Makrolaskenta – mitä se on?

Kun aloitin elämäntapamuutoksen v.2015 sain personal traineriltäni ruokavalion, söin samaa ruokaa samat määrät 6kk ja pudotin 9kg.

Sen jälkeen tavoitteet on muuttuneet lihasten kasvatukseen, se tarkoittaa sitä, että on syötävä riittävästi, mieluummin enemmän. Nytkin harjoituskaudella ongelma on enemmänkin se, että syö tarpeeksi paljon kuin se, että syö liian vähän.

Aloitin myös nykyisen valmentajan kanssa hänen tekemällä ruokavaliolla. Tähän käytimme Step2fit äppiä. Hän antoi joku ruualle (5x päivässä syödään) ruuat, määrät ja vaihtoehdot, tietenkin minun rajoitteiden mukaan.

Syön siis edelleen ruokavaliolla gluteeniton, maidoton, ei punaista lihaa ja välttelen FODMAP ruokia (esim. sipuli, maissi jne.).

Miten aloitin makrolaskennan?

Kesän 2021 alussa toukokuussa aloitimme välidieetin, jolle valmentajani ehdotti makrolaskentaa. Itsekurini on melkoisen hyvä, mutta olen aivan mahdoton herkkusuu. Makrolaskenta tarkoittaa sitä, että valmentaja antaa makrot (rasvat, hiilihydraatit, proteiinit) ja määrät, saan syödä mitä haluan kunhan se on makrojen rajoissa tai näin harjoituskaudella saa mennä vähän yli.

Nyt syön esimerkiksi lepopäivinä HH:32og, P: 140g, R: 80g. Käytän laskemiseen FatSecret äppiä, jonne laitan kaikki syömäni ruuat ja olen näin kartalla siitä söinkö tarpeeksi. Lisäksi kasviksia ja kastikkeita vapaasti, mutta trust me, tossa on ihan riittävästi ruokaa ilman sen kummempia lisukkeita! 😀

Alkuun ajattelin, että tässä menee ikä ja terveys. Mistä ihmeestä tiedän miten paljon mitäkin kannattaa syödä?

Yllättäen sitä oppii nopeasti on missäkin. Esimerkiksi hedelmissä on paljon hiilihydraatteja. Riittävään proteiinin saantiin n. 100g kanaa per ateria esimerkiksi.

Alla esimerkki mun viikonloppu brunssi herkuttelusta; heräsin yli puolen päivän jälkeen flunssassa ja sitten sainkin syödä aamupalan, lounaan ja välipalan samalla aterialla, niin miksei.

Vuoden 2021 dieetti

…sujui oikein mallikkaasti vaikka söin herkkuja joskus joka päivä. Mun ehdoton favorite oli gluteeniton maidoton suklaa muffinssi. Nuolin paperinkin lopuksi kun oli niin hyvää! 😀

Tiputettuja kiloja oli 8.5kg 15 viikossa.

Nythän paino on syödessä tietenkin noussut mutta koostumus on eri. Joulun aikoihin mua turhautti ihan jumalattomasti ja valmentaja laittoi viereen kuvat kesältä 2020 ja nyt joululta 2021, joissa paino sama mutta ulkomuoto ja mitat ihan erit. Esimerkiksi mun vyötärö on nyt paljon kapeampi kuin silloin.

Pystyn siis tällä makrolaskennalla pitämään yllä kuuluisaa 80/20 mallia, eikä herkkuhimo ole liian suuri.

Suurimmat lipsahdukset

…vuosien varrella on aina sattuneet kovassa stressitilassa, yleensä töiden takia uupuessa. Esimerkiksi kevät-talvella 2019 vetelin viikkoon 5 mutakakkua ja 3 riisijäätelö pakettia, eikä tehnyt edes tiukkaa. Mussa on siis vähän tunnesyöjän vikaa. Ehkä meissä kaikissa on.

Nyt kuitenkin enemmän tekee mieli oikeaa ruokaa, ei niinkään herkkuja. Oikeastaan mitä enemämän syö herkkuja sitä huonompi olo tulee; vatsa tulee kipeäksi, ripulia, ilmavaivoja njääh, eipä nuo pahemmin houkuttele.

Koska vatsavaivat on niin suuria jos ruokavaliosta poikkeaa, on helppo pysyä ”ruodussa”.

Ja ne jotka tätä kaikkea ihmettelee, niin muistetaan, että mulla on todella maksimaalinen lihaksenkasvatus perus tavoitteena, jolloin pikku hiljaa oikeasti ajattelu on sitä, että ruoka on polttoainetta. Lisäksi oon aika huono kokki, että tämä riisi-kana harrastus sopii senkin puolesta oikein hyvin! 😀

Että nyt syödään vielä pari kuukautta ja sitten alkaakin kisadieetti!

Mites, kiinnostaako teitä kuulla vastaavia päivityksiä sitten dieetiltä?

~Johanna

1

Vastaa