Kasvisruokapäivä – tekisinkö toiste?

Viikko-pari sitten törmäsin Instagramissa parin fitnesskilpailijan päivityksiin, joissa he olivat laskeneet, kuinka paljon esimerkiksi lihaa syövät kilomäärällisesti vuodessa. Tähän liittyen pointtina oli se, että he kokeilevat pitää kerran viikossa kasvisruokapäivän, jolloin ainakaan lihaa ei syödä. Tämän laskettiin vähentävän lihan kulutusta x kilomäärä vuodessa kyseisellä henkilöllä – yksi kasvisruokapäivä viikossa vähensi lihan kulutusta useita kiloja vuoden aikana!

Nämä päivitykset olivat ilmeisesti jääneet mieleeni hautumaan, sillä eränää iltana olin menossa kauppaan ostamaan pakastemarjoja, mutta ostinkin paketin nyhtökauraa sekä tofua – täysin suunnittelematta. Mielenkiintoista, että sosiaalinen media voi vaikuttaa tällä tavalla ja hyvässä mielessä! Näistä henkilöistä inspiroituneena halusin siis itsekin kokeilla kasvisruokapäivää ja lähtökohtaisesti ajatuksena oli, että jos selviän siitä hengissä, pidän kasvisruokapäivän mukana myös jatkossa ainakin tämän kehityskauden ajan.

Pohjustukseksi sanon, että minulla ei ole mitään syytä, miksi vaihtaisin sekaruokavalion kasvis- tai vegaaniruokavalioon. Minua ei haittaa syödä eläinperäisiä tuotteita ja ne tulevat jatkossakin olemaan ruokavalioni kulmakivi – broileri, jauheliha, kananmunat. Myös maitotuotteita käytän pienissä määrin, käytännössä ainoastaan raejuustoa ja nykyisellään se on mun viikonloppujen ”herkku”. Mulla ei ole minkäänlaista kokemusta kasvis- tai vegeruokavaliosta, enkä ole tietoisesti koskaan tehnyt itselleni tällaista ruokaa. Joskus ala-asteikäisenä olen saattanut maistaa koulussa kasvisruokaa sekaruuan ohella, tai syödä yksittäisen kerran jotain ”normaalin ruuan kasviskorviketta”. Mutta puhtaasti kaikki nämä nyhtökaurat, tofut, härkikset ja mitä kaikkia niitä onkaan, ovat mulle täysin tuntemattomia, enkä ole niitä koskaan suustani alas laittanut.

Edellisenä iltana mietin, että kuinka oikein toteuttaisin tulevan kasvisruokapäivän – onko se täysin vegaanista, korvaanko ainoastaan lihan, voinko syödä kananmunia tai maitotuotteita? Tulin siihen lopputulokseen, että haluan tehdä tästä ensimmäisestä kerrasta mahdollisimman kivuttoman, ja jätän ainoastaan lihatuotteet pois – sallin siis itselleni kananmunat ja mahdolliset maitotuotteet. Oikeastaan kananmuna oli ainut pienintäkään ongelmaa tuottava ruoka-aine – mä rakastan kananmunaa yli kaiken ja syön niitä päivittäin 1-3 kpl erilaisissa muodoissa. Kananmuna on ehkä monipuolisin ruoka-aine, mitä maapallon päältä löytyy. Mutta, ei nyt jauheta kananmunasta – se pysyi ruokavaliossa myös kasvisruokapäivänä, samoin raejuuston jämät viikonlopun kunniaksi.

Pidin kasvisruokapäivän lepopäivänä, ja poikkeuksellisesti tälle päivälle sattui vain kolme ateriaa. Yleensä pyrin syömään päivän aikana neljä ateriaa, mutta aikataulullisesti söin ensimmäisen aterian vasta niin myöhään, että kolme ateriaa kyseisenä päivänä oli toimivampi vaihtoehto. Pienemmästä ateriamäärästä huolimatta päivän kalorimäärä ja makrot täyttyivät normaaliin tapaan, eli ateriat olivat hieman normaalia isompia.

testissä_kasvisruokapäivä_kasvisruoka_kasvisruokavalio_tofutestissä_kasvisruokapäivä_kasvisruoka_kasvisruokavalio_tofu

Ensimmäinen ateria n. klo 12

  • Perunaa, tofua, kananmuna, pähkinöitä, oliiviöljyä, pakastevihanneksia ja lehtikaalia

Yksi mun aivan ehdoton tämänhetkinen suosikkiateria, jossa broileri/jauheliha on korvattu tofulla. En siis ole aiemmin koskaan syönyt tofua, eikä mulla ollut minkäänlaista käsitystä sen mausta tai koostumuksesta.

Ensituntumalta tofu oli todella kumimaista ja myönnettäköön, että oikeaoppisella kypsennyksellä siitä ehkä olisi mahdollista saada toisenlaista. Maku oli todella neutraali ja se muistutti todella paljon jotain, mitä olen syönyt enemmänkin – en vain saanut päähäni mitä. Jälkeenpäin tuumin, että maku tuo ehkä mieleen maustamattoman heraproteiinin, jota käytän toisinaan puuron seassa.

Mielenkiintoiseen koostumukseen tottuessa tofu vaikutti ihan toimivalta proteiinin lähteeltä – joskin proteiinin lähteenä se on melko huono, sillä sisältää vähemmän proteiinia kuin perus lihatuotteet, sekä enemmän rasvaa (esimerkiksi verrattuna kanaan). Toisaalta tofu kyllä muistutti ”oikeaa” proteiinin lähdettä. Neutraali maku myös jossain määrin miellytti mua ja myönnettäköön, että tämä oli oikeastaan ihan jees. Voisin hyvinkin syödä jatkossa!

Arvosana tofulle: 3,5/5

testissä_kasvisruokapäivä_kasvisruoka_kasvisruokavalio_nyhtökaura_hapankaalitestissä_kasvisruokapäivä_kasvisruoka_kasvisruokavalio_nyhtökaura_hapankaali

Toinen ateria n. klo 17

  • Jasmiiniriisiä, nyhtökauraa, oliiviöljyä, parsakaalia, hapankaalia

Jälleen versio normaalista (all time favorite) annoksesta, jossa kana korvattu nyhtökauralla. Okei, poikkeuksena normaaliin on se, että nyhtökauran ohella myöskään hapankaalia en ole eläissäni suustani alas laittanut. Satuin edellisenä päivänä kuuntelemaan podcastia vatsan ja suoliston hyvinvoinnista ja seuraavana aamuna kauppareissulla ostin täysin heräteostoksena hapankaalia (ei, sitä ei ollut edes mainittu kyseisessä podcastissa…). Mutta asiaan!

Ensifiilis nyhtökaurasta? Kun laitoin ensimmäisen palan suuhun, tuntui, että söisin jauhomaista klönttiä, jonka sisälle on ahdettu limaista heinää. Delicious! Ensivaikutelma oli siis suoraan sanottuna aika hirveä, kun nyhtökauraa söi yksinään. Jonkun muun ruoka-aineen kanssa tämä järisyttävä koostumus sen sijaan ei tullut niin pahasti esille ja oli ihan kohtuullisen syömiskelpoista. Samaan soppaan voidaan heittää ensifiilis hapankaalista – yksinään syötynä maku oli aika hirveä, ainakin ensimmäisellä maistiaisella. Mainittakoon myös, että kypsensin tätä hetken pannulla – ihan niin HC en ole, että olisin vetänyt ensimmäistä kertaa kylmiltään. Tässäkin sama juttu kuin nyhtökauran kanssa, eli jonkun toisen ruoka-aineen kanssa suuhun laitettaessa menettelee, sillä tällöin maku ei ole niin päällekäyvä. Hapankaali on varmasti sellainen ruoka-aine, jonka makuun tottuu ajan mittaan ja josta varmasti voi oppia tykkäämään ajan kanssa.

Yhteisarvosana nyhtökauralle ja hapankaalille: 2/5

testissä_kasvisruokapäivä_kasvisruoka_kasvisruokavalio_tofu_munakas_puurotestissä_kasvisruokapäivä_kasvisruoka_kasvisruokavalio_tofu_munakas_puuro

Kolmas ateria n. klo 21

  • Kaurahiutaleita, heraproteiini-isolaattia (maustamaton sekä mansikka), marjoja, raejuuston jämät, kuivattua omenaa, kuivattuja luumuja, kookosöljyä
  • Kananmunaa, valkuaisia, tofua

Normaalisti söisin tällä aterialla pelkkää puuroa höysteineen, mutta hieman huonon suunnittelun johdosta viimeiselle aterialle jäi suurempi proteiiniannos, jota en kuitenkaan halunnut ottaa pelkistä jauhoista (ja raejuustoa ei ollut kuin about pari ruokalusikallista). Siispä puuron kylkeen heitin kananmunan, valkuaista sekä tofua pannulle takaamaan loput päivän proteiinikiintiöstä – muutenhan tämä ei poikkea millään tavalla normaalitilanteesta. 

Toisella kerralla tofu alkoi miellyttää jo huomattavasti enemmän, ja mulla vahvistui käsitys, että kyseessä on oikein kelpo korvike eläinkunnan proteiinille, jos niin haluaa! Toisaalta jos mietitään esimerkiksi kustannuksia, niin hinnassa pääsee halvemmalla ostamalla perus eläinperäisiä tuotteita. 

Mikäli en olisi sisällyttänyt päivään kananmunaa tai maitotuotteita (tarkoitan lähinnä heraproteiinia, joka sinänsä voidaan luokitella maitotuotteeksi), riittävä proteiinin saanti olisi ollut huomattavasti yksipuolisempaa ja hankalampaa. Tässä tilanteessa olisin tietysti voinut lisätä viimeiselle aterialle puuron kylkeen esimerkiksi salaatin, jossa on tofua tai nyhtökauraa tai molempia. Itse kannatan kuitenkin mahdollisimman suurta monipuolisuutta, enkä haluaisi syödä jokaisella aterialla täsmälleen samaa.

Kokemuksena kasvisruokapäivä oli oikein mielenkiintoinen ja kyllä, hengissä selvittiin!
Mahdollisuuksien (=kustannus) mukaan pyrin pitämään tämän myös jatkossa mukana ja sen myötä suosittelen teitä jokaista kokeilemaan! Yksi päivä, se ei vaadi paljon 😉

♥ Jade

1

This Post Has One Comment

  1. Mahtavaa, että oot kokeillut kasvisruokaa! On totta, että monet fitnesskisaajat syövät hyvin paljon lihaa. Monet käyttävät lihaa pääsääntöisenä proteiininlähteenä. Mielestäni monipuolisessa ruokavaliossa on kyse siitä, että käyttää myös kasvikunnantuotteita proteiininlähteenä, eikä pelkästään kanaa ja punaista lihaa.
    Kasvikunnan proteiininlähteitä on paljon muitakin kuin tofu ja nyhtökaura 🙂 Itse en esimerkiksi pidä ollenkaan nyhtökaurasta. Kannattaa kokeilla erilaisia linssejä, papuja, vegeprotskujauheita, erilailla valmistettuja tofuja yms.
    Itse en syö ollenkaan punaista lihaa ja vaaleatakin vain harvoin, saan silti urheilijalle riittävästi proteiinia ruuastani 🙂 Rohkeasti vaan kokeilemaan erilaisia ruoka-aineta!

Vastaa

Close Menu