Another piece of my summer

”Let the waves hit your feet and the sand be your seat”

Ihanaa lauantaita kaikille!

Ah, tuntuu, että tästä kuvan hetkestä on vierähtänyt pieni ikuisuus.

Nyt eletään jo syyskuuta, voitteko kuvitella?

Lapsena aika mateli aina niin hitaasti, etten koskaan olisi uskonut olevani tätä mieltä, mutta kuukaudet vierii silmän räpäyksessä, eikä perässä meinaa pysyä.

Kai tässä saa alkaa jo hautajais-asua miettimään…Noooo ei kai sentään.

Alkukesähän oli toukokuuta lukuunottamatta aika viileä, ja juuri silloin, kesäkuun alkupuolella päätimme siskoni kanssa etsiä sopuhintainen äkkilähtö ja hypätä lentokoneen kyytiin.

Lähdimme heinäkuun viimeiseksi viikoksi Bulgarian kultahietikolle, ja tietenkin meidän säkällä juuri se samainen viikko olikin koko kesän ainoa kunnon helleviikko Suomessa, joka loppui sopivasti takaisin saapuessamme, koska tottakai?

Saavuimme Bulagriaan ensimmäisenä päivänä vasta illalla, ja hotelilla olimme vasta noin klo 23 aikaan, nälkäisinä ja väsyineinä. Onneksi hotellissa oli oma market, josta sain nopeasti haettua meille iltapalaaa, sillä johonkin ravintolaan lähteminen vielä siihen aikaan lasten kanssa tuntui aika kaukaiselta ajatukselta.

Yövyimme viikon Erma nimisessä hotellissa, joka ei ollut mikään 5* hotelli, mutta itseasiassa tosi ok. Meillä oli kaksio, jossa oli oma parveke uima-altaalle ja merelle päin, sekä oma keittiö.

Se oli oikeastaan meillä yksi kriteeri, koska vaikka hotellin aamiasta olikin kehuttu, niin omat kokemukset eteläkohteiden aamiasbuffeteista on lähinnä valkoista leipää ja muffinsseja, joten kivempi hakea itse kaupasta juuri sitä,mitä itse haluaa syödä ja ilman kiirettä omalla partsilla istua kahvikupin kanssa, eikä tarvitse juosta Amandan perässä ympäri ravintolaa saamatta sitten syötyä lainkaan.

Allasalue oli myös tosi passeli, siellä oli erikseen lasten- ja aikuistenallas ja lisäksi takapihalla oli lasten kiipeilytelineet, liukumäet, keinut ym, Ihan super hyvä Amandan kanssa siis.

Koko loma me vietettiin aika samalla kaavalla, aamulla aamupala omalla parvekkeella, sitten uima-altaalle, noin klo 13 maissa lähdettiin rantaa kohti lounaalle ja siitä rannalle, rannalta hotelliin tekemään itse ruokaa ja sen jälkeen vielä illalla rantakaduille kävelemään ja tekemään ostoksia.

Rantakatu oli täynnä ravintoloita, kojuja, mutta myös lapsille paljon viihdykettä mm. isoja trampoliineja, joissa hypitään valjaiden avulla hullun korkealle, oli karusellia, pomppulinnaa, törmäilyautoja, ja vaikka mitä. Myös kaksi eri kaupunkijunaa seilasi alueella.

Kultahietikko oli selkeästi enemmän perheystävällinen kohde, kuin esimerkiksi Sunny Beach, josta en tykännyt ollenkaan. Tosi perus turistirantaloma kohde, että jos haluaa vaan ottaa rennosti auringossa ja uida, syödä ja juoda edullisesti, niin siihen tämä kohde on oikein hyvä. Mutta mitään historiallista nähtävää ei täältä todellakaan löydä. Kultahietikko on noin 4km pitkä ranta, jonka varrella on hotelleja, ravintoloita ja kojuja. Meille se kuitenkin lasten kanssa sopi tässä kohtaa mainiosti, mutta eipä siellä viikkoa pidempään olisi jaksanut ehkä ollakaan, sen verran hyvin tuli koluttua läpi viikon aikana.

Rannassa, oikella reunalla oli Pizzeria, jossa oli ihan hyvät ja todella edukkaat ruuat. Sitä voin suositella, nimi taisi ollla vaan Pizza 😀

Sitten aika keskellä rantakatua sijaitsi yksi kiinalainen ravintola, joka oli vähän keskimääristä tasoa hintavampi, mutta tosi hyvä, käytiin siellä kahdesti, muuten syötiin vähän missä milloinkin, ja ruoka oli kaikkialla ihan ok. Ei mitään mielettömiä makuelämyksiä, muttei kertaakaan myöskään tarvinut pettyä tai joutua jättämään lautaselle.

Siellä oli paljon italialaista jäätelöä myynnissä, ja ne oli kyllä hyviä ja isoja, varmasti lähes joka päivä upposi yksi jäätelö jokaisen napaan!

Ihanaa oli nähdä miten lapset nautti, vaikka 2,5 vuotiaan uhmaikäisen kanssa välillä vähän haasteita olikin, kun on aika tempperamenttinen tapaus ja hyvin itsenäinen, joka ei paljoa äitiä tarvitse tai taaksensa vilkuile kun johonkin päättää ja haluaa mennä. Hän tulee pärjäämään elämässä. Itse vaan en ole täysin varma miten tulen pärjäämään hänen kanssaan 😀

Viimeisenä päivänä menimme vesipuistoon, sillä huoneen luovutus oli tietenkin jo klo 12 ja lento lähti kotiin vasta klo 22.55. Se olikin todella hyvä tapa viettää viimeinen päivä ja aika kului siellä hyvin. Tottakai juuri sille päivälle luvattiin myös ukkosta, ja pieni sade kuuro kohdalle osuikin, mutta pääasiassa sää kuitenkin oli ok.

Lennot meni myös Amandan kanssa molempiin suuntiin todella kivuttomasti, sillä menomatkalla lento kesti vain 2 h 25 min ja paluumatkalla 2h 45 min, ja paluulennolla Amanda vetelikin sikeitä.

Meille valikoitui Bulgaria kohteeksi aika pitkälti lentojen lyhyyden takia, koska taaperon kanssa huomattavasti kivuttomampaa, kuin esimekriksi 6h lento espanjaan.

Summa summarum, jos aiot lähteä bilelomalle, ei ehkä tänne, koska yökerhoja siellä ei juurikaan näkynyt, mutta toki rantabaareja paljon, että saa sielläkin kännin aikaiseksi niin halutessaan. Mutta mitään kunnon party-mestoja en havainnut. Sen sijaaan jos suunnitelet matkaa pienen lapsen kanssa, niin voin lämpimästi suositella ja suosittelen ottamaan huoneen, jossa on oma keittiö, se helpotti lapsen kanssa niiiiin paljon.

Karu totuus tulikin vasten kasvoja, kun alettiin paluulennolla valmistautumaan laskeutumiseen, ja kapteeni ilmoitti sään lämpötilaksi Helsingissä 12 astetta. Sieltä 30 asteen lämmöstä oli siis vähän kirpeä fiilis palata, otten huomioon, että edelleen elettiin heinäkuuta.

Mutta nauttikaahan viikonlopusta! Mä oon kerännyt respetivihkon täyteen ketoherkku-reseptejä, joita aion testailla ja herkutella koko viikonlopun!

Jos on hyviä laitan jakoon! 🙂