Raudanpuutettako? osa2.

*Yhteistyössä* PUHTI.FI & rautalääkäkäri Ilona Ritola

Jos et vielä ole lukenut Raudanpuutettako? osa1. Löydät sen täältä.

 

Raudanpuutettako? Niin, että oliko sitä?

No olihan sitä. Ferritiini arvoni oli 57. Ei anemiaa, vaan ei aivan hyväkään. (näitä arvoja toki tulkitaan aina yksilöllisesti, oireet huomioiden, joten ei kannata tuijottaa liian tiukasti muiden arvoja)

Kävimme tulokset rautalääkäri Ilona Ritolan kanssa läpi maaliskuun lopulla. (Olen muuten mielettömän tyytyväinen, että juuri Ilona oli mukana tässä yhteistyössä, sillä hän on aivan huippu pätevä raudanpuute aiheen parissa ja sellainen tyyppi joka aidosti kuuntelee asiakasta!)

Ferritiiniarvon lisäksi löytyi toinen lähellä puutostilaa keikkuva arvo yllättäen foolihaposta. Lisäksi jatkoseurantaa B12 vitamiinin osalta on tiedossa, sekä lähete keliakiakokeisiin (sukurasitteita näihin löytyy). Eli kyllä siellä muutama juttu oli, jotka vaatii tarkastelua. Mutta ihan mieletöntä: Jaksamisessa on alkanut tapahtua jo pientä muutosta parempaan! Nyt on pari kuukautta takana rautalisän ja folaattilisän käyttöä. Heinä-elokuussa sitten seuraava mittaus. Mielenkiinnolla odottelen mitä noille arvoille käy, kuinka treenit kulkee ja yleinen olotila muuttuu. Nyt vaikuttaa lupaavalta jo.

Maastopyöräilyssä sykkeet käy tosiaan välillä ihan tapissa ja kestävyys ja jaksaminen on vähän eri tavalla läsnä, kuin salitreenissä. Oon onnistunut nyt sen kautta havainnoimaan tätä jaksamispuolta ja sen parantumista myös hapenottokyvyn kannalta. Aiemmin tuntui usein, että sykkeet nousi herkästi aika korkeelle ja pysyikin pitkään siellä. Lisäksi mulla on ollut toisinaan ongelmana huimaus ja muutaman kerran lähes pyörtyminenkin, kun sykkeet lähteneet laskemaan korkealta yhtäkkisesti alas. (Poissuljettu kaikki viat sydämessä, kuten rytmihäiriösairaus, pitkä QT aika jne..)  Tämäkin ominaisuus saattaa liittyä raudanpuuttteeseen, joten tulee seurailtua sitäkin tuntemusta hieman tarkemmin nyt kun rauta-arvoja koitetaan nostaa. (Jos huomaat rytmihäiriöitä ja etenkin rasituksessa, niin ehdottomasti tutkituttamaan asia!)

Maastopyöräily haastaa hapenottokykyä

 

Mun kohdalla tuo ferritiiniarvo 57 µg/l ei ollut vielä hälyyttävän huono, ei anemian puolella, mutta raudanpuutetila joka tapauksessa. Ferritiinin viitearvon alarajana pidetään yleensä 30 µg/l, mutta toisilla ilmenee puutosoireita jo alle 100µg/l arvoilla.  Yli 100 µg/l ferritiiniarvot yleisesti sulkevat raudanpuuteanemian mahdollisuuden pois.

Mulla on ollut hyvä hemoglobiini aina, paitsi raskausaikana, mutta siltikin ferritiini oli liian alhainen. En tosiaan saanut yleislääkäriltä edes lähetettä ferritiinin mittaukseen, koska ”liian hyvä hemppa”. Onnekseni tämä yhteistyömahdollisuus Puhdin ja rautalääkäri Ilona Ritolan kanssa avautui ja pääsin tätä kautta arvot viimein helposti mittauttamaan. Ja laaja raudanpuutepaketti mittasi myös muita tarpeellisia arvoja, jonka myötä löytyikin näitä huomioitavia juttuja joita alettiin nyt seurailemaan. (Raudan lisäksi oon syönyt nyt maaliskuusta asti myös folaattilisää)

Teen jossain kohtaa vielä pienen loppuchekin tähän omaan tilanteeseeni, jossa kerron löytyikö lopulta jotain muuta (esim. tuo keliakian mahdollisuus) ja kuinka rauta-arvot lähti korjaantumaan, kauanko kesti jne.

Kaiken kaikkiaan oon ollut todella tyytyväinen tähän koko prosessin helppouteen. Onneksi löysin tieni Puhtiin!

Homma eteni siis näin:

  • Valitsin itselleni sopivan paketin Puhdista
  • Varasin ajan Synlabin toimipisteeseen
  • Kävin antamassa näytteen parin päivän päästä
  • Sain tulokset itselleni muutamassa päivässä

Tulosten lukeminen selkeästä raportista kävi todella helposti. Jos tuloksissa on jotain joka mietityttää, voit varata ajan joko puhti.fi kautta lääkäri247 palveluun tai kuten itse tein; varasin etävastaanottoajan lääkäri Ilona Ritolalle. Todella helppo tapa selvittää raudanpuutteen mahdollisuus ja voin suositella oman kokemuksen perusteella Ilonaa todella lämmöllä! (Puhdin sivulta löydät paljon muitakin tutkimuspaketteja, jos joidenkin muiden arvojen mittauttaminen kiinnostaa.)

 

Kokosin vielä muutamia tärkeitä juttuja raudanpuutteeseen liittyen. Jos siis pohdit esim. omalla kohdallasi, voisiko kyse olla raudanpuutteesta, kannattaa jatkaa vielä lukemista.

 

Minkälaisia oireita raudanpuutteesta voi tulla?

Oireet voi olla tosi moninaiset. Yleisimmin esiintyy mm. väsymystä, suorituskyvyn laskua (fyysistä että psyykkistä),  muistihäiriöitä, muutoksia painossa, levottomia jalkoja, iho-oireita ja suolisto-oireita. Raudanpuute voi viedä toimintakyvyn lähes täydellisesti (esim.työuupumusta epäiltäessä kannattaakin myös sulkea raudanpuutteen mahdollisuus aina pois). Samoin kilpirauhasoireita epäiltäessä, raudanpuutteen mahdollisuus voi hyvin olla taustalla. Masennus tai alavireisyys ovat myös erittäin yleisiä raudanpuutteen oireita. Samoin unihäiriöt ja monet muut. Lisää oireista voit lukea puhdista ja raudanpuute.fi sivustolta.

Yksi yleisimmistä syistä raudanpuutteelle

Jos äidillä on ollut raudanpuute raskauden aikana, hyvin todennäköisesti myös lapset ovat raudanpuutteisia ja tätä kautta raudanpuute saattaa siirtyä sukupolvelta toiselle, jollei tilaa huomata. Tähän asiaan ei varmasti kiinnitetä edelleenkään riittävästi huomiota. Ainakin oma kokemukseni on vahvasti ollut se, ettei mulla itsellä tai lapsillani tätä raudanpuutteen mahdollisuutta ole kukaan osannut epäilla vaikka kuulumme selkeästi raudanpuutteen riskiryhmään ja mulla on ollut aika selkeitäkin oireita. Oon siis kummankin raskauden aikana kärsinyt voimakkaasta hemoglobiinin laskusta ja molemmat lapset on syntyneet ennenaikaisena, joka altistaa raudanpuutteelle. Niinpä heillä molemmilla on todennäköisesti  jonkin asteinen raudanpuute olemassa. (Toki olen myös omaa Äitiä patistellut mittauttamaan ferritiinit)

Kirjoitan tästä aiheesta oman postauksensa myöhemmin! Pysy siis kuulolla jos lasten raudanpuute kiinnostaa.

Raudanpuute voi toki syntyä myös siitä, että rautaa ei saa ruokavaliosta riittävästi tai jos raudan imeytymiseen vaikuttaa muu tekijä,kuten suolistosairaus (keliakia tai esim.hapoton maha) Runsaat kuukautiset, tai muu sairaus jonka aikana menettää runsaasti verta. Raudan tarve kasvaa myös urheilijoilla, mutta harvoin urheilu itsessään on ainoa tekijä synnyttämään raudanpuutetta.

Yleensä raudanpuute ei korjaannu pelkällä ruoasta saatavalla raudalla, vaan tarvitaan lisäksi suun kautta otettavaa rautavalmistetta (joissain tapauksissa saatetaan laittaa myös suoraan suoneen.). Ilman muuta kannattaa panostaa myös ravintoon, josta saa runsaasti rautaa. Tällöin maksimoidaan raudan saannin ja imeytymisen hyöty. Imeytymiseen vaikuttaa myös seuraavat asiat: Rautavalmiste kannattaa ottaa tyhjään vatsaan, mikäli mahdollista. Erityisesti kahvi, tee, kalsium ja täysjyväviljat haittaavat raudan imeytymistä

Rautahoidon kesto on keskimäärin vuoden, jos ollaan anemian puolella. Jos taas anemiaa ei ole, keskimäärin 6-9 kuukautta. (Arvoja seurataan jotta nähdään toivottu kehitys)

 

Lisää tietoa raudanpuutteesta, ferritiinistä, anemiasta ja niiden korjaamisesta löydät:

puhti.fi sekä raudanpuute.fi

(nämä sivustot toimivat myös lähdetietonani)

Löydät myös Puhdin ja Ilonan myös Instagramista!

@puhti_fi & @laakari_ilonaritola / @medipudas

 

 

kuvat: omat kuvani sekä unsplash.com ja canva.com
1

Vastaa

Close Menu