Tavoitteet ja ajatuksen voima – onnellisuus on tässä hetkessä

Tiesitkö, että ajatuksen voima on ihan mieletön – niin hyvässä kuin pahassa? Itse olen elävä esimerkki siitä, miten negatiiviset ajatukset voivat vaikuttaa jopa sellaiseen asiaan kuin kropan ulkomuotoon.

Valtaosalle sana ”plasebo” on varmasti tuttu. Plasebolla tarkoitetaan esimerkiksi lääketieteellisissä kokeissa käytettävää tahallisesti tehotonta kontrollivalmistetta tai lääkevalmistetta, jonka teho perustuu lumevaikutukseen. Käytännönläheisemmin plasebolla voidaan siis tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun uskomme jonkin asian toimivan, se myös toimii, vaikka tieteellistä tai tutkittua perustelua ei olisikaan olemassa. ”Nosebo” sen sijaan on termi, joka ei välttämättä ole niin yleinen. Ainakaan itselleni se ei ollut. Yleistettynä nosebolla tarkoitetaan plasebovaikutusta negatiivisessa mielessä. Wikipediassa noseboa eli ”pahennevaikutusta” kuvataan siten, että nosebo -ilmiössä kielteiset odotukset tuottavat hoidon kannalta haitallisia vaikutuksia (esimerkiksi potilas uskoo kärsivänsä lääkkeen sivuvaikutuksista ja alkaa kuvitella oireita itselleen, vaikkei niitä todellisuudessa ilmenisi). Eli nosebolla siis aiheutetaan itselle ongelmia, joita todellisuudessa ei ole.

Miten negatiiviset ajatukset sitten liittyvät yllä mainittuihin termeihin? Omassa tapauksessani olen saanut mahdollisesti kärsiä noseboefektistä viime vuoden kisaprepin aikana. Epäilin, että tässä loppumetreillä varmaan alkaa palamaan lihasta. Lisäksi mielessäni oli koko dieetin ajan ajatus, että en tule pääsemään vaadittuun lavakuntoon. Nämä ajatukset, stressaamisen ohella, olivat varmasti osana vaikuttamassa lopulliseen lavakuntoon, jossa siis olin loppupeleissä polttanut varsin hyvin lihasmassaa.

jade_tauluseinä_desenio_yhteistyö_tavoitteet_motivaatio

Myös riittämättömyys tuntuu olevan nykyään hyvin yleinen tunne ihmisten keskuudessa. Sehän perustuu vertailuun – mikäli emme vertailisi itseämme muihin, ei olisi tarvetta yrittää olla jotain mitä ei ole. Loogista. Kun vertailemme itseämme naapuriin tai sosiaalisen median henkilöihin, koemme riittämättömyyttä siitä, että emme ole jotain, mitä joku toinen on. Otetaan vaikutteita muista ja unohdetaan se, mitä jo olemme tai mitä meillä jo on. Faktahan on kuitenkin se, että kenenkään ei tarvitse olla samanlainen kuin joku toinen. Sinä riität.

Kaikki edellä mainitut asiat lähtevät mielestämme ja ajatuksistamme. Mutta, asialla on onneksi valoisampikin puoli. Koemme päivittäin noin 50 000-70 000 erilaista ajatusta, osan tietoisesti ja valtaosan tiedostamattomatta. Tällaista määrää on aika mahdoton hallita. Pientä osaa mielestämme, tietoista mieltä, voimme kuitenkin hallita, kunhan keskitymme siihen. Tietoinen mieli on avain siihen, että voit ajatella positiivisesti ja käyttää ajatusten voimaa hyödyksi positiivisessa valossa. Viime kirjoituksessa mainitsin affirmaatiot eli positiiviset voimalauseet, jotka ovat erinomainen keino hyödyntää ajatuksen voimaa positiivisessa mielessä. Toinen loistava keino on kartoittaa omat unelmat ja tavoitteet, ja pitää ne mielessä. Ja niihin paneudutaan nyt vähän enemmän.

Tavoitteet. Ne voivat olla isoja tai pieniä, enemmän tai vähemmän realistisia. Kaikenlaisia tavoitteita voi, ja on hyväkin olla. Mutta – tavoitteista ei ole mitään hyötyä, ellet itse muista niitä. Sen takia olisi hyvä muistuttaa itseään päivittäin tai edes viikoittain siitä, mihin oikein haluaa tähdätä. Oikea tavoite antaa motivaatiota työskennellä sen eteen – esimerkiksi itse haluan viedä syksyn kisalavoille selkeästi paremman fysiikan kuin viime vuonna, ja sen takia olen tehnyt taas yhden vuoden lisää töitä kroppani eteen. Tavoitteet, niiden saavuttaminen ja niitä kohti meneminen tuo elämään merkityksellisyyttä. Syyn, miksi ylipäätään haluamme elää. Elämä on antoisaa silloin, kun se on merkityksellistä.

Keksinkin hiljattain loistavan tavan, jolla voin muistuttaa itseäni tavoitteistani päivittäin – jokainen aamu ja ilta. Taulut!
Toki, kaikkia tavoitteita kuvaavia julisteita on hankalaa löytää, ellei sellaisia ala väkertämään itse. Tässä kuitenkin esimerkkinä pari omaa tavoitettani taulumuodossa:

jade_tauluseinä_desenio_yhteistyö_tavoitteet_motivaatio

Helsinki Finland – En tiedä onko tämä ajatus lopullinen, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, että haluaisin tulevaisuudessa asua pääkaupunkiseudulla. Tai oikeastaan en ole varma, mikä olisi mulle oikea paikka. Sen kuitenkin tiedän, että se ei ole Kuopio, eikä todellakaan kotikaupunkini. Helsinki, Espoo, jotain. Iso maailma odottaa mua vielä.

See what happens –  ”You don’t always need a plan. Sometimes you just need to breathe, trust, let go, and see what happens.” Tämä teksti pysäytti mut täysin. Se kuvaa oikeastaan täydellisesti mun ajatusmaailmaa, tai sitä, minkälainen sen tulisi olla. Sitä, miten vietin viime kesän kisaprepin ja tämän hetken. Oon äärimmäisen herkkä stressaamaan ja panikoimaan. Tällä kisaprepillä mä olen vähitellen uskaltanut päästää irti ja vain luottaa itseeni ja ennen kaikkea valmentajaani. Hengittää ja treenata, katsoa mitä tapahtuu. Ja mukavasti on mennyt!

Coffee in bed – Tämä kuva edustaa mulle vapaita aamuja. Aikaa nauttia kahvikuppi rauhassa. Aikaa olla. Kuten edellisestä postauksesta tuli ilmi, rakastan aamuja ja ne ovat mulle päivän parasta aikaa. Haluan tulevaisuudessa nauttia vapaista aamuista. Ei herätyskellon soittoa aamukuudelta ja kouluun tai töihin lähtöä kello kahdeksan.

Nämä julisteet mulla on makuuhuoneen seinällä, sänkyä vastapäätä. Näen ne siis joka aamu ensimmäisenä kun herään, ja joka ilta viimeisenä kun käyn nukkumaan. Näin tavoitteet pysyvät mun mielessä. Erityisesti rakastan tuota tekstitaulua, koska se puhuttelee mua niin syvästi. Se auttaa keskittymään tähän hetkeen ja positiivisuuteen. Vapauttaa stressistä.

Sama pätee myös toisen valitsemani tekstitaulun kanssa – tämä hetki on ainut missä elämme. Menneestä voi ja pitääkin oppia, ja tulevaisuuden pitäisi toimia motivaationa. Kuitenkin, tärkeintä on tämä hetki. Vaikka niistä kymmenistä tuhansista päivittäisistä ajatuksistamme valtaosa kohdistuu joko menneisyyteen tai tulevaisuuteen.

jade_tauluseinä_desenio_yhteistyö_tavoitteet_motivaatio

Lopuksi vielä kootusti muutama vinkki, joiden avulla voit varmistaa hyvän mindsetin päivittäisessä elämässäsi:

– Älä vertaa itseäsi muihin liiallisesti! Vertailu on loputonta, eikä sitä voida koskaan lopettaa. Peilaamme jatkuvasti itseämme toisiin jossain asiassa. Olennaista on, ettei anna sen mennä liiallisuuksiin.

– Positiiviset ajatukset. Pienen pohdiskelun jälkeen jokaisesta asiasta löytyy usein myös jotain hyvää. Tai jos fiilis yleisesti ottaen vaan on huono, niin mieti miksi. Miksi et ole tänään hyvällä tuulella? Mitä voisit tehdä toisin?

– Mistä asioista olet kiitollinen? Mitä hyviä asioita sinulle on jo tapahtunut tai sinulla on? Mikä on elämässäsi tällä hetkellä hyvin? Vaikka kärvistelisit rahapulassa, niin sinulla on silti ihania ystäviä ja läheisiä, joiden kanssa viettää aikaa. Et ole yksin maailmassa, etkä varmasti myöskään ole ainut, joka kärsii kyseisestä ongelmasta!

– Kenenkään ei tarvitse esittää tai olla mitään muuta kuin sitä, mitä on. Riittämättömyyden tunne on yleistä, ja itsekin koen sitä. Pitäisi oppia hyväksymään itsensä, eikä se tule helpolla. Sitä voi kuitenkin harjoitella.

– Hyväksy, kuulostele ja päästä irti. Hyväksy asiat, jotka tapahtuvat. Jos et voi vaikuttaa niihin, sitä paremmalla syyllä. Ja kun asia on jo tapahtunut, ei ole mitään järkeä kammeta vastaan. Kuulostele itseäsi ja ajatuksiasi ja päästä irti haitallisista asioista – ajatuksista, ihmisistä.

– ”Kevyenä” lopetuksena, mieti, mikä on sun elämän tarkoitus. Mitä sä haluat tehdä ja miksi? Se synnyttää motivaatiota.

Julisteet saatu Deseniolta

♥ Jade

0

This Post Has 8 Comments

  1. Nimetön

    Tää on upee kirjoitus ❤️❤️

    1. jadejessika

      Kiitos paljon! <3

  2. lifealasara

    Hyvä kirjotus! Anto mietittävää 🤗

    1. jadejessika

      Kiitos! Loistavaa, että koit kirjoituksesta olevan hyötyä 🙂

  3. annikarintala

    Tärkeitä ajatuksia!! ❤️

    1. jadejessika

      <3

  4. Nimetön

    Kaunis postaus ja ihanat taulut!! <3

    1. jadejessika

      Kiitos paljon! 🙂

Vastaa

Close Menu