Fitnessurheilija matkustaa: Santorini – mitä otin huomioon?

Matkustaminen korona-aikana on aika haastavaa, mutta kun olet sitoutunut fitnessurheilija, suunnitelmallisuus on kaiken a ja o.

 

Olen ollut välidieetillä 3.5.2021 lähtien, nyt siis dieetti ohi, kesti 14 viikkoa ja aloitetaan hitaasti nostamaan kaloreita (reverse dieetti). Välidieetin tarkoitus oli pudottaa painoa ja rasvamassaa, jotta ensi vuonna kisadieetille ei jää niin paljon pudotettavaa.

Koska viime vuoteni oli äärimmäisen rankka (työuupumus, sairasloma, irtisanoutuminen, uusi työ, ero, uusi asunto, uupumuksesta toipuminen), päätin palkita itseni kunnon lomareissulla, jolla saisin itselleni pisteen viime vuodelle ja voin jatkaa eteenpäin.

Kohteeksi valikoitui Santorini (mitä tein reissulla siitä voin kertoa lisää toisessa postauksessa, mutta lähtökohtaisesti seurasin tätä listaa linkki), ihan vaan siksi kun lentoliput oli tosi halvat, 180€ edes takaisin. En ole kärsivällinen ihminen, joten matkustuksen osalta jaksan tehdä vain tiettyyn pisteeseen asti vettausta, minne menen ja missä asun! 😀

Ruoka

Koska olin dieetillä kun matkustin Santoriniin, mukana kulki ruokavaaka. Kaikki ruuat punnitaan. Menen makrolaskennalla, eli saan syödä ihan mitä haluan, kunhan ruokamäärät pysyy valmentajan antamien makrojen (hiilihydraatit, rasvat, proteiinit) sisällä.

Proteiinin saanti siinä määrässä kuin mulla nyt on, on ollut haastavaa. Punnitsin ja laitoin minigrip pusseihin 20g M-nutrition vegeproteiinia x 7, siinä oli treeneille ja muutama ylimääräinen, niin että jos joinain päivinä ei proteiinia tulisi riittävästi, voisin ottaa yhden ylimääräisen proteiinijauheen.

Lisäksi otin mukaan Elovena gluteeniton pika-annospuuroja. Näin ollen olisi edes jotain ruokaa/kuituja, joissa olisi sama bakteerikanta kuin mihin vatsa on tottunut, täten varmistin suolen toiminnan myös ulkomailla (ne joilla on vatsaongelmia ymmärtää tämän pointin 100%).

Muuten luotin siihen, että paikanpäältä saan ostettua ruokaa marketista siinä missä Suomessakin.

Mihin en osannut varautua (koska en ottanut tästä selvää etukäteen), oli että Santorinin hintataso oli Suomea paljon korkeampi. Siinä missä HK kalkkunaleikettä saat n.3€ 300g, oli kanaleike 100g Santorinissa 3,4€. Sanomattakin selvää, että budjetilla Santorinilla rahat loppuivat kesken.

Olin sopinut valmentajan kanssa kahdesta (2) vapaasyöntiateriasta, eli otettiin rennommin, kun kerran oli kerran elämässä reissu. Toinen mihin en osannut varautua, oli Santorinin ravintoloiden kertakaikkiaan äärimmäisen huono ymmärrys erikoisruokavalioita kohtaan.

Olen siis fitnessdieetin lisäksi gluteeniton, maidoton, ei punaista lihaa ja FODMAP. Tämä on 13-vuoden omakohtaisen kokeilun tulos, että tuolla mun kroppa toimii parhaiten ja on vähiten tulehdusta (jopa siinä määrin, että keväällä Pietarsaaren keskussairaalan reumatologi oli sitä mieltä ettei mitään selkärankareumaa edes ole.. mutta se on toisen tekstin aihe).

Ravintolat

Tästä kuvan ravintola-annoksesta maksoin 25€ Oia:ssa ravintola Feredinissä. Herranjumala mitä kiristystä. Ilmoitin vielä tilatessani, että haluan ison annoksen. En alkuun saanut edes noita säälittäviä salaatinlehtiä, vaan nekin piti pyytää erikseen. Olin todella tyytymätön ja pyysin hyvitystä, mutta arvatkaa vaan tuliko sitä. No ei.

Perissassa, toisella puolella saarta, sama annos oli ”vain” 15€. Mutta eri ravintolassa ihan sama tilanne. Yksi syy lisää miksi halusin asuinsijan, jossa pystyin valmistamaan omat ruokani.

Hotelli

Varasin itselleni Booking.com:ista ”apartment hotel” haulla huoneistohotellista huoneen, jossa pystyin valmistamaan omat ateriat. Huoneessa oli keittolevy, vedenketin, jääkaappi, astiasto ja aterimet valmiina. Varaukseni oli Three Harites hotellista, majoittaja Nicoletta oli äärimmäisen ystävällinen ja ihana nainen, ehdottomasti menisin hänelle uudelleen!

Itseasiassa tämä on jotain, mitä opin myös viime vuonna ensimmäisellä työmatkalla:

  • kaikissa hotelleissa ei ole vedenkeitintä
  • kaikissa hotelleissa ei ole jääkaappia, edes mini versiota

Vedenkeitin on hyvä olla olemassa pikapuurolle.

Kuntosali

Googletin etukäteen kuntosalit alueella. Santorini Evexia Gymillä oli instagram tili, heidän stooreistaan näin millaisia laitteita siellä oli, totesin varustelun olevan riittävä omiin tarkoituksiin.

Vaikka mulla oli kevyt viikko (3 viikon välein kevennetään, auttaa hermostoa ja lihaksistoa palautumaan, -20% painot) niin salitreenejä oli silti 3kpl. Kertamaksu salille oli 15€.

Kuntosalin ilmastointi oli erinomainen, se tuli tarpeeseen kun ulkolämpötila oli +35'C!

Ulkomailla saleilla voi olla erikoisiakin sääntöjä, koronasäännöistä puhumattakaan. Tällä kyseisellä salilla säännöt oli seuraavat (24.-31.7.):

  • kuntosaliaika 2h/hlö
  • laitteet pyyhittävä ennen ja jälkeen
  • oma pyyhe oltava mukana (pyyhkeen vuokraus 2€/krt), sen käyttöä valvottiin (laita laitteen päälle itsesi ja laitteen väliin)
  • aerobisten laitteiden käyttö 15min. Jos aerobinen harjoituksesi kestää 30min, puolessa välissä vaihdettava laitetta

Auringossa makaamisesta varsinkin vatsalla tulee mulla alaselkä kipeäksi. Aurinkotuolista riippuen myös vasen leikattu polvi yliojentuu, eikä sekään tunnu mukavalta. Salille pääsy lomalla siis mulle henkireikä myös reuman takia, jos vaan makaan viikon, jäykistyy koko kroppa ja alkaa särkeä urakalla.

Lopuksi

Mukaan siis:

  • vaaka
  • lisäproteiinit
  • aamupuurot
  • kuiva-aineita (esim. riisinuudelia, hedelmiä. Kaikki mikä on kiinteää ruokaa saa ottaa lentokoneeseen)

Fitnessurheilu on muutenkin aika järjestelmällistä ja suunnitelmallista puuhaa, mulla on kalenterissa aina per viikko milloin teen treenit, eikä niistä luisteta.

Herättikö ajatuksia?

Mun työhön kuuluisi matkustus jopa 1-4krt /kk, joten tämä oli taas hyvää harjoitusta! 🙂 Seuraavaa lomamatkaa odotellessa.

~Johanna

1

Vastaa