Erittäin painavaa asiaa

Nyt on luvassa painavaa asiaa, nimittäin asiaa painosta. Kyllä! Niistä luvuista siellä puntarin puolella, joita kytätä. Mitä ne merkitsee, miten niihin pitäisi suhtautua ja pitääkö niitä nyt sitten seurata? Miten mä itse suhtaudun painon nousuun, kun sitähän tässä aktiivisesti tavoitellaan edelleen ja miten se muuttunut painolukema on muhun vaikuttanut? Painoa pidetään hyvinkin henkilökohtaisena asiana, mutta en mä tiedä miksi multa sitä usein kysytään hyvin avoimesti. Kyllä mä sen siinä hetkessä pystyn ihan jakamaan, mutta aina sitä vähän kulmat kohoaa, kun sitä suoraan kysytään. Mutta mikäpä siinä, jos kiinnostaa.

Ei kuitenkaan hätää, tässä postauksessa EI jaeta lukuja tai muitakaan mittoja, vaan ajatuksia. Kenenkään, ei koskaan, tule verrata henkilökohtaisia numeroita toisiin, sillä painoon ja muihin numeroihin kehon koosta vaikuttaa sata ja yksi asiaa. Muistetaan se, että olet ihmisenä aivan täydellinen joka tapauksessa, oli luvut mitä tahansa. Ne asiat eivät kulje käsi kädessä. Vaakalukema ei ole mikään ihmisarvon mittari. Piste. Huutomerkki!

 

MITÄ SE VAAKALUKEMA KERTOO?

No sehän kertoo sen, paljonko sinun keho kaikkine tavaroinee painaa. Ei muuta. Henkilövaaka on siis hyvin joutava mittari yhtään millekään, sillä itseäni ainakin kiinnostaa moni muu kehitys ja luku paljon enemmän. Ennemminkin se MISTÄ se paino koostuu, on itseäni kiinnostavampi asia. Tällöin hyödynnetään työvälineenä kehonkoostumusmittausta. Mutta se, onko silläkään loppupeleissä väliä kun kuljetaan terveissä mitoissa, niin enpä tiedä.

Vaaka voi olla hyvä mittari ja seurantaväline kun asetetaan painonhallinnan tavoitteita. Kuitenkin jopa silloin, kun toivotaan ”kiristymistä” , siis suomeksi laihtumista, ei vaaka välttämättä ole se paras mittari. Omat asiakkaani suurimmalta osin haluavat aloittaa samaan syssyyn salitreenit, jolloin myös se piffi painaa, ja fysiologinen faktahan on se, että lihas painaa enemmän kuin rasva. Tällöin siis se vaakalukema ei välttämättä humahdakaan niin nopeasti kuin toivoisi, kun asiat tehdään oikein ja lihas pääsee vauhtiin kasvusuunnassa. Kun salitreenit tehdään kunnolla, syödään riittävästi ja lihas täyttyy glykogeenistä, se näkyy vaa’alla plussalla. Toki jos on runsaasti ylipainoa, poltellaan sitä ensin pois, mutta muussa tapauksessa alamme kehittävään kauteen heti. Silloin parempi on seurata kehon muita mittoja: Vyötärön-, rinnan- ja esimerkiksi reidenympärystä. Siellä se rasvanpoltto näkyy konkreettisemmin! Ja tietysti siellä Inbodyn numeroissa.

MITEN SUHTAUTUA PAINON MUUTOKSIIN?

Faktahan on se, että elämän aikana paino muuttuu. Siihen vaikuttaa se ikä, elämäntilanne, harrastukset, yleinen aktiivisuus, hormoonitoiminta, aineenvaihdunta jne. jne. Tuskimpa nelikymppisenä painat saman verran kuin parikymppisenä, vaikka pituus olisikin täysin sama. Tavoitteet voi myös olla painon kanssa suuntaan jos toiseenkin, ja tällöin sitä muokataan ihan tarkoituksella. Miten tähän nyt sitten pitäisi reagoida? Paniikki päälle ja dieetille? Vai viis veisata?

Mä olen sitä mieltä, että mitäpä väliä, jos tosiaan siellä terveellä alueella ollaan. Kiinnittäisin enemmän huomiota siihen: Miten sä voit? Eräskin ihana asiakkaani, jolla tavoitteena tietyllä tapaa painon pudotus olikin, hoksasi että eihän se olo olekaan kiinni niistä pudotetuista kiloista. Se hyvä- ja ennenkaikkea parempi olo löytyikin elintapojen muutoksesta, eikä kiloista. Ja näinhän se on! Totta on, että sairaalloinen ylipaino ja turhan korkea rasvaprosentti on terveysriski, jolloin on syytä kiinnostua siitä puntarilukemastakin, mutta se kuitenkaan ei ole kaikkien haaste. Yleensäkin juuri ne, keillä ei sitä ongelmaa ole, kiinnostuu vaakalukemasta eniten. Eli juurikin ne normaalipainoiset ja ehkä jopa aktiivisimmat ihmiset!

Olen itse hups keikkaa menetäänyt 10kg, joka ei todellakaan ollut positiivista ja nyt muutaman vuoden aktiivisesti keskittynyt siihen, että paino on noususuunnassa. Alussa sillä oli jopa ”kiire” saada muutama kilo lisää, ja ne kiukulla sieltä tulikin, mutta esimerkiksi tällä hetkellä keskityn siihen, että se vain olisi siinä noususuunnassa. Se vaatii tällä aineenvaihdunnalla ja kulutuksella ihan älyttömästi sapuskaa ja oikeasti mä joudun kiinnittämään siihen paljon huomiota, mutta it is worth it, ja se on jo tavallaan osa mun elämäntapaa. Siis tavoitteellinen urheilu, jossa nyt on se massakausi menossa. 😉

Eihän se alkuun ollut helppo niitä isompia lukemia ”hyväksyä”. Aina tuli se o-ou, vaikka tavoite tosiaan ylöspäin olikin. Ja miksi hitossa?! Mukamas heti peilissä näkyy jotain epämääräistä, vaikka höpönlöpön se puolikiloa missään näkyy. Nyt toki, kun vertaa vanhoihin, 6-8kg kevyempiin kuviin, niin ero on huomattava, mutta AINOASTAAN positiivisella tavalla. Hui kamala, miten pieni sitä onkaan ollut.

MITÄ JOS PAINO AHDISTAA?

Jos vaa’alla käyminen aiheuttaa harmaita hiuksia ja huonosti nukuttuja öitä, mulla on vinkki. Älä käy siellä. On syytä miettiä, onko kaikki oikeilla raiteilla, jos paino ja se vaaka on mörköjä, joiden muutos saattaa pilata jopa kokonaisen päivän. Se on jännä, että jos aamulla sen päälle hyppää, ja muutosta on tullut itselle negatiiviseen suuntaan, näyttää peilikuvakin karummalta. Todellisuudessa yön aikana ei tapahdu MI-TÄÄN niin radikaalia. Ole siis armollinen itsellesi – Hyväksy muutokset ja ennenkaikkea hyväksy itsesi ensin noin. Tämän mantran olen todennut useasti ennenkin, mutta jos et hyväksy itseäsi nyt ja sellaisena kuin olet, et tule olemaan tyytyväinen myöskään erilaisessa vaakalukemassa. Aina on jotain parantavaa, täydellisyyteen ei päästä ikinä. Mutta se on sellaista se elämä! Pakko hyväksyä.

Onneksi saadaan kaikki kukat kukkia tavallamme ja kauniita ollaan kaikkine lehtineen – Oli ne sitten ruskeita tai kirkkaan vihreitä. Oih mikä metafora, mutta u get the point. Fysiikkaa voi muuttaa, mutta tee se aina hyvinvointi edellä. Meillä on täällä se yksi, kultaakin kalliimpi elämä. Voit miettiä, onko sulle tärkeämpää olla onnellinen, rakastettu ja terve, vai kevyt? 

1

Vastaa

Close Menu