Vauvan 7kk ruokapäiväkirja

Kirjoittelin tuossa kesällä meidän kiinteiden aloituksesta. Nyt ajattelin päivittää tilannetta ihan ruokapäiväkirjan muodossa! Josko joku saisi vinkkiä myös oman vauvan ruokailuihin. 

Meillä siirryttiin melko nopeasti lähes täysin sormiruokailemaan. Ollaan vähän sekasyöjiä tässä syömistavassa, sillä esimerkiksi iltapuuro menee suurimmaksi osaksi lusikalla, mutta aikalailla muut ruuat syödään sormin. Tää toimii meillä hyvin! Ruuat teen suureksi osaksi itse, mutta välillä syödään pussisoseita. Niiden kohdalla käytän oikeastaan ainoastaan luomua ja erityisesti sellaisia, joissa ei ole lisättyä sokeria. Mainitsen erikseen jos sose on kaupan valmissose. Lisäksi linkitän simppelin sormiruuan reseptit mitä olen käyttänyt tiettyihin ruokiin. Jos myöhemmin toistuu sama resepti (kuten mikromunakas), en linkitä sitä uudelleen. Syödään tällä hetkellä neljä kiinteää ateriaa päivässä ja aika usein päivällisen tai lounaan tilalla on joku välipalatyylinen ratkaisu eli joka päivä ei syödä kahta ”lämmintä” ateriaa. Lisäksi imetän päivisin vauvantahtisesti yleensä 5-7 kertaa ja öisin pari kertaa. No mutta, pitemmittä puheitta ruokapäiväkirjaan.

Mikromunakas persiljalla

 

Maanantai 

Aamiainen: mikromunakas , tomaatti

Lounas: lohikeitto (lohta, perunaa, porkkanaa)

Päivällinen: lohikeitto, vaasan 100% kauraleipä, kuivattu luumu

Iltapala: kaurapuuro oliiviöljyllä ja omenasoseella, kuivattu luumu

Tiistai 

Aamiainen: mikromunakas, omena, kuivattu luumu

Lounas: päärynäavokadolimesmoothie (semperin valmissose!), kanapötkö

Päivällinen: sose omenasta, banaanista ja avokadosta, pari maissinaksua

Iltapala: riisipuuro kookosöljyllä ja omenasoseella, tomaatti

Syöminen on hauskaa puuhaa 🙂

 

Keskiviikko 

Aamiainen: mikromunakas, kukkakaali, parsakaali

Lounas: munakasmuffinssi , kuivattu luumu

Päivällinen: jauhelihapihvi, uunissa paahdetut porkkana- ja perunalohkot

Iltapala: sose mansikasta ja puolukasta, puurolätyt

Torstai 

Aamupala: puurolätyt

Lounas: sose banaanista, puolukasta ja kookosmaidosta

Päivällinen: mikromunakas paprikalla, kurkku

Iltapala: kaurapuuro appelsiinitäysmehuun tehtynä, mehujää kookosmaidosta ja mangososeesta

 

Tälläiset neljä päivää oli tosiaan viime viikolla. Nyt, kun on omenakausi meneillään, on viime viikolla syöty melkein joka päivä omenaa. Tällä viikolla taas on syöty lähes joka päivä satsumaa eli se vaihtelee kyllä meillä vähän kausiluontoisesti. Jos jonain viikkona näyttää siltä, että on syöty aikalailla samoja raaka-aineita, voi seuraavalla viikolla taas tulla ihan erilaisia juttuja. Se on sitä tärkeää vaihtelua. 🙂 Lisäksi meillä tuli viljoista ummetusta, jonka johdosta vielä viime viikolla oli muut viljat paitsi kaura pannassa. Nyt on taas otettu pikkuhiljaa vehnä takaisin, samoin ohra. Ummetuksen vuoksi ollaan myös syöty joka päivä kuivattua tai tuoretta luumua.

PARIT VINKIT/AJATUKSET LOPPUUN: 

-Meille sanottiin aina myyjäkoulutuksessa, että ”älä ajattele asiakkaan lompakolla”. Eli jos joku tuntuu itsestä kalliilta, et voi valmiiksi ajatella sen olevan kallista myös toisen mielestä ja pahoitella hintaa. Sama sopisi tähän; älä ajattele vauvan suulla! Vauvan makuaisti on kuin tyhjä paperi. Jos joku ruoka maistuu omaan suuhun kirpeältä tai väkevältä, se ei välttämättä vauvalle siltä maistu. Vauvan makuaistia ei ole turrutettu esimerkiksi sokerilla, jolloin vauva tykkää monista mauista, joka voi itselle olla väkevä tai vastaavasti lähes mauton.

-Jos vauvan vatsa menee tukkoon kiinteiden aloituksesta, on tässä ekat vinkit mitä kokeilisin. Ota ruokavalioon päivittäiseksi luumu sekä päärynä. Luumua voi vaihtelun vuoksi ottaa sekä kuivattuna että tuoreena ja syödä joko soseena tai sormiruokaillen. Kuivatuista luumuistakin saa aika kivan soseen! Lisää soseiden sekaan öljyä (esimerkiksi oliiviöljy) sekä tarpeeksi vettä. Esimerkiksi puuron ja soseet voi tässä kohtaa tarkoituksella tehdä vähän lievemmiksi eikä liian paksuksi ja tuhdiksi tavaraksi. Lisäksi on hyvä antaa vettä myös ruokailun yhteydessä kupista tai pullosta.

-Suolassa meilläkin on muuten nollatoleranssi, mutta kuten ruokapäiväkirjasta näkee, ollaan näidenkin neljän päivän aikana annettu kerran kaupan valmista leipää, jossa lisättyä suolaa on. Yhdestä viipaleesta ei läheskään kaikki mene suuhun asti vaan osa on lattialla ja jää syömättä ja kun muualta sitä suolaa ei saa, on tää mun mielestä ihan ok. Joka päivä en itse antaisi kaupan valmista leipää tai muuta missä lisättyä suolaa on. Lisäksi tarkistaisin kyllä, että suolan määrä tuotteessa ei ole suuri.

Meidän kiinteiden syöminen menee kyllä oikein mukavasti ja Ilmari on kova syömään. Pikkuhiljaa aletaankin siirtymään viiteen ateriaan päivässä. Tärkeää onkin edetä lapsen mukaan, ei hidastella eikä hätäillä jos se ei omalle lapselle sovi. Ruokailusta on myös tärkeää tehdä mukava hetki eikä pakottaa mielestäni saa. Miten muiden kiinteiden aloitus on mennyt? Onko teidän lapsenne vauvana ja/tai vanhempana hyviä syömään vai onko syöminen taistelua? 

2

This Post Has 4 Comments

  1. Olipa mielenkiintoinen lukea 🙂

    1. Kiitos! Kiva kun luit 😍

  2. Ilmarilla on hyvät eväät😋
    Sokeri ja suola ikävä kyllä tulee vastaan viimeistään kouluruokailuissa… aikuisena tykkää vähäsuolaisesta jos siihen on opetettu 👍kokemusta on aina hyvin syöneen poikalapsen äitinä👍

    1. On kyllä sellaisia eväitä mitä tulee myös usein itse syötyä, maistuu myös aikuisille monet noista resepteistä eli kannattaa kokeilla! 🙂
      Se on kyllä kurjaa, kun se sokeri ja suola jossain kohtaa väkisinkin tulee mukaan. Mutta kohtuus kaikessa! Kiva, kun teilläkin on syöty aina hyvin 🙂

Vastaa

Close Menu