Hyvinvointiteot pysyviksi tavoiksi

Kuinka tehdä pienistä tai isommistakin hyvinvointia edistävistä teoista pysyviä rutiineja?
Lue postauksesta mun kokemuksesta ja yhdestä tehokkaimmasta tavasta onnistua!

uuden tavan oppiminen kestää kokemuksia hyvinvointiteot tavoiksi rutiinit

Tapa, josta en enää päässytkään eroon…

Keväällä havahduin siihen, että vaikka säännöllisten kehonkoostumusmittausteni tulokset näyttivät hyviltä, pysyivät lukemat kerrasta toiseen lähes samoina. Salitreeneissä kehittyminen oli siis selvästi hidastunut, melkein pysähtynyt.

Siksipä vaihdoin treeniohjelmani ja aloin kehityksen seuraamiseksi kirjata liikkeiden toistomääriä ja painoja tarkasti ylös joka kerta salilla käydessäni. Tai myönnettäköön, lähes joka kerta; ensimmäisten viikkojen aikana ruutupaperi ja kynä löytyivät toisinaan vasta kotiin palatessani keittiön pöydältä. Niiden pakkaamisesta treenikassiin ei ollut tullut vielä tapa.

Kun taas seuraavalla viikolla pähkäilin jalkaprässiin painoa latoessani, että mitähän kiekkoja olin viime kerralla tankoon iskenyt, päätin jatkossa kirjata kaiken joka kerta muistiin. Ja näin myös tein, joka treenissä kymmenen viikon ajan. Paperi ja kynä kulkivat matkassa yhtä automaattisesti kuin vesipullo ja kuulokkeetkin.

Viime viikolla treeniohjelman päättyessä jätin tarkoituksella muistiinpanovälineet kotiin – nyt ottaisin treenien suhteen kevyemmin ja jumppailisin just sen verran ja sellaisilla painoilla kuin hyvältä tuntuisi. Kunnes ensimmäisellä maastavedon sarjatauolla sen enempää ajattelematta nappasin puhelimen muistiinpanosovelluksen esiin ja näpyttelin 10 toistoa, x kiloa…

Tulosten kirjaamisesta oli tullut jo niin automaattinen tapa, että vaikka yritin siitä luopua, ohjauduin alitajuisesti jatkamaan tutulla kaavalla. Ei mikään ihmekään, sillä olinhan tapaa jo 74 päivää sitkeästi toistanut, joten se oli tullut jäädäkseen. Vaatinee siis saman verran aikaa päästä tavasta irti, mutta ehkäpä tässäkin voi opetella sellaisen kultaisen keskitien.

uuden tavan oppiminen kestää kokemuksia hyvinvointiteot tavoiksi rutiinit

Tarvitset vain toistoja ja aikaa!

Sama tekniikka sopii joka tapauksessa kaikkien muidenkin hyvinvointitekojen muuttamiseen pysyviksi tavoiksi! Halusitpa sitten oppia syömään joka aamu kunnon aamiaisen, juomaan 2 litraa vettä päivässä, käymään lenkillä kerran viikossa, sulkemaan puhelimen hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa tai lisäämään kasviksia lautaselle, tarvitset toistoa, toistoa ja vielä kerran toistoa.
Tutkimusten mukaan uuden tavan oppiminen vie keskimäärin 66 päivää. Aika on tietenkin riippuvainen monesta tekijästä (kuinka iso muutos on kyseessä, millaiset ovat olosuhteet jne.), mutta tutkimus on mielestäni lohdullinen. Että itselleen saa olla armollinen uusia rutiineja harjoitellessaan ja varsinkin elämäntapamuutosta aloittaessaan – muutoksen tekeminen ei ole rakettitiedettä tai jotain, mihin vain harva pystyy, sille pitää vaan antaa aikaa

(Postauksen kuvat otti ihana ja taitava Sanna! @vaaleapumpuli)

elsalinnean allekirjoitus

www.elsalinnean.com

@elsalinnean | Elsalinnean | @elsalinnean 

2

Vastaa