellainen josta joku muu tykkää

 

Onko sun helppo löytää aika treenaamiselle vai meneekö selittelyksi?

 

 

Treeni-intoa puhkuen

Karoliina xoxo

3

Vastaa