Treenit 5kk synnytyksestä

Synnytyksestä on kulunut viisi kuukautta, nyt olisi aika kurkata miltä treenit näyttää tällä hetkellä! 

En aio palautumista käsitellä tässä postauksessa sen kummemmin, sillä käsittelen sitä myös äitiysfysioterapiapostauksissa. Sen lisäksi palautumisesta ei pahemmin ole tällä hetkellä asiaa, koska kropan tilanne tuntuu tällä hetkellä aikalailla samalta, kun kuukausi sitten. Siitä olen kirjoitellut TÄÄLLÄ. Se suurin synnytyksestä palautuminen on tapahtunut jo ekan 2-4kk aikana ja koko ajan ollaan lähempänä sitä normaalia kehoa. Pehmeyttä on vielä kehossa imetyksen(kin) vuoksi, mutta kuitenkin keho muuten alkaa olla jo aika normaalilla tasolla.

Juoksulenkkejä 

Juoksulenkit (samoin kun hypyt) suositellaan aloitettavaksi vasta puolen vuoden jälkeen synnytyksestä, mutta jos esimerkiksi neljän kuukauden kohdalla ei vaivoja ole (virtsankarkailua tai kipuja), on ihan ok aloitella juoksua pikkuhiljaa. Ei ehkä yhtäjaksoisia pitkiä lenkkejä, mutta pala kerrallaan. Joten vähän neljän kuukauden jälkeen mäkin aloin ottaa pikkuhiljaa hölkkäilyjä kuvioihin. Aluksi tein rauhallisen kävelylenkin koiran kanssa ja otin pienen pieniä varovaisia hölköttelyjä valotolppien välillä. Hölkkäosuuksia taisi sillä ensimmäisellä kerralla kertyä reipas 10kpl, mutta hölkkä oli todella hidasta ja rauhallista. Kun tuo ei tuntunut pahalta, päätin ottaa vähän suunnitellumman touhun kuvioihin mukaan. Nyt olenkin sitten yhteensä kolme kertaa käynyt juoksulenkillä, kerran viikossa. Toisella kerralla kävelin 45 sekuntia, hölkkäsin 30 sekuntia (vähän jo reippaammin!), kävelin taas 45 sekuntia ja niin edelleen. Yhteensä viisi hölkkäosuutta. Koska tuo tuntui hyvältä, vaihdoin vielä osuuksien paikkaa, jolloin hölkkää tuli 45 sekuntia yhtä soittoa. Kolmannella kerralla aloitin siitä mihin viimeksi olin jäänyt eli hölkkäsin 45 sekuntia, kävelin 30 sekuntia ja niin edelleen. Kun noita osuuksia oli 5kpl täynnä, pidensin hölkän osuutta minuuttiin ja kävelin 45 sekuntia. Tällä viikolla olisi tarkoitus tehdä taas sama juttu ja tällä kertaa olisi sitten ajatuksena hölkötellä jo 75 sekuntia kerrallaan. Pikkuhiljaa siis kasvatellaan hölkkäosuuksia! Juokseminen on tuntunut ihan hyvältä ja mä kyllä siitä tykkään. Oon aikanaan juossut pisimmillään 20km ja useamman 5-20 kilometrin juoksulenkin viikossa. Enemmän se sali on silti mun juttu, mutta kivaa vaihtelua tuo juoksentelu myös.

HIIT-treenejä ja kuntosalia

Otsikko kuulostaa aika kovalta, mutta todellisuus ei ole vielä mitään ääritreenejä. Joka tapauksessa, pikkuhiljaa ihan luonnostaan on jonkinasteisia HIIT-treenejä tai kovempia kuntopiirejä astunut kuvioihin mukaan. Kun maltillisempi salitreeni alkoi tuntua sen verran hyvältä, oli ilo huomata miten luonnostaan ne treenit rupesi pikkuhiljaa tulemaan astetta rankemmaksi. Sitä ei ole tarvinnut sen kummemmin miettiä, sitä vain menee kehoa kuunnellen. Ja vaikka sitä kehoa kuuntelee, on koko ajan takaraivossa ajatus siitä, että kehokaan ei kaikkia osaa kertoa eli pitää muistaa jättää se terävin kärki vielä pois. Koska imetys ja täten kehoa pehmentävät hormonit.

Joka tapauksessa, kovimmillaan olen tehnyt jopa askelkyykkyjä (8kg käsipainojen kanssa), köysien paukuttelua, leukoja (istuen tangon alla, ei suinkaan kokoleukoja) ja käsipainotempausta sisältävän kuntopiirin. Ihan siis jo kovempaa tekemistä!

Muuten olen alkanut salilla tehdä jo pikkuhiljaa melkein mitä vaan. Kovat taka- ja etukyykyt tangolla sekä kovemmat maastavedot olen jättänyt vielä pois, mutta esimerkiksi sumovetoa olen tehnyt tangolla. Sumoveto, kun on kuitenkin niin sanotusti vajaa liikerata ja tein sitä jo raskausaikana ihan viimeiseen asti tästä syystä. Vajaat liikeradat on hyvä (kuten boksikyykky tai sumoveto) variaatio täysille liikeradoille. Siinä tekeminen huomaamatta tietyllä tapaa kevenee eikä vaikkapa boksikyykyssä vaadita niin kovaa ponnistusta keskivartalolta ja lantionpohjalta, kun siinä tapauksessa jos kyykättäisiin ihan pohjasta asti tangon kanssa.

Treenejä on kertynyt viikkoon (juoksulenkit mukaanlukien) 3-5kpl eli ihan mukavasti!

Kaiken kaikkiaan tekeminen tuntuu jo tosi hyvältä ja vaikka ulkonäkö on sivuseikka, on ollut ilo huomata, että pikkuhiljaa ne lihakset saa taas erilailla pyöreyttä ja löytää itsensä takaisin. 😀 

1

This Post Has 2 Comments

  1. Näytät kyllä huippu hyvältä! Kun muistaa kuunnella sitä kroppaa nyt extra tarkasti, niin oon aivan varma, että pääset hyviin tuloksiin vauhdilla! <3

    1. Voi kiitos! ???? Ja siis nimenomaan, kun nyt tekee maltilla, pääsee loppuviimein paljon nopeampaa hyvään kuntoon kun sillä että hätäilee ja tekee liian nopeasti! ???????? Hätäilyllä tulee herkemmin takapakkia.

Vastaa

Close Menu