Korona ja mielenterveys

Tämä aika on kuluttanut kaikkia. Jos sulla ei ennestään ollut mielenterveysongelmia, niin nyt on. Ahdistaa, masentaa, vihastuttaa, pelottaa, kiristää pinnaa, väsyttää, ei vaan jaksa.

4 selviytymiskeinoa koronaan

Mun neljä selviytymiskeinoa ovat olleet seuraavat:

  1. En katso uutisia. Vähennän uutiskuormaa mielenterveydelle, käyn ajoittain tarkistamassa ajantasaiset tiedot alueeltani, mutten joka päivä. Kaksi kertaa viikossa uutisia on tämän hetkinen määrä.
  2. Teen itselle mielekkäitä asioita.
  3. Riski vrt. Hyöty: punnitsen, onko saatava hyöty suurempi kuin siitä seuraava riski?
  4. Luotan itseeni ja taitooni ylläpitää hyvää hygieniaa.

Esimerkiksi kuntosalille meno ilman maskia on riksi. Mutta kuntosalilla ylläpidän fyysistä kuntoani itseäni varten ja myös sairaudenhoitona, lisäksi ylläpidän sillä mielenterveyttäni, joten riski mielestäni kannattaa ottaa.

Itselle mielekkäiden asioiden teko oli myös tapa päästä uupumuksesta ja masennuksesta viime vuonna. Luin paljon internetistä, etsin tietoa, että nyt kun on vakava masennus ja uupumus, miten ihmeessä pääsen tästä koskaan yli. Vaihtoehtoja olivat masennuslääkkeet tai se, että keskittyy rakentamaan itsetuntoa ja omanarvontuntoa tekemällä edes muutamia asioita, joista tulee hyvä olla.

Historiani uupumuksessa

Jouluna 2019 jouduin sairaslomalle, diagnoosina vakava masennus ja vakava työuupumus. Lähdin tammikuussa 2020 Lontooseen mielenterveysmatkalle, parantaakseni itseni. Se oli ensimmäinen matkani yksin. Tästä lähtien taidan tehdä jonkinasteisen reissun yksin joka vuosi.

Tuo matka oli siinä mielessä terveellinen, että sain vihdoin tunteen, että saan määrätä itse omasta tekemisestäni. Olin uupumuksessa menettänyt kaiken itsemääräämisoikeuden ja omanarvon tunnon, tuntui siltä kuin en olisi mitään, en kelpaa kenellekään eikä minusta ole mihinkään.

4 päivän aikana reissasin ympäri Lontoota ja tein juuri mitä itse halusin. Ja myös onnistuin löytämään ne gluteenittomat ja maidottomat ravintolat minne halusin mennä, enkä eksynyt. Näin sain onnistumisen kokemuksia, joilla pikku hiljaa aloin rakentaa itsetuntoa takaisin. Etten ole potkittu koira katuojassa, vaan arvokas ihminen, älykäs ja osaava työelämän asiantuntija.

En sano, että tuo yksittäinen reissu olisi parantanut kaiken. Ei todellakaan. Vaati paljon vahvistusta kuukausien ajan, oikeastaan koko 2020 meni omanarvontunnon ja itsetunnon rakentamisessa. Mutta onnistuin.

Mielen työkalut

Monet niistä keinoista, joita käytin uupumusesta toipumiseen, sopivat myös korona-ahdistuksen käsittelyyn.

Itsepuhelu on tärkeää. Johdat omaa itsepuheluasi positiivisempaan suuntaan. Tunnistat, että kaikki ajatukset ja tunteet eivät välttämättä ole totta.

Ennen uupumusta en edes tunnistanut tunteitani tai kyennyt nimeämään niitä. En tunnistanut miltä tuntui kun ahdistaa. Tuntui vaan pahalta, kaikki oli vaan yksi iso möykky.

Ensimmäinen teko on tunnistaa miltä tuntuu, vasta sitten voit käsitellä sen. Kaikki tunteet ovat tietenkin valideja ja oikeutettuja. Mutta esimerkiksi korona-ahdistuksessa tunteet eivät välttämättä ole rationaalisia ja oikeutettuja, kuten kerroin aikaisemmin miten ajattelin, että ihmiset hengittävät myrkkyä päälleni.

Mitä selviytymiskeinoja sä olet kokenut tärkeiksi tänä aikana?

~ Johanna

1

Vastaa