Kevyt viikko tekee hyvää

Tällä viikolla sain ohjeen valmentajalta pitää kevyen viikon. Olinkin jo sen tarpeessa.

Tarkoituksena kevyellä viikolla on  tehostaa palautumista ja antaa hermostonkin levätä. Ohjelmaan kuuluu kevyttä treeniä, rullailua, venyttelyä ja muuta mukavaa. Hierontakiin olisi suotavaa, mutta kävin juuri siellä, joten ihan en vielä mene. Ajattelin myös käväistä saunassa ja tehdä vähän palauttavaa kävelylenkkiä tai muuta vastaavaa.

Salitreenejä tulee viikolla vain kolme, kun niitä normaalisti on se viisi kappaletta. Treenit eroavat lähinnä sillä, että liikeet ovat inasen erilaisia, sarjat pidempiä ja painot kevyempiä.

Silloin kun tuntuu kulkevan, on joskus tosi tylsää vetää näitä kevyitä viikkoja. Niillä on kuitenkin tarkoituksensa, joten ei siinä auta kun vaan kevennellä. Kuitenkin joskus sen huomaa, että nyt olisi sellainen paikallaan. Tällä hetkellä olikin sellainen olo, henkisesti että fyysisesti.

Jokaisen kovaa treenaavan kannattaa pitää kevyitä ja jopa lepoviikkoja säännöllisesti. Itse suosittelen 5-10 viikon välein pitämään. Joskus kevennys on ylättävän hankalaa, myönnän sen kyllä. Ja olen huono varsinkin kehonhuollossa (lue venyttelyssä). Pikkuhiljaa sinne päähän kuitenkin alkaa se iskostumaan, että varsinkin venyttely on tosi tärkeää.

Kevennyksen jälkeen kroppa ja hermosto on vastaanottavaisempia ja treenit kulkee. Myös loukkaantumisilta vältytään helpommin. Myöskään ylirasitusta ja loppuun palamista ei pääse tapahtumaan.

Mulla oli muutenkin jotenkin niin stressaava viikon alku, että ihan mielelläni otan rauhassa tän viikon. Snäppiseuraajat pääsivätkin seuraamaan sitä mun katastrofaalista maanantaita, siitä ei sen enempää. Ja tajusinpa äsken tässä kirjoitellessa, että mullahan on nyt yhdeksän päivän työputki, joten ei ihme että tuntuu. Onneksi sunnuntaista alkaen muutama vapaa.

Muistakaa tekin ottaa välillä iisimmin!

4

Vastaa

Close Menu