Kreikan matkalla opittua: ruoka

Mulla on ollut jo 13 vuotta erikoisruokavalio. Vaikka virallisesti muuta diagnoosia ei ole kuin laktoosi-intoleranssi, reumatologi Rauli Mäkelä suositteli minulle maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota jo 2009.

Olen siis ruokavaliolla maidoton, gluteeniton, ei punaista lihaa ja FODMAP. Kun kuuntelee kehoaan tarkasti, oppii vuosien saatossa mitkä kaikki ruoka-aineet eivät sovi.

Ulkomailla ruokalu on aina haastavaa

Kreikassa tosin pystyy helposti varaamaan huoneistohotellin, jossa on keittiö, joten sillä mennään ja haen kaupasta omat ruuat. Lisäksi otan ruokaa mukaan. Esimerkiksi aamupalapikapuuron jne mitä ei taatusti saa ulkomailta.

Ravintoloissa en juurikaan käy.

Mitä tuli opittua tällä kertaa?

No mulla loppui puuro puolessa välissä reissua, joten olin sitten luova ja kun makrot pitää saada täyteen niin söinkin hiilarin lähteenä paljon hedelmiä.

Kuinka ollakaan vatsa tykkäsi tästä muutoksesta tosi paljon! Eli puurokin liittyy nyt sille listalle, että joo syö vaan, mutta älä joka päivä.

Kun on niin rajoittunut ruokavalio ja äärimmäisen herkkä vatsa, niin on välillä vaikeuksia syödä monipuolisesti.

Toinen oppi oli, että viimeisen kerran maissi ei vaan sovi mulle. En löytänyt muka kaupasta riisiä niin ostin gluteenittomia makaroneja. No ne valmistetaan suurimmaksi osaksi maissijauhosta ja meni vatsa ihan sekaisin.

Terveellisesti syöminen on myös kallista

Saan kuukaudessa menemään ruokaan kevyesti 500€ ja olen yhden hengen talous. Että sillä lailla. Tähän on tietenkin niksinsä, joten jos oikein kiinnitän huomiota niin sitten menee ”vain” 350€. Kiinnostaisikohan teitä semmonen reumaatikon ruokapäiväkirja?

Oppi oli siis tältä reissulta, että lisää hedelmiä ruokavalioon!

~ Johanna

0

Vastaa