Palautumisjakso kisadieetin jäljiltä on ohi!

Viimeisestä reversedieettipäivityksestä on kulunut lähestulkoon pari kuukautta, joten lienee korkea aika vähän ilmoitella missä täällä oikein mennään!

Tuolloin marraskuun loppupuolella treffattiin valmentajan kanssa ja sain luvan koventaa treenejä hieman. Kisojen jälkeen tuohon asti olin treenannut aina joko ylä- tai alakroppaa ja se oli lähinnä vain tuntuman hakemista ja todella pienten painojen käyttöä, joka oli äärimmäisen kaukana siitä, mitä pidän treenaamisena. Tuo treenaaminen oli lähinnä palauttavaa, sellaista, mitä voitaisiin tehdä normaalin kevennysjakson aikana. Treenien koventaminen tarkoitti käytännössä sitä, että pääsin aloittamaan pienen progression hakemisen treenipainojen suhteen sekä treenaamaan spesifisemmin eri lihasryhmiä – kaksijakoisen ohjelman sijaan sain alkaa treenata nelijakoisella, neljä kertaa viikossa (aiemman n. kolmen kerran sijaan).

Treenit kulkivat tällä kaavalla koko loppuvuoden, vähitellen oikeastaan huomaamatta koventuen. Tekeminen alkoi jo elävästi muistuttamaan ”kovaa treenaamista”, vaikka sitä se ei vielä ollutkaan – eikä saanut olla. En tehnyt tarkoituksella yhtäkään sarjaa failureen enkä käyttänyt minkäänlaisia erikoistekniikoita, vaan käytännössä tein suoria sarjoja, jotka jätettiin hieman vajaiksi.

jade_poseeraaminen_bikinifitness_urheilija_poseerausharjoittelu
Joulukuun puolella laitoin myös korot jalkaan ensimmäistä kertaa kisojen jälkeen! 😀 ihme kyllä, tämäkin homma muistui mieleen lähes kolmen kuukauden tauon jäljiltä!

Vuoden vaihteen koittaessa kysäisin, että milloin olisi mahdollista aloittaa oikeasti kovat treenit – oma fiilis oli, että kroppa luultavasti alkaisi jo kestämään, mikäli hommat aloitettaisiin vähitellen. Vastauksena sain vihreää valoa; sain koventaa treenejä omaa palautumista kuunnellen. Tämä tarkoitti sitä, että aiemman 10-15 toiston ja 2-3 työsarjan sijaan aloin ottamaan kuvioihin mukaan lyhyempiä toistomääriä (~ 8) sekä tilanteen mukaan enemmän työsarjoja – ja FAILUREN! Jo pelkästään ajatus, että ei tarvitse miettiä himmailemista sai mulle aivan mielettömän draivin. Miten paljon mielekkäämpää olikaan treenata ja miten paljon itsestä saikaan enemmän irti, kun ei tarvinnut enää koko ajan miettiä, että onko tekeminen nyt liian raskasta tai missä kohtaa sarja pitäisi lopettaa. Suorat sarjat pysyivät edelleen kuviossa.

Nyt on pari viikkoa tammikuuta takana ja ilokseni voin sanoa, että viimeiset kaksi viikkoa olen saanut oikeasti treenata. Siis niin kuin ennen! Erikoistekniikkoja en ole vielä kokeillut, eikä niille ole ollut tarvettakaan tässä kohtaa. Palautuminen sen sijaan ei ole vielä aivan entisellään – esimerkiksi nyt kahden viikon kovan treenin jälkeen hermosto alkaa oireilla ja parhaillaan aloitinkin kevennyksen, joka tulee kestämään luultavasti hieman alle viikon.

Jos teitä kiinnostaa, niin voin myöhemmin kertoa treenikuvioista tarkemmin – mitä lähdetään kehittämään ja miten.

Eilen perjantaina nähtiin valmentajan kanssa ensimmäistä kertaa sitten tuon marraskuun – JA!!!! – treenattiin ekaa kertaa sitten syyskuun. Voin sanoa, että oli aika mieletöntä! En muista milloin mulla olis viimeksi ollut niin hyvä fiilis tai milloin olisin viimeksi ollut niin innoissani jostain. Käytiin läpi vähän tulevia säveliä ja suunnitelmaa; koko tämän kisojen jälkeisen ajanhan olen mennyt täysin oman fiiliksen mukaan, päättänyt treeneistä ja niiden sisällöstä itse sekä päättänyt ruokavalion suhteen kaiken itse. Treeneihin tehdään vähän tarkempaa suunnitelmaa, mutta valmiita treeniohjelmia tai edes liikevaihtoehtoja ei enää tipu – ainoastaan isoja linjoja. Sama juttu on ravinnon suhteen, en noudata minkäänlaista ruokavaliota eikä sellaista ole tulossakaan, mutta jokunen muutos energiansaannin suhteen on tiedossa, kunhan saadaan kevennys tästä lusittua.

jade_kouvolassa_valmentajan_tapaaminen_powergymkouvola_bikinifitness_treenit
Kouvolassa valmentajan treenillä lähes 4kk tauon jälkeen

Ihan mielenkiinnosta täytyi tsekata, että kuinka paljon tässä loppupeleissä tulikaan palauteltua. Mitä kisadieetistä palautuminen mun kohdalla vaati? 12 viikkoa. Itse kisadieetti kesti 20 viikkoa.

Kyseessä ei silti ole koko totuus, vaan elimistön palautuminen jossain määrin on vielä tottakai kesken. Esimerkiksi hermoston palautumiskyky ei ole vielä samaa luokkaa kuin mitä se on aiemmin ennen kisadieettiä ollut, samoin hormonitoiminta tuskin on täysin optimaalisella tasolla. Pääpiirteissään huomaan kuitenkin selkeän eron verrattuna esimerkiksi olotilaani marraskuun alussa. Lisäksi aivan konkreettinen asia on itse treenit ja voimatasot: muutama viikko kisojen jälkeen sain tehtyä pelkällä 20 kg tangolla noin kymmenen toistoa kyykkyä hieman vajaalla liikeradalla. Kuluneen viikon torstaina tein kyykkyä täydellä liikeradalla (niin syvälle kuin liikkuvuus mahdollistaa) kahdeksan toistoa 40 kilolla. Pieni ero?! 😉 Mainittakoon vielä, että tällä aikavälillä en ole tehnyt vapaata kyykkyä kertaakaan, eikä se ole moneen vuoteen kuulunut treenieni sisältöön.

Ensi viikon loppupuolella startataan sitten uusilla energioilla, voimilla ja mielettömällä motivaatiolla 😉

Rentouttavaa viikonloppua ja voimaa treeneihin!

♥ Jade

0

This Post Has 2 Comments

  1. Joo lukisin kyllä mielellään lisää treenikuvioista! 🙂 kiva kuulla että pääset taas treenailemaan kunnolla! itselläkin on ollut josku ylirasitustilaa joten tiedän kuinka hemmetin vaikeaa on treenata kevyesti ja vain 2-3x viikossa… 😀

    1. Mukava kuulla että kiinnostaa!
      Joo, ja kun tähän soppaan lisätään vielä motivaatio joka tulee kisojen jälkeen, nousee vaikeusaste vielä potenssiin 10 😀

Vastaa

Close Menu