Fitness tavoitteiden asettaminen käytännössä?

Mitä teen käytännössä saavuttaakseni tavoitteeni? Mitkä on vaatimukset ja mitkä auttavat toteutuksessa?

Suunnitelmallisuus on kaiken a ja o, tämä helpottaa arjessa paljon. On paljon helpompaa pitäytyä suunnitelmassa, kun on suunnitelma ja aikataulu jota toteuttaa.

Näin ollen esimerkiksi teen ruokia etukäteen, varsinkin riisiä, niin ei pääse salin jälkeen nälkäkiukku yllättämään. Kalenteriin suunnittelen treenit omien rajoitteiden mukaan (aikataulu jne. jaksaminen).

Harjoittelukauden vaatimukset fitnessurheilijalle (minä)

  • 4 treeniä viikossa
  • syö ruokavalion mukaan
  • juo 3 litraa vettä päivässä

Olen todennut omassa arjessani, että 5 treenin toteuttaminen vaatii jo niin suurta suunnitelmallisuutta, että sitä on hankalampi toteuttaa. Se myös menee siinä rajoilla, palautuuko hermosto ja kroppa. Toinen rajoite on se, että palautumisen kannalta voin tehdä 3 treenipäivää putkeen; neljäs niin treenin teho on heikko enkä jaksa enkä palaudu enää kunnolla.

Veden juominen on ihan yhtä haastavaa kuin elämäntapamuutoksen alussa 7 vuotta sitten. Varsinkin talvella ei meinaa vesi millään maistua. Mutta juotava on!

Rajoitteet

  • Väh. 8h unta joka yö
  • 3 treenipäivää peräkkäin max.
  • Urheluhieronta 2-3 viikon välein (tosi jumissa; 1-2 vko välein)

Yllä olevat ovat siis välttämättömiä mun henkilökohtaiselle palautumiselle. Ostin itselleni Oura sormuksen black friday tarjouksesta ja näin olen päässyt tarkastelemaan entistä tarkempaa dataa omasta unesta ja levon tarpeesta. Näyttäisi siltä, että tarvitsen myös yhden kunnollisen rokuli päivän viikossa, eli en poistu edes asunnosta ja vaan lepään ja syön ja makaan koko päivän. Varmasti perussairauksilla (fibromyalgia, selkärankareuma) on tähän myös vaikutusta.

Nyt kun tiedostan tämän, on helpompi jatkossa myös suunnitella aikatauluun se rokuli päivä.

Kuinka teen tämän sitten käytännössä?

Laitan Google kalenteriin treenipäivät 4 viikon (treenijakso) koko ajalle. Näin voin suunnitella, ettei tule yli 3 treeniä peräkkäin, silti se 4 treeniä viikossa.

Menen treenille aamulla ennen töitä. Tämän rutiinin oikeastaan aloitin koronan takia, vähemmän ihmisiä aamulla, mutta nyt en edes enää jaksaisi töiden jälkeen treenata kun totuin viime talvena tähän rytmiin.

Treenikassin pakkaan edellisenä iltana. Jos en tee tätä usein aamulla unohtuu juomapullo ja sitten kyllä janottaa.

Muutan aikatauluani (treenipäivä / lepopäivä) jos unet jäävät liian lyhyeksi. Vain harvoin menen tekemään treenin jos olen nukkunut vain 6h. Sen päälle tosin ei voi odottaa kovin tavoitteellista työpäivää.

Teen ruokaa etukäteen. Tosin nyt kun teen etätöitä kotoa niin on ollut helpompaa tehdä myös lounastauon aikana itselleni lounas. Ennen koronaa laitoin kaikki eväät aina erikseen purkkeihin, purkkien päälle sitten vielä että minkä päivän mikä ateria on missäkin purkissa.

Semmoisia arjen käytäntöjä täällä tapahtuu taustalla. Tuliko esiin jotain uutta?

~ Johanna

0

Vastaa