Elämää ilman älykelloa – plussat ja miinukset

Älykello. Aktiivisuusranneke. Älyranneke. Mikä se sitten onkaan nimeltään, tuntuu sellainen näkyvän lähes joka toisessa ranteessa. Mutta ei mun. Vaikka olisi toki mielenkiintoista seurailla sykkeitä ja päivän askelmääriä, en ole älykelloa vieläkään hankkinut.
Saatuani kehotuksen sellaisen hankkimiseen, päätin listata hieman plussia ja miinuksia elämästä ilman aktiivisuusranneketta. Päädynkö tämän jälkeen sellaista hankkimaan; jää nähtäväksi!

 Yhdellä jos toisellakin vastaantulijalla kuitenkin näyttäisi sellainen ranteessa roikkuvan. Listasin alle plussat ja miinukset ilman aktiivisuusranneketta elämisestä. Heitä viestikenttään kommenttia, mikäli keksit listaan jonkun lisää! ;) - No se päivittäisen energiankulutuksen seuranta! Tiedän lepoaineenvaihduntani, sekä suuntaa antavan arvion kokonaiskulutuksestani (eli kuinka monta kaloria kulutan tekemättä mitään / kuinka paljon kulutan päivän aktiivisuus mukaanluettuna). Määrä vaihtelee tietenkin päivittäin, mutta tarkkaa lukua en niistä tiedä. + Tunnistan kuitenkin ilman älykelloa, milloin oloni on sopivan kylläinen; energiankulutukseni on tällöin todennäköisesti balanssissa enegian saantiin nähden. Tai toisinpäin; jos vatsani murisee vaativasti pitkin päivää, olen kuluttanut tavanomaista enemmän -> silloin lastaan ruokalautaselle muutaman ekstraperunan. Myös yleinen jaksaminen ja peilikuva kertovat paljon! Mikäli farkut alkavat kiristää liiaksi vyötäröltä, on ne ekstraperunat ehkä syytä skipata hetkeksi. Mutta annosteltava takaisin, mikäli olo on viluinen ja vetämätön, tai housut kaipaavat ylhäällä pysyäkseen henkseleitä avuksi. - Askelten määrä. Sitä, onko niitä päivässä suositellut 10 000 vaiko "vain" 8 000, en tiedä. + Näen kuitenkin kellosta (jos muistan katsoa), kauanko olen ollut lenkillä. Tiedän myös, millaisen matkan suunnilleen olen kulkenut paikasta A paikkaan B. Tai kiertänyt lenkkipolun X. Väsymyksen tunne jaloissa päivän päätteeksi antaa myös osviittaa siitä, onko askelia tullut reippaasti. Ja jos ei ole, saattaa kierroksilla käyvä kroppa oikein huutaa pääsevänsä vielä pienelle iltahölkälle! - Unen määrä ja laatu. Tästäkään mulla ei ole dataa tallennettuna älykelloon. + Nukkumiseen käytetyn ajan voi onneksi tarkistaa myöskin kellosta ;) Yhdeksän tunnin sänkyaika vastaa noin kahdeksaa nukuttua tuntia, ja se tulee helpostikin täyteen joka yö - minkä tunnenkin energisenä olona aamusta alkaen. Vaikeampi ylösnousu herätyskellon soidessa taas kertoo siitä, että kirjan kannet olisi syytä sulkea illalla hieman aikaisemmin... - Milloin olen istunut liikaa ja olisi syytä nousta ylös? Tästä aktiivisuusrannekkeettomat eivät saa huomatusviestejä päivän mittaan. + Jalkani pelastavat tämän ongelman; ne nimittäin puutuvat heti, kun olen istunut liikaa. Silloin on pakkokin nousta ylös, oli aikaa kulunut sen verran, mitä aktiivisuusranneke laskee sopivaksi, tai vähemmän. Toisinaan myös voi olla syytäkin jäädä istumaan. Jep. Jos takana on oikeasti rankka päivä, on ihan ok istahtaa pariksi tunniksi sohvalle ja antaa aikaa palautumiselle; piippasi älykello vaativasti taustalla tai ei. - En tiedä sykkeitäni. Ei hajukaan, oikeasti. Toisinaan mietin, että näitä olisi hauska älykellosta seurailla. + Mutta kohonnut syke ei jää ilman kelloakaan huomaamatta! Se tunne, kun keuhkojakin hapottaa, sydän yrittää hakata itsensä rinnasta ulos, korvissa humisee ja silmissä sumenee - se kertoo mielestäni siitä, että edeltävä treeni on vedetty todellakin IHAN täysillä. Sykkeet ovat tällöin varmasti saavuttaneet ainakin melkein maksiminsa? Ja parantuneet sykkeet tunnistanee siitä, kun aiemmin tahmeasti rullannut ylämäki tuntuukin lenkkarin alla lähes kevyeltä askeltaa ylös. Miten huippufiilis! Ehdottomasti isoin plussa älykellottomuudesta on sen aiheuttaman stressin välttäminen! Elämässä on jo ihan tarpeeksi suorittamista; hyvinvoinnin ei tarvitse sitä olla. Arvaatteko, monestiko olen kuullut harmitteluja, kun aktiivisuusranneke on jäänyt kotiin liikunnan ajaksi; treenihän on silloin vähän niin kuin jäänyt tekemättä! (NOT!) Tai että lenkille lähdetään vielä iltakymmeneltä, kun huomataan, että päivän askeltavoitteesta puuttuu vielä muutama sata askelta? Tai että miten hämmentävää on, kun aktiivisuusranneke näyttää askelia kertyneen tuhottoman paljon, muttei tunnu yhtään siltä, että olisi liikkunut sen vertaa? Puhumattakaan siitä, miten "askeleita" kerrytetään kättä edestakaisin heiluttelemalla, koska ei nyt jaksaisi oikeasti kävellä. Muunmuassa nämä hieman horjuttavat uskoani rannekkeiden tulosten todenmukaisuuteen ;) Aika ääriesimerkkejähän edellä mainitut ovat. Ilman muuta aktiivisuusranneke voi toimia oikeastikin hyvänä motivaattorina tai tsempparina, taikka hyvänä mittarina treenien seurannassa, kun tavoitteet ovat jotain puolimaratonin luokkaa. Joten, kiitos vinkistä PT:lle, saatanpa hankkia älykellon, mikäli elämäntilanne ja tavoitteeni jossain vaiheesutt
Elämää ilman älykelloa

Sä voisit hankkia sellaisen älykellon, mikä laskisi sun päivittäin sun kokonaiskulutuksen!” ehdotti muutama viikko sitten minulle kehonkoostumusmittauksen tehnyt personal trainer. Ajatus tässä oli varmasti ihan hyvä, mutta en voinut allekirjoittaa tuota ideaa ihan täysin. Olihan kehonkoostumusanalyysi juuri kertonut keskimääräisen kulutukseni; miksi sitä pitäisi seurata päivittäin? Mittauksen tulokset olivat muutoinkin sitä luokkaa, mitä olin osannut arvella niiden olevan – ilman älykellon apuja.

Olenko nyt siis jäänyt jostakin oleellisesta, muustakin kuin päivättäisestä kalorinkulutuksestani, paitsi, kun en ole minkäänlaista älykelloa tai aktiivisuusranneketta (tai muuta vastaavaa; en oikein tunnista eroja näiden laitteiden välillä) koskaan omistanut? Yhdellä jos toisellakin vastaantulijalla kuitenkin näyttäisi sellainen ranteessa roikkuvan.
Listasin alle plussat ja miinukset ilman aktiivisuusranneketta elämisestä.
Heitä viestikenttään kommenttia, mikäli keksit listaan jonkun lisää! 😉

aktiivisuusranneke hankinta miksi poseland elsalinnean
Energiankulutus

No se päivittäisen energiankulutuksen seuranta! Tiedän lepoaineenvaihduntani, sekä suuntaa antavan arvion kokonaiskulutuksestani (eli kuinka monta kaloria kulutan tekemättä mitään / kuinka paljon kulutan päivän aktiivisuus mukaanluettuna). Määrä vaihtelee tietenkin päivittäin, mutta tarkkaa lukua en niistä tiedä.

+ Tunnistan kuitenkin ilman älykelloa, milloin oloni on sopivan kylläinen; energiankulutukseni on tällöin todennäköisesti balanssissa enegian saantiin nähden. Tai toisinpäin; jos vatsani murisee vaativasti pitkin päivää, olen kuluttanut tavanomaista enemmän -> silloin lastaan ruokalautaselle muutaman ekstraperunan.
Myös yleinen jaksaminen ja peilikuva kertovat paljon! Mikäli farkut alkavat kiristää liiaksi vyötäröltä, on ne ekstraperunat ehkä syytä skipata hetkeksi. Mutta annosteltava takaisin, mikäli olo on viluinen ja vetämätön, tai housut kaipaavat ylhäällä pysyäkseen henkseleitä avuksi.

Askeleet

– Askelten määrä. Sitä, onko niitä päivässä suositellut 10 000 vaiko ”vain” 8 000, en tiedä.

+ Näen silti kellosta (jos muistan katsoa), kauanko olen ollut lenkillä. Tiedän myös, millaisen matkan suunnilleen olen kulkenut paikasta A paikkaan B. Tai kiertänyt lenkkipolun X. Väsymyksen tunne jaloissa päivän päätteeksi antaa myös osviittaa siitä, onko askelia tullut reippaasti. Ja jos ei ole, saattaa kierroksilla käyvä kroppa oikein huutaa pääsevänsä vielä pienelle iltahölkälle!

aktiivisuusranneke hankinta miksi poseland elsalinnean
Jos metsässä liikkuessa fokus on vain älykellon näytössä, saattaa monta pientä asiaa ympärillä jäädä huomaamatta.
Uni

– Unen määrä ja laatu. Tästäkään mulla ei ole dataa tallennettuna älykelloon. Hmm, pitäisikö?

+ Nukkumiseen käytetyn ajan voi onneksi tarkistaa myöskin kellosta 😉 Yhdeksän tunnin sänkyaika vastaa noin kahdeksaa nukuttua tuntia, ja se tulee helpostikin täyteen joka yö – minkä tunnenkin energisenä olona aamusta alkaen.
Vaikeampi ylösnousu herätyskellon soidessa taas kertoo siitä, että kirjan kannet olisi syytä sulkea illalla hieman aikaisemmin…

Istumisen vähentäminen

– Milloin olen istunut liikaa ja olisi syytä nousta ylös? Tästä aktiivisuusrannekkeettomat eivät saa huomatusviestejä päivän mittaan.

+ Jalkani pelastavat tämän ongelman; ne nimittäin puutuvat heti, kun olen istunut liikaa. Silloin on pakkokin nousta ylös, oli aikaa kulunut sen verran, mitä aktiivisuusranneke laskee sopivaksi, tai vähemmän.
Toisinaan myös voi olla syytäkin jäädä istumaan. Jep. Jos takana on oikeasti rankka päivä, on ihan ok istahtaa pariksi tunniksi sohvalle ja antaa aikaa palautumiselle; piippasi älykello vaativasti taustalla tai ei.

aktiivisuusranneke syke poseland elsalinnean
Syke

– En tiedä sykkeitäni. Ei hajukaan, oikeasti. Toisinaan mietin, että näitä olisi hauska älykellosta seurailla.

+ Mutta kohonnut syke ei jää ilman kelloakaan huomaamatta! Se tunne, kun keuhkojakin hapottaa, sydän yrittää hakata itsensä rinnasta ulos, korvissa humisee ja silmissä sumenee – se kertoo mielestäni siitä, että edeltävä treeni on vedetty todellakin IHAN täysillä. Sykkeet ovat tällöin varmasti saavuttaneet ainakin melkein maksiminsa?
Ja parantuneet sykkeet tunnistanee siitä, kun aiemmin tahmeasti rullannut ylämäki tuntuukin lenkkarin alla lähes kevyeltä askeltaa ylös. Miten huippufiilis!

älykello miksi hankkia poseland elsalinnean

Ehdottomasti isoin plussa älykellottomuudesta on sen aiheuttaman stressin välttäminen! Elämässä on jo ihan tarpeeksi suorittamista; hyvinvoinnin ei tarvitse sitä olla.
Arvaatko, monestiko olen kuullut harmitteluja, kun aktiivisuusranneke on jäänyt kotiin liikunnan ajaksi; treenihän on silloin vähän niin kuin jäänyt tekemättä! (NOT!) Tai että lenkille lähdetään vielä iltakymmeneltä, kun huomataan, että päivän askeltavoitteesta puuttuu enää muutama sata askelta?
Tai että miten hämmentävää on, kun aktiivisuusranneke näyttää askelia kertyneen tuhottoman paljon, muttei tunnu yhtään siltä, että olisi liikkunut sen vertaa? Puhumattakaan siitä, miten ”askeleita” kerrytetään kättä edestakaisin heiluttelemalla, koska ei nyt jaksaisi oikeasti kävellä. Muunmuassa nämä hieman horjuttavat uskoani rannekkeiden tulosten todenmukaisuuteen 😉

Aika ääriesimerkkejähän edellä mainitut ovat. Ilman muuta aktiivisuusranneke voi toimia oikeastikin hyvänä motivaattorina, tsempparina, taikka hyvänä mittarina treenien seurannassa, kun tavoitteet ovat jotain puolimaratonin luokkaa.
Joten, kiitos vinkistä PT:lle, saatanpa hankkia älykellon, mikäli elämäntilanne ja tavoitteeni jossain vaiheessa sitä selvästi vaativat.

Mutta toistaiseksi pärjäilen vielä omaa kehoani kuunnellen

allekirjoitus

@elsalinnean | ROAR ravintovalmennus

5

Tällä artikkelilla on 6 kommenttia

    1. elsalinnean

      Kiitos, kiva kuulla! 🙂 Samoin sinne ☀️👋🏻

  1. Marja Pauliina

    Hei! Hankin älykellon tsemppariksi liikunnan lisäämiseen ja elämäntapojen muutokseen. Minulla on runsaasti ylipainoa ja viime vuodet olomuotoa sohvaperuna. Älykellon paras anti on tekemieni kävelylenkkien ja muun kuntoilujen pituus ja aika (kännykkä tallensi aina väärin), aktiivisuustaso ja sykevaihtelut. Olen kärsinyt matalista sykkeistä ja nyt kunnon kohotessa on ollut ilo huomata että syke lähtee nousemaan paremmin rasituksessa, eikä olekaan enää tietyillä sykkeillä sellaista oloa että rintakehä repeää. Samoin se tallentaa tehdyt lenkit ja voin ylpeänä katsoa kuinka paljon on tullut viikolla liikuttua. Polarin kello vääristää askelia, niitä näkyy tulevan myös istuessa. Unidataa en tarvitse koska tiedän että nukun hyvin ja useimmiten riittävästi. Töissä en pysty aina kelloa käyttämään mutta toimii liikkumisessa mainiona tsempparina kunnon kohottamiseen nollatasolta. Hyvä ostos minun mielestäni. 😊

    1. elsalinnean

      Kiitos kommentista! 😊 Ja onpa kiva kuulla, että sulla on noin hyviä kokemuksia älykellosta; sekä tsempparina, että tulostenkin kannalta! Nekin varmasti jo itsessään motivoivat jatkamaan lenkkeilyä ja elämäntapamuutosta – kovasti tsemppiä sulle hyvin alkaneeseen projektiin! 🤩

      Toi sykkeiden seuranta vois olla mulle myös se syy, miksi kellon joskus ”lenkkikaveriksi” hankkisin 😊

  2. sonjaidailona

    Mä en kyllä enää osais olla ilman älykelloa. Jotenkin niin oppinut tämän kanssa elämään, niin tuntuu oudolta olla parikin päivää ilman 😀 töissä en tietenkään käytä, mutta vapaa-ajalla ja varsinkin treenatessa, silloin tulee katsottua, että sarjatauot on tarpeeksi pitkät!

    1. elsalinnean

      Noin siinä joo varmasti helposti käy… 🙂 Toi onkin muuten hyvä, jos tauot meinaa jäädä liian lyhyiksi!

Vastaa