MITÄ SYÖN?

Paljon treenaavana ja tavoitteelisestikin harjoittelevana pitää olla tietoinen siitä, miten ravitsemus vaikuttaa mm. palautumiseen, suorituskykyyn ja kehittymiseen. Itse olen joutunut paljonkin sumplimaan omia pöperöitäni siltä osin että a) Saan riittävästi energiaa, jotta kasvan, kehityn ja menen eteenpäin ja b) herkkä mahani pysyy mukana kuvioissa. Tunnun kuluttavan treenaamisen lisäksi paljon muutenkin, sillä vietän kohtuu aktiivista elämää ja rakastan olla menossa. Olenkin onnellinen, että vihdoin valmentajani kanssa ollaan löydetty mulle sellasia viitteellisiä määriä, joilla taas homma menee eteenpäin ja paino sopivasti koko ajan nousisi! Toisekseen olen löytänyt myös ruoka”valion”, siis sellaiset ruoka-aineet, joista nautin suuresti, ja joidenka kanssa mahani tulee toimeen. Keliakia minulla on ollut pikkupiiperöstä asti, joten gluteenittomuus on ehdottomuus, mutta muuten aika laajalla skaalalla syön kaikenlaista, punaista lihaa lukuunottamatta. Syön aina semmoista, mistä pidän ja mistä tulee hyvä olo. Syön aika samalla kaavalla päivittäin, mutta kuitenkin monipuolisesti, enkä kyllästy koskaan.

Ja koska aterioinnit ja ruokapäiväkirjat aina kiinnostaa ja niitä paljon kysellään, päätin avata yhden päivän syömisiäni, herkullisten kuvien kera tietysti. 😉 Siitä saa vähän kuvaa, mitä useimmiten mun suustani alas uppoaa. Syön 5 kertaa päivässä, en kiellä itseltäni mitään (paitsi gluteenin, hah), enkä myöskään harrasta mitään ”cheat day” tai ”cheat meal” tapaisia asioita.  Syön mitä haluan, koska haluan. Suurimpia herkkujani ovat raakasuklaa ja jäätelö. Lempiruoka ehdottomasti puuro höysteillä tai riisi herbamarella ja hummuksella, että herkutella saan siis vaikka joka päivä.

Aikaiset aamuni alkavat poikkeuksetta kupilla (pika-)kahvia kauramaidolla, sekä isolla kulhollisella edellispäivänä keitettyä puuroa, jossa on seassa joko vaniljaheraa tai valkuaisia, sekä keitettyä omenaa tai banaania ja maapähkinävoita. Ja siis aina tarkoittaa aina, enkä juuri koskaan syö myöskään lämpimänä sitä puuroa, heh. Pitäkää outona, mutta tää on vaan parasta! Kaurahiutaleet + omena + valkuaiset keitettynä ja jääkaapin kautta = puurokakku, ja se tarjoiltuna maapähkinävoin kanssa, niin ai että! Toinen kova kombo on muussatulla banaanilla, suklaa(riisi-)protskulla ja vadelmilla tuunattu puurokakku – Aijai!

 

Treenaan aina pari tuntia aamiaisen jälkeen, joten sen jälkeen pääseekin suoraan kotiin ”lounastamaan”- Oli kello mitä tahansa! En ole todellakaan kiinnittänyt aterioitani kelloon, vaan omaan tarpeeseen ja päivän ajan kulkuun. Riippuu siis täysin missä ajassa toimin ja herään, että koska syön, mutta 3-4 tunnin välein. En harrasta myöskään snackeilyä, vaan syön 5 suht isoa ateriaa päivässä. Toimii meikäläisellä!

Treenin jälkeen menee AINA, siis aina, iso kasa kylmää riisiä herbamarella, siihen kylkeen höyrytettyä parsaa ja hummusta, sekä vaihdellen proteiininlähteenä nyhtökauraa tai kanaa. Tämä on ihan mun all time favourite ateria, ja voisin syödä tätä vaikka molemmilla pääruuilla joka päivä. Mutta yleensä tosiaan vain lounaalla :D. Myöskään tämä ei siis parsaa lukuunottamatta ole ”lämmintä”, sillä jostain syystä kylmä ruoka on vaan mun makuhermoille priimaa enemmän. Ja tuo Celsius joka tuossa vieressä kiiltelee, on mun piskuinen pahe, joka 2-3 kertaa viikossa saattaa tämän aterian kyljessä maistua. Oikea juhla-ateria! Mmmm. Iso suositus Sevan original hummukselle. Mun kaikkien aikojen suosikki tahna ja maistuu kaiken kanssa niin hyvältä!

Välipalan aika iskee sen 3-4 tunnin päästä lounaasta, ja yleensä tässä välissä olen hoitanut kauppareissun, käynyt kävelyllä, kirjastossa tai puuhaillut muuta enemmän ja vähemmän tärkeää. Tässä yhteydessä yleensä sitten pureudun myös konehommien pariin (heti syömisen + netflixin jälkeen), koska energiatasot taas nousee. Kaikki mua instagramissa @hannamaaret_ , tietää, että rakastan erilaisia banaani- ja marjavaahtoja ja syön niitä välipalaksi lähes päivittäin, vähän sisältöä ja lisukkeita fiksaillen. Kyseisenä päivänä kulhosta löytyi pakastettua banaania, punaherukoita ja vaniljaheraa kera itse tehdyn mansikka-pähkinägranolan ja tuoreiden mansikoiden – NAMS! Kylkeen kuppi kahvia, kiitos. Viimeinen hetki päivästä, kun vielä kofeiinia voin nauttia. Kai tämä vaahtointokin joskus lakkaa, mutta nyt olen valehtelematta kuukausien ajan tehnyt tätä ainakin kerran päivässä. Se vaan on niin hyvää ja komboja on miljoona! Ehdoton lemppari pelkästä banaanista, Fastin lakritsiherasta ja raakaakaakojauheesta tehty kuohkea vaahto, mmm, tämä vaikka pikkusen puuron tai muutaman friggsin maissikakun kylkeen.

 

Toisena lämpimänä (tai kylmänä) pääruokana mulla on ehkä kaikista vaihtelevin ateria. Mun toinen aterioista ainakin on päivittäin täysin vegaaninen, vaikka siis muutenkin syön about 85% kasvisruokaa. Täältä löytyy yleensä riisin tilalla pastaa, perunaa, bataattia, hirssiä tai quinoaa ja protskuna usein härkäpapurouhetta, kananmunia tai quornia. Kylkeen sitten höyrytettyjä / paistettuja vihanneksia, avokadoa ja hummusta. Tällä lautasella oli gluteenitonta pastaa, paseerattuun tomaattiin turvotettua härkäpapurouhetta ja kookosöljyssä + curryssa paistettuja vihanneksia. Lisäksi oliiveja ja hummusta – Nam nam! Ja taas lautasella hiilarit, prodet ja rasvat, kuten kuuluukin!

 

Sitten onkaan enää iltapalan aika! Tämä vaihtelee mulla myös, riippuen myös onko töitä vai ei. Jos herkuttelen jätskillä, se tulee tänne, ja tämä on se ateria, mistä nykyään muutenkin nautin suunnattomasti. Mulla on ollut aika, kun en syönyt iltapalaa lainkaan, muka en tykännyt, mutta siis pyhh… Hyvät unet ja palautuminen vaatii sapuskan myös ennen unien ottamista!

Kuvattuna päivänä mulla itseasiassa oli iltapalalla rahka-chia-kauravanukasta, itsetehtyä siis, jota en ole koskaan ennen syönyt :D. Höysteenä marjoja, persikkaa, granolaa ja pähkinävoita. Useimmiten minulla kuitenkin iltapalalla on päivän toinen puuro, pudding, marjoja ja pähkinävoita. Toinen guilty pleasure mulla meinaa on protskuvanukkaat, jotka yksinkertaisesti vaan maullaan mua tyydyttää :D. Joten, why hell not, ja puuron kyljessä se on kuin mikäkin jälkiruoka-ateria.

Iltapala ei mulla myöskään ole mikään pikku snäkki vain, vaan ihan kunnon kokoinen annos, että jaksan taas seuraavana päivänä. Itseasiassa yksikään näistä ei ole. Mulla on nälkä, mä tarvitsen ruokaa ja tykkään syödä, joten näillä mennään! Pyydän muistamaan, että nämä eivät ole mikään yksi totuus, ja syön paljon muutakin ja nää on niitä juttuja jotka mulla toimii, mutta sulla ehkä ei. En siis koskaan halua, että kukaan suoraan multa kopioisi mitään, tai jättäisi mun takia jotain syömättä. Ei. Ihan oikeasti, kaikki on ok, mikä vaan sulle tuo hyvää oloa, mielihyvää ja antaa sulle jotain. Jos se silloin tällöin on dallaspulla niin anna mennä. Se, että mä en vaan tykkää sellasesta, ei tarkoita, etteikö sitä voisi syödä. Mulla ei ole mikään ongelma syödä mummon mustikkapiirakkaa tai äidin leipomia brownieita – En mä väitä että ne olis pahoja, koska eivät ole! Mulla vaan ei itsekseni tee mitään sellaista juuri koskaan mieli. 🙂 Jäätelöä kylläkin sitäkin enemmän, joten jonneilen sitten sen kanssa vähintään kerran viikossa, mutta mieluiten kaksi, hehheh.

Ihan perus safkaa siis ilman erityisempää hifistelyä ja lisäravinne kokoelmaa! 

Mites sulla? – Muistuttaako yhtään meikäläisen menoa, vai noudatatko jotain muuta tyyliä? 

1

Vastaa

Close Menu