Aamurutiini, menestyksen avain

Aamut. Päivän paras tai pahin aika.

Ihmiset tyypillisesti luokittelevat itsensä joko aamu- tai iltaihmisiksi. Aamuja joko rakastetaan tai sitten niiden olemassa olo haluttaisiin unohtaa hamaan tappiin asti. Toiselle aamu tarkoittaa herätystä kello viideltä, toiselle kello 10.30 ja kolmannelle seitsemältä. Lukeuduit sitten aamuihmisiin tai et, ja heräsitpä mihin aikaan päivästä tahansa, niin heräämisen jälkeinen aika on mukavaa ja ennen kaikkea järkevää toteuttaa tietyllä kaavalla. Itseasiassa, aamurutiinin sanotaan olevan onnistuneen ja menestyksellisen elämän avain.

jade_aamukahvi_aamurutiinit_kahvi

Lyhykäisyydessään aamurutiinin sanotaan tuovan päivään (ja niin ollen myös koko elämään, mikäli toistat nämä joka aamu) monia hyödyllisiä asioita, kuten

  • aamurutiinit asettavat päivälle oikean tahdin ja energian – on aika paljon eroa alkaako aamusi torkutuksella, aamupalan skippaamisella kiireen takia ja pää kolmantena jalkana bussiin juoksemisella tai vielä ruuhkaan juuttumisella. Vai – tekemällä keskittyneesti sellaisia asioita, jotka antavat päivälle hyvän vireen ja olemalla selvillä siitä, mitä tulevana päivänä on edessä
  • tekevät sinusta tuotteliaamman – aamurutiinit auttavat varmistamaan, että saat päivän aikana hoidettua kaiken tarvittavan ja voit päivän päätteeksi ottaa aikaa itsellesi. Itseasiassa myös tutkimuksissa on todettu, että aamuihmiset ovat yhteistyökykyisempiä, päättäväisempiä ja tuotteliaampia
  • auttavat nauttimaan illoista – kun päivä on ollut tuottelias, illalla jää aikaa rentoutua ja tehdä asioita oman itsensä hyväksi

Itselläni ei tällä hetkellä ole vielä vakiintunutta aamurutiinia. Tai tietty rutiini toki on, mutta se ei ole lopullinen, eli sellainen jonka haluaisin sen olevan. Tuottelias aamurutiini. Tämän tekstin inspiroimana olen päättänyt ottaa myös itseäni niskasta kiinni, ja alkaa muokkamaan oma aamurutiinia kestävälle pohjalle. Haluan luoda aamurutiinistani sellaisen, jota haluan ja pystyn jatkossa toteuttamaan.

Viime kesänä lyhyehkön 3 viikon loman aikana pidin kiinni jonkinlaisesta aamurutiinista, johon kuului ns. normaalista poikkeavia elementtejä, kuten kirjoittamista ja kylmää suihkua aamukävelyn jälkeen. Tuon jälkeen kylmät suihkut ja kirjoittamiset ovat ajanpuutteen vuoksi jääneet, mikä on tietysti eräänlainen tekosyy. Voisihan sitä laittaa kellon aiemmin soimaan ja ottaa enemmän aikaa ennen kouluun tai töihin lähtöä, mutta toisaalta uni on ollut itselleni sen verran tärkeä asia, ja on edelleen, että priorisoin mieluummin unta kuin aamurutiinia. Nyt pääsen kuitenkin vihdoin ja viimein korkkaamaan hieman pidemmän, reilun kuukauden pituisen kesäloman. Tämä onkin loistava aika muodostaa aamurutiinista uusi rutiini!

Tähän saakka, kun olen aamulla klo 8-9 välillä aloittanut työpäivän (tai aiemmin lähtenyt kouluun), aamuni ovat kulkeneet seuraavalla kaavalla – en siis ole toteuttanut mitään suunniteltua aamurutiinia:

  • ensimmäinen ajatus herätyskellon soidessa: ”tästä tulee hyvä päivä
  • nouseminen sängystä heti (pl. viikonloppuisin saatan hetken lukea kirjaa sängyssä)
  • kasvojen pesu vedellä ja vessassa käynti
  • tietokoneen käynnistys ja aamupalan teko
  • aamupala tietokoneen ääressä (ei ehkä järkevintä, mutta itselleni jollain tapaa rentouttavaa)
  • hampaiden pesu
  • laittautuminen (käytännössä tarkoittaa hiusten kiinni vetämistä ja kulmakarvojen vahvistusta 😀 )
  • vaatteiden pukeminen
  • lähtö töihin/kouluun

Viimeisen parin viikon ajan kisoihin valmistautumisesta johtuen olen alkanut käymään noin parinkymmenen minuutin rennolla kävelyllä ennen aamupalan tekoa.

jade_aamurutiinit_kahvi_aamukahvi_aamut

Seuraavassa olen koonnut eri sivustoilta esimerkkejä erilaisista toimenpiteistä, joita aamurutiini voisi sisältää. Tummennetut kohdat ovat sellaisia, joita pidetään erityisen tärkeinä ja olennaisina menestyksellisen elämän kannalta.

  • Herää aikaisemmin – oikeastaan välttämätöntä arjessa, mikäli aamurutiiniin haluaa panostaa. Jos heräät puolta tuntia ennen työpäivän alkua, ei vain ole aikaa tehdä aamurutiinia
  • Nouse sängystä heti ja lopeta torkuttaminen
  • Petaa sänky heti – näin olet jo heti heräämisen jälkeen saanut jotain aikaan, ja päivä saa paremman startin. On myös mukavampaa, kun koti ja makuuhuone on siisti eikä kaaoksen jäljiltä
  • Meditoi & ota hetki aikaa rauhoittua – meditaatiolla on lukuisia terveysvaikutuksia, kuten ahdistuksen ja stressin väheneminen. Kaikista olennaisinta on pysähtyä ja keskittyä nykyhetkeen, sillä tässä hetkessä ei ole huolia tai ongelmia
  • Liiku – joka voi olla esimerkiksi nopea HIIT-treeni, liikkuvuusharjoittelua, rentoa kävekä, venyttelyä, joogaa.. Riippuu siitä, mikä sopii itsellesi parhaiten. Toki voit yhdistää myös useamman liikuntamuodon, esimerkiksi kävelyn ulkona ja sen jälkeen pienen venyttelyn tai liikkuvuusharjoituksen
  • Syö terveellinen aamupala – unohda nakit ja pekoni, take away sämpylät, aamupalan skippaaminen ja kaikenlainen terveellisestä poikkeava. Panosta ravintorikkaaseen ja tarpeeksi isoon ja energiapitoiseen aamupalaan
  • Suunnittele päiväsi – mieti mielessäsi, tai mieluummin kirjoita ylös, mitä tänään on saatava aikaan. Mitä työasioita, puheluita, sähköposteja, somepäivityksiä on hoidettava? Minne pitää mennä ja mihin aikaan? Missä välissä treenaat, missä välissä syöt? Pitääkö pestä pyykkiä tai valmistaa seuraavan päivän aterioita? Suunnittele tarpeen vaatiessa myös etukäteen, esimerkiksi sunnuntaina, seuraavan viikon aikataulua
  • Priorisoi ja tee vain yksi asia kerrallaan – voimme keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan. Multitaskaus on varmasti hienoa, mutta työn laatu kärsii. Tee vain tärkeimmät asiat, mikäli aikaa ei ole muulle
  • Kirjoita – ”journaling”; kirjoittaminen mahdollistaa ajatusten purkamisen mielestä paperille. Tuotetun tekstin ei tarvitse olla mitään järkevää tai julkaisukelpoista. Mitä mielessäsi liikkuu tällä hetkellä? Kirjoita kolme sivua yhtä mittaa, tai laita kello soimaan viiden minuutin päähän ja kirjoita se aika taukoamatta.
  • Kiitollisuuspäiväkirja – kirjoittamista voi myös hyödyntää kiitollisuuspäiväkirjan muodossa, jolloin päivä alkaa positiivisilla tunteilla. Listaa kolmesta viiteen asiaa (tai vaikka kymmenen!), joista olet tällä hetkellä kiitollinen
  • Käy kylmässä suihkussa – kylmä suihku ensimmäisenä aamulla herättää tarkkaavaisuuden ja valppauden sekä parantaa mielialaa. Epämiellyttävää, mutta palkitsevaa!
  • Affirmaatiot eli positiiviset voimalauseet – positiivisten affirmaatioiden (ajatusten, sanojen, lauseiden) toistaminen voi lisätä itsevarmuutta, itseluottamusta ja kiitollisuutta. Affirmaatioiden avulla on mahdollista muuttaa omia uskomuksia, eli toisin sanoen omaa todellisuutta (koska todellisuutemme koostuu siitä, mihin uskomme). Supermielenkiintoista informaatiota affirmaatioista löytyy muuten täältä, täytyy itsekin lueskella tarkemmin!

jade_aamu_aamurutiini_kahvi_aamukahvi

  • Juo paljon vettä – puoli litraa raikasta vettä heti aamusta nesteyttää kroppaa yön nestevajeen jäljiltä. Veden joukkoon voi puristaa sitruunan mehua tai lisätä vaikkapa viherjauhetta
  • Lue – useimmiten parhaimmaksi lukuvalinnaksi suositellaan jotain itsensä kehittämiseen liittyvää kirjaa, mikä on aika luonnollista. Ime itseesi hyviä ajatuksia jo aamulla, ja mieti, mitä voisit tehdä elämässäsi paremmin tai toisella tavalla. Missä asiassa voisit tänään kehittyä? Kirja voi olla muutakin kuin puhdasta itsensä kehittämistä, ja itse suosittelisin mitä tahansa tietokirjaa. Hyödynnä oppimismahdollisuus!
  • Kuuntele motivaatiopuheita tai inspiroivaa podcastia – menee samaan kategoriaan affirmaatioiden ja lukemisen kanssa, eli asettaa oikeanlaisen mielentilan ja ohjaa fokuksen oikeisiin asioihin. On helpompi ryhtä toimiin, kun valmiudet ja asennoituminen on kunnossa
  • Aseta itsellesi tavoite tälle päivälle – menee vähän samaan kategoriaan priorisoinnin kanssa, mutta mieti, mikä on tämän päivän tavoite? Näin olet selvillä siitä, mitä tulet tekemään ja mihin tähdätä. Tavoitteen saavuttaminen luo onnistumisen tunteen, joka tuo elämään merkitystä. Merkityksellinen elämä on kaiken perusta ja tärkein asia
  • Tsekkaa omat tavoitteesi – sen lisäksi, että asetat päivälle tavoitteen, olisi jokaisella hyvä olla myös pitkän aikavälin tavoitteita elämässään. Mikä on unelmasi? Kun joka aamu tarkastelee omia tavoitteita tai unelmia, motivaatio niiden saavuttamiseen kasvaa huomattavasti. Mikäli ei ole tavoitetta, ei siihen voi koskaan päästäkään. Sama pätee myös siihen, ellei muista omaa tavoitettaan
  • Jätä some rauhaan – yksi pahimpia virheitä aamulla on kaivaa ensimmäisenä puhelin ja sen myötä sosiaalinen media ja sähköpostit esiin. Tällöin päivä käynnistyy automaattisesti ottamalla vaikutteita muista, mielialasi ja ajatuksesi suuntautuvat näkemääsi. Jätä siis some ja koko puhelin aamulla rauhaan – näin fokus pysyy omassa itsessäsi, siinä tärkeimmässä
  • Hoida tärkeimmät ja/tai epämiellyttävimmät (työ)asiat ensimmäisenä – tuttu juttu, että inhottavien asioiden tekemistä lykätään. Kun ottaa itseään niskasta kiinni ja hoitaa vaikealta tuntuvat asiat heti ensimmäisenä alta pois, on helpompi keskittyä päivän aikana muihin asioihin. Aamut ovat usein tehokkainta työaikaa, joten tällöin on myös suotavaa hoitaa vaativimmat ja eniten keskittymistä vaativat asiat. Voit myös onnitella itseäsi, että sait kyseisen asian pois päiväjärjestyksestä!
  • Löydä omat rutiinisi – näitä kaikkia edellä mainittuja asioita ei tarvitse mahduttaa jokaiseen asiaan, eikä kenelläkään varmasti olisi siihen edes aikaa. Kokeile, mikä tuntuu itsestäsi parhaalta, mitä jaksat noudattaa ja mikä tuntuu hyvältä. Jos kirjoittaminen ei tunnu hyvältä, kokeile lukemista. Jos sekään ei tunnu hyvältä, unohda koko asia ja kokeile meditaatiota tai lyhyttä happihyppelyä
  • Toista rutiineja – rutiinin on määritelty olevan esimerkiksi ”Vakiintuneen kaavan mukaan sujuva; mekaaninen; tottumus; tottumuksesta johtuva taitavuus.” Eli käytännössä rutiinin muodostuminen siis vaatii toistoa. Aamurutiinia ei muodostu, ellet toista sitä päivittäin. Löydä siis itsellesi sopivat asiat, ja toista ne päivittäin

Ja mikäli tässä ei ollut vielä tarpeeksi tai kaipaat lisää inspiraatiota tai ideoita aamurutiiniin, niin esimerkiksi Pinterestistä löytyy loputon määrä myös visuaalisesti miellyttävällä tavalla esiin tuotuja ideoita aamurutiinin toteutukseen.

Minkälainen aamurutiini sulla on ja miten olet päätynyt siihen?

♥ Jade

4

This Post Has 10 Comments

  1. Heini

    Itse rakastan myös aamuja! Jos mulla on vapaapäivä tai iltavuoro, aamu alkaa usein lyhyellä rauhallisella ulkoilulla, jonka jälkeen aamupalaa netflixin kera ja sitten salille ???????? Tykkään aloittaa muutenkin päivän hommat heti aamusta, eikä niin että pyöris yökkärissä puoleen päivään. Paras aika herätä on siinä seiskan jälkeen ????

    1. Jade Liikkanen

      Oi, kuulostaa hyvältä! Ja varsin samanlaiselta kuin mulla itselläni 🙂 tosin, yökkäri päälläkin voi tehdä kotona hommia! 😀

    1. Jade Liikkanen

      Ja sitten eikun testailemaan! 🙂

  2. Noora

    Mulla on selkeesti hahmottunut aamurytmit työ/viikonloppu aamuihin! Työ aamuina kaikki menee aikalailla saman kaavan mukaan! Viikonloppu aamuina rutiineja ei oikeastaan ole 😀

    1. jadejessika

      Eräänlainen rutiinihan tämäkin on 🙂 toisaalta varmasti ihan mukavaa käyttää viikonloppuaamuisin aika fiiliksen mukaan!

  3. Ira

    Arkiaamut on meillä kauheeta kiirettä mutta viikonloppuna on ihanaa syödä aamupala ja juoda kahvi rauhassa perheen kesken ja vaihtaa yöpaita vasta Keskipäivällä pois ????????

    1. jadejessika

      Oi, kuulostaa ihanalta 🙂 arkiaamuihin saanee aikaa lisää vain sillä, että malttaisi herätä aiemmin 😀

  4. Tanja R

    Siis mulle aamut on ihan karseita. Oon yöihminen, oon kaikkein tuotteliain nukuttuani ihan koko päivän ja valvoessani yöllä ???? haaveilen kyllä kovasti siitä tilanteesta, että heräisin kuten lapsena – täynnä tarmoa ja innolla uuteen päivään. Tiedä sitten miten sen saisi aikaan kun rytmi on kroonisesti juuri toisinpäin ???? mutta onneksi noita aamurutiineja voi käyttää heräsipä sitten mihin tahansa kellonaikaan ☺️

    1. jadejessika

      Tosiaan, aamurutiinit on aamurutiineja silloin kun herää, näyttipä kello mitä tahansa 🙂 Itse en kyllä voisi kuvitellakaan eläväni tuollaisessa rytmissä, vaikka vuorokausirytmi herkästi lähtee viivästymään ellei siihen kiinnitä jatkuvasti huomiota. Tuon toki saisi korjattua sillä, että päivittäin siirtää rytmiä esimerkiksi parikymmentä minuuttia-puoli tuntia haluttuun suuntaan 🙂

Vastaa

Close Menu