Kaksi tutkintoa ja gradu tulilla – syksyn opinnot

Vuosi sitten olin tilanteessa, jossa mulla oli kahden eri yliopistotutkinnon opinnot, kahdet satojen kilometrien päässä olevat fitnesskilpailut tulossa sekä tietysti itse kilpailuihin valmistautuminen – pitkän dieetin loppumetrit. Totesin, etten halua päätyä vastaavaan tilanteeseen enää koskaan.

Tässä vuosi myöhemmin olen tilanteessa, jossa minulla on edelleen kahden eri yliopistotutkinnon opinnot, ja niiden lisäksi gradun kirjoittaminen ja graduun sisältyvä käytännön tutkimustyö. No, ainakin saa syödä hieman enemmän, eikä tarvitse käydä 45 minuutin kävelyllä ennen jokaisena aamuna ennen kouluun lähtöä!

Luojalle (tai oikeastaan minulle itselleni) kiitos siitä, että tämä on viimeinen lukuvuosi kahden tutkinnon parissa. Elokuun alussa aloin tutkailemaan tulevan syksyn opintoja – mitä on oikeasti pakko tehdä ja mitä olisi hyvä tai kiva tehdä. Biolääketieteeltä valmistumisen kannalta pakollisia kursseja on kaikenkaikkiaan viisi, joista kolme on koko lukuvuoden kestäviä ja sisältää siis vain muutamia opetuskertoja. Eli kaksi ”oikeaa” kurssia. Kunnianhimoisena tavoitteena oli suorittaa lisäksi kolme kurssia ravitsemustieteen puolelta, jotta saisin opintoja hieman eteenpäin. Muutaman koulupäivän jälkeen oli kuitenkin myönnettävä tappioni, sillä aikaa ei ole mitenkään näille kaikille kursseille. Ravitsemustieteen opinnot jäävät huikeaan yhteen kurssiin koko syksynä, eikä sekään kuulu varsinaisiin aineopintoihin.

Aloitin juuri biolääketieteen viidennen (viimeisen!!) vuoden, eli toisen maisterivuoden. Vuosi takaperin maisteriohjelmaan siirtyessä myös kieli vaihtui suomesta täysin (ralli)englantiin, joka oli yksi stressinaihe sinänsä. Onneksi englanti on tullut vähitellen tutuksi, vaikkakin pakon edessä! Samassa jatkan pääsääntöisesti ravitsemustieteen toisen vuoden opintoja, joskin olen tehnyt kandivaiheen opintoja hyvin vaihtelevassa järjestyksessä. Tänä syksynä mun lukujärjestykseen päätyi kuitenkin seuraavat kurssit (niin ikään pakon edessä!):

Gut Microbiota in health and disease (12 op)

maisterivaiheen vapaavalintaisiin opintoihin

Meillä biolääkiksen maisteriopintoihin kuuluu vähintään 9 op:n edestä vapaavalintaisia syventäviä opintoja, joiden on oltava englanninkielisiä. Luojalle kiitos siitä, että ravitsemustieteen puolella järjestetään englanninkielinen elintarvikemoduuli, jonka kolme kurssia soveltuvat myös biolääketieteen opintoihin. Yhteensä tämä moduuli kattaa 30 opintopistettä, joten kaikkea en todellakaan pystyisi käymään. Näistä ensimmäinen ja myös mielenkiintoisin (ja myös kaikista laajin 12 opintopisteellään….) kurssi on Gut Microbiota in health and disease, joka starttasi jo elokuun loppupuolella. Kurssi on todella intensiivinen, sillä perinteiset luennot on korvattu enimmäkseen meidän opiskelijoiden pitämillä seminaareilla, joiden lisäksi kurssiin kuuluu lähes 80 tuntia laboratoriotyöskentelyä sekä niihin liittyviä tehtäviä. Laajuudestaan huolimatta oon iloinen, että saan vapaavalintaiset opintoni täytettyä sellaisella kurssilla, joka oikeasti kiinnostaa!

Kurssilla käsitellään suolistomikrobiston roolia sairauksien kehittymisessä sekä niiden ehkäisyssä. Ensiksi paneudutaan ruokavalion ja suolistomikrobiston väliseen suhteeseen, jonka jälkeen käydään läpi mm. vastasyntyneiden suolistomikrobiston muodostumista ja roolia, suolistomikrobiston vaikutusta suoliston terveyteen sekä sen roolia erilaisissa sairauksissa, kuten syövässä ja psykiatrisissa sairauksissa. Laboratoriotöissä meillä on neljä eri työtä, joissa yleisesti ottaen on tarkoituksena luoda bakteeriviljelmät erilaisista probioottisista jogurttituotteista, luoda näistä puhdasviljelmät sekä tunnistaa mitkä bakteerilajit on kyseessä. Lisäksi kyseisille lajeille tehdään mm. turvallisuuskokeita, eli testataan esimerkiksi antibioottiresistenssiä.

Functional genetics in brain diseases (6 op)

biolääketieteen pakollisia opintoja

En ole täysin varma mitä kyseinen kurssi tulee pitämään sisällään, mutta kurssikuvauksen perusteella uskoisin kyseessä olevan jälleen yksi bioinformatiikkaan painottuva (tai ainakin sitä sisältävä) kurssi. Kurssi alkaa vasta syyskuun loppupuolella, ja aiheina ovat mm. aivosairauksien genetiikka ja näihin sairauksiin linkittyvien geenien tunnistaminen sekä taustalla olevien molekulaaristen mekanismien arviointi. Normaalisti kurssiin kuuluisi (ilmeisesti) laboratoriotöitä, mutta tänä syksynä kurssi järjestetään kokonaan etänä.

Seminars on molecular medicine (2 op)

biolääketieteen pakollisia opintoja

Tämä ei varsinaisesti ole kurssi, mutta biolääketieteen maisteriohjelmaan kuuluu alan tutkimusseminaareihin osallistuminen. Käytännössä vaaditaan siis osallistumista kahteentoista (12!!) eri seminaariin, joista puolista täytyy kirjoittaa tiivistelmä. Seminaarit ovat siis yliopiston seminaareja, joissa yksi henkilö jostakin tutkimusryhmästä kertoo omista/ryhmän viimeaikaisista kokeista ja tuloksista. Itse oon tähän mennessä päässyt (tai jaksanut) osallistua ainoastaan kolmeen, joten näitä on edessä ihan kiitettävästi..

English academic and professional communication for clinical nutrition (1 op)

ravitsemustieteen pakollisia opintoja

Pieni pakollinen englannin kurssi, jota en saanut hyväksiluettua – koska tietenkään biolääketieteen asiantuntijasanastolla ei korvata ravitsemustieteen vastaavaa. Tämä kurssi on kuitenkin ainoa kieliopintoihin lukeutuva kurssi, mikä mun täytyy ravitsemustieteen opinnoissa suorittaa (luojalle kiitos siitä, ettei tarvitse enää opetella uudestaan ruotsia!). Tällä kurssilla siis harjoitellaan ravitsemustieteen sanastoa sekä työtehtävissä tarvittavia viestintätaitoja.

Lisäksi on tietysti pakolliset opintojen ohjaukset (HOPS) ja se kuuluisa gradu käytännön töineen, josta voitkin käydä kurkkaamassa lisää mun youtube-kanavalta. Loppusyksy lokakuun loppupuolelta eteenpäin näyttää mun lukujärjestyksessä (toistaiseksi) aika tyhjältä, sillä näistä kyseisistä kursseista meneillään on enää seminaarien ohella englannin kurssi.

Olenkin tässä tuumaillut todella paljon sen kanssa, otanko ravitsemustieteen puolelta kursseja loppuvuodelle vaiko en. Koska se gradu. Kokeellisen osuuden suhteen oma sopimukseni jatkuu vuoden loppuun asti, ja tarvittaessa sitä voidaan toki pidentääkin. Omana tavoitteenani on saada labratyöt pulkkaan tämän vuoden puolella, mieluusti hyvissä ajoin ennen joulukuuta. Samassa haluaisin saada tekstipuolen loppusuoralle, jotta keväällä pystyisin panostamaan ravitsemustieteen opintoihin ja ottamaan kursseja siltä puolelta. Tyypillisenä hätähousuna ja kaikki-mulle-heti-nyt -tyyppinä haluaisin kuitenkin, luonnollisesti, tehdä kaikkea samaan aikaan, ja siinä samassa kasvattaa jälleen omia paniikki- ja stressileveleitä. Itseasiassa, tämän auki kirjoittaminen taitaa tehdä myös itsellenikin selväksi sen, että kaikista järkevintä olisi loppusyksyn aikana keskittyä vain ja ainoastaan graduun, ja hoitaa se pois alta. That’s it!

Tsemppiä alkaneisiin opintoihin!

♥ Jade

 

3

Vastaa