Joustava kesäkunto ja miltä se todella näyttää

Onko kesäkunto vain tiukkoja vatsalihaksia ja verenmaku suussa juostuja aamuaerobisia vai voisiko se olla jotain muutakin?
Lue postauksesta, miksi kesäkuntoa tulisi tavoitella vähän rennommin ja miltä joustava kesäkunto näyttää käytännössä.

kesä aamupala terveellinen aamiainen aamupuuro joustava syöminen kokemuksia vinkit elsalinnean poseland hyvinvointiblogi

Tarvitseeko kesäkuntoa tavoitella verenmaku suussa?

Kesäkunto. Yhdistätkö säkin tämän sanan heti ensimmäisenä tiukkoihin vatsalihaksiin, pyöreisiin pakaroihin ja minimilukemissa huitelevaan rasvaprosenttiin? Tämä on se tavoite, mihin valtaosa mediasta yhä edelleen näin kesän lähestyessä meitä kannustaa. Ja toki on ihmisiä, jotka edellä mainitussa kunnossa ovatkin. Kysymys kuuluukin; onko se tosiaan tavoittelemisen arvoinen asia vai voisiko kesäkunto koostua muistakin asioista kuin monille epärealistisesta kauneusihanteesta?

Jos huippu-urheilijamaisen kesäkropan tavoittelu tuntuu mielekkäältä ja olo sekä terveys ovat sen puitteissa hyvät, niin go for it! Atleettisen ulkonäön tavoittelussa on valtavasti myös hyviä puolia, tarkoittaahan se runsasta liikuntaa, syömistottumusten tarkastelua sekä riittävää unta ja palautumista, eli kaikinpuolin terveellisiä elämäntapoja.

Mikäli haluttuun lopputulokseen pääseminen edellyttää tiukkoja, rajoittavia dieettejä toisensa perään, verenmaku suussa juostuja aamuaerobisia, vaa’an kautta punnittuja yksipuolisia ruoka-annoksia, jatkuvaa stressiä ja itsensä syyllistämistä, on aika viheltää peli poikki! Vaikka se kuuluisa kymppi putoaisikin vyötäröltä näillä keinoin kesään mennessä, onko elämänlaadusta tinkiminen tosiaan sen arvoista? Voiko matkasta sekä lopputuloksesta nauttia ja tuoko se pysyviä muutoksia kohti terveellisempiä elämäntapoja?

Fyysisen kunnon lisäksi kesäkunto on paljolti pään sisällä tapahtuvia muutoksia ja ajatusmalleja. Sellaisia, jotka auttavat löytämään keinot joustavaan hyvinvointiin – jotta kesästä voisi oikeasti nauttia! Joustavuus ei tässä tarkoita mitään överirentoa suhtautumista hyvinvointiin, vaan sitä, että homma on hallinnassa, mutta ei rajoita elämää liikaa taikka aiheuta stressiä. Listasin postaukseen asioita, miltä joustava kesäkunto näyttää käytännössä.

Joustava syöminen kesäkunto hyvinvointi elsalinnean

Mattolaituri drinkki moet shampanja drinkit Helsinki Kaivopuisto kokemuksia

Miltä näyttää joustava kesäkunto?

Siltä, että kesän ykkösjanojuoma on vesi, jota juodaan riittävästi päivittäin.

Mutta myös satunnaisilta shampanjadrinkeiltä terassilla sekä muilta raikkailta kesäjuomilta. Ei ehkä päivittäin janoon juotuna, mutta silloin tällöin antamaan lisäenergiaa kuumiin hellepäiviin.

Ravintolareissuilta, jotka eivät aiheuta harmaita hiuksia, kun aterian ravintoarvoja tai kalorimääriä ei pääse laskemaan.

Sekä siltä, että pääosin kesän ruoat valmistuvat itse tehden, mutta visiitti hyvään ravintolaan aina toisinaan säästää hellan ääressä seisomiselta ja on ravintoa sekä keholle että mielelle.

Ja siltä, että listalta voi valita juuri sen annoksen, mitä mieli tekee, eikä sen, mikä kuulostaa kevyimmältä vaihtoehdolta. Jos ulkona syöminen on lähes päivittäistä, voi olla syytä syynätä ruokalistaa hieman tarkemmalla silmällä.

Joustavaan kesäkuntoon kuuluu siis se, että ravitsemus on balanssissa. Tiedät, mitä, kuinka paljon ja milloin kannattaa syödä ja toimit niin 80% ajasta. Loput 20% osaat ottaa rennommin, eivätkä nämä poikkeamat ruokavaliostasi saa aikaan syyllisyyden tunteita, vaan osaat nauttia niistä täysin!

helppo raparperimehu ilman keittämistä
Kuvaa klikkaamalla pääset maailman helpoimman raparperimehun reseptiin!

 

ahvenanmaa föglö ravintolat terassi kokemuksia ruoka elsalinnean poseland

kesäkukat korissa niittykukat suomen kesä kukkakimppu elsalinnean

Joustava kesäkunto on myös…

Liikkumista omaa kehoa kuunnellen. Jos kroppa huutaa reippaita juoksulenkkejä ja salitreeniä, anna mennä!

Tai jos kesän kuumuus on vienyt mehut ja askel tuntuu painavan tonnin, on täysin ok jäädä riippumattoon loikoilemaan.

Mutta jos kaikki liikkuminen loistaa poissaolollaan jo toista viikkoa putkeen, on osattava myös tsempata itseään liikkeelle. Vaikka jonkun kivan kesälajin parissa; hyppää virkistävälle uintireissulle järviveteen, kokeile suppailua tai maastopyöräilyä, lähde patikoimaan lähiluontoon… Kesä tarjoaa upeita liikkumismahdollisuuksia jokaiselle!

Liikunta saa haasta, mutta pakonomainen suorittaminen ei joustavaan kesäkuntoon kuulu, joten muista liikkua sen verran ja sillä tavoin, mikä susta tuntuu hyvältä.

espanjanvesikoira kokemuksia

koukkujärvi evo poseland

espanjanvesikoira ruskea mustikkametsä elsalinnean poseland blogi

Joustava kesäkunto on yhtälailla myös

Seikkailuja ja elämästä nauttimista!

Se on sitä, että pidät säännöllisestä ruoka- ja unirytmistä kiinni, mutta osaat myös irroittautua rutiineista. Aamukymmeneen nukkuminen on arjen luksusta, mutta mikään ei voita sitä näkyä ja tunnelmaa, minkä löydät hiippailemalla aamuviideltä auringon noustessa järven rantaan. Ne hetket ovat ihan maagisia!

Joustava kesäkunto on myös sitä, että osaat ottaa aikaa niille asioille, jotka ovat sulle tärkeitä. Voit ihan hyvin kieltäytyä kutsusta myöhäiseen grilli-iltaan ja jäädä kotiin fiilistelemään rauhallista kesäiltaa omien puuhiesi parissa. Tai toisinpäin, jos siltä tuntuu!

hyvinvointi tavoite poseland

Miltä edellä mainitut esimerkit kuulostavat?
Lähdetkö säkin tavoittelemaan tänä kesänä vähän joustavampaa kesäkuntoa?

Ps. Jos kaipaat apua joustavan syömisen oppimisessa, ilmoittaudu pikaisesti mukaan MUUTOS – kohti joustavaa syömistä (keho & mieli) -verkkokurssilleni, joka starttaa maanantaina! Lue lisää täältä.

elsalinnean allekirjoitus

www.elsalinnean.com

@elsalinnean

3

Vastaa