Fitness päivitys

Noniin sitten taas vähän fitnesstä! Eli salillehan lähdin tosissani alunperin 2015 yliopistosta valmistumisen jälkeen kun selkä kivut oli niin pahat, että työkyky alkoi olla vaarassa. Koska lääkäreillä ei ollut hajuakaan mikä oli vikana, päämäärätietoisesti otin ohjat omiin käsiin ja salille. Ja 2016 keväällä sainkin sitten selkärankareuma diagnoosin.

Mutta asiaan. Tämän syksyn kohokohta oli Suomen Fitnessurheilu Ry:n Kotkassa pidetyt harjoituskilpailut. Ensimmäisen kerran osallistuin harjoituskilpailuihin 2019 kun ne pidettiin ensimmäistä kertaa, niin ettei ollut ihan uusi juttu.

Tavoite

Merkillistä ajatella, että ensi vuonna samalla lavalla on tosi kyseessä ja elämäni ensimmäiset fitness kilpailut on siinä! 😍 Tavoite on kilpailla myös Nordic Fitness Expossa ja ajattelen niin, että kun siihen kisakuntoon on itsensä saanut niin sitten käydään hakemassa kokemusta niin monesta paikkaa kuin jaksaa (uupumatta tietenkin).

Sain arvokasta tuomari palautetta mun esiintymisestä ja nyt tiedetään mihin taas keskitytään ja kuinka jatketaan eteenpäin.

Valmentaja oli myös vuosisuunnitelmaan päivittänyt kisadieetin aloitusajankohdan eli 21. maaliskuuta 2022 alkaa mun ensimmäinen kilpailudieetti joka kestää 27 viikkoa.

Koska mulla on stressin hallinnan kanssa ongelmia, parempi pitkä dieetti hitaasti että varmasti päästään maaliin.

Ruokavalio

Mun kroppa tykkää dieetistä enemmän, kun on paljon hiilihydraatteja olo on tukkoinen ja väsynyt. Reumaatikot yleensä tykkää enemmän vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Mutta lihasta ei rakenneta ilman hiilaria niin että tällä mennään.

Ruokavaliohan mulla on edelleen gluteeniton, maidoton ja ei punaista lihaa FODMAP. Huomaan, että kun oon stressiin syönyt enemmän sokeria (kun makrolaskennalla saan syödä käytännössä mitä haluan kunhan makroissa pysyn) niin hiivaa on suolistossa ja kamalasti turvotusta.

Joten talven ajaksi mun pitää pysyä tosi tiukasti tossa ruokavaliossa ja niissä ruoka-aineissa mitkä tiedän, että sopii mulle.

Mutta onhan tätä nyt odotettukin!

Joulukuusta 2018 olen tehnyt töitä sen eteen että lavalle mennään ja silti tässä välissä oli 12/2019-6/2020 melkein puolen vuoden jakso työuupumusta ja korona taukoa, että en oletakkaan olevani paras vaan tavoite on tehdä parhaansa, katsoa mihin se riittää ja oliko lavalla niin kivaa, että tästä tulee loppuelämän elämäntapa.

Se on selvää, että työkyvyn ylläpitämiseksi mun on pakko pitää fyysisestä hyvinvoinnista ja lihaskunnosta jatkossakin hyvää huolta. Elokuun vasemman polven magneetti näytti tulehdusta ja synoviittia. Nivelsiteet ja rustot onneksi ehjät ja sanoin reumatologille, että niin kauan kun se polvi ei mua arjessa haittaa ei operoida.

Aikamoista taiteilua tämä siis on, mutta toisaalta jos ei olis mitään tavoitteita niin en olisi riittävän motivoitunut tähän hyvinvoinnin ylläpitoon, sohvalle olis helppo jäädä.

Päivittelen tuolla instagramin puolella enemmän fitness kuulumisia, mutta tännekin tasaisin väliajoin ja varmaan dieetti ainakin kiinnostaa?

~ Johanna

2

Vastaa