Raskaus ja lisäravinteet

Aika monella (tai ainakin itsellä) nousee tälläinen ajatus mieleen, kun raskaus tulee omaan tietoon. Miten lisäravinteet? Voiko käyttää treenijuomaa? Entä palautusjuomaa? Pitääkö ottaa jotain tiettyjä vitamiineja purkista? Ajattelin nyt jakaa teille miten oon itse toiminut! Lisäksi mukana on myös ihan faktatietoakin erilaisista vitamiini- ja hivenainetarpeista. 

Listaan ihan alkuun mitä tuotteita mulla oli ennen raskautta käytössä.

Ennen raskautta:

-d-vitamiini

-magnesium

-c-vitamiini

-sinkki

-omega

-monivitamiini

-glysiini

-glutamiini

-arginiini

-EAA (treenijuomana)

-maltodekstriini (treenijuomana)

Syön ympäri vuoden vähintään magnesiumia, sinkkiä, d-vitamiinia ja omegaa. Ennen raskautta olin lisäksi ottanut käyttöön foolihappoa sisältävän monivitamiinilisän. Foolihappoahan suositellaan käytettävän jopa 3-4kk ennen raskautta ja koska meillä oli raskaus toiveissa, aloitin tuon monivitamiinilisän jo ennen raskautta. Kyseinen monivitamiinilisä sisälsi kuitenkin myös A-vitamiinia, joten heti kun tein positiivisen raskaustestin, lopetin monivitamiinin käytön. Raskauden ajan monivitamiinilisä ei nimittäin saa sisältää A-vitamiinia, sillä liiallisella A-vitamiinin käytöllä voi olla keskenmenoa ja sikiön epämuodostumia lisäävä riski. Samana päivänä menin hakemaan myös pelkän foolihappolisän luontaistuotekaupasta. Foolihappoa suositellaan syötävän vähintään ensimmäisen kolmanneksen ajan, koska se vaikuttaa mm.sikiön hermoston kehittymiseen. Itse käytän foolihappoa edelleen, kun viikkoja on kasassa 16+4, koska purkissa on vielä muutama tabletti jäljellä ja turha niitä on roskiin heittää tai jättää kaapin pohjalle lojumaan.

 Raskauden alettua oon ottanut ihan normaaliin tapaan purkista sinkin, D-vitamiinin, omegan, c-vitamiinin ja magnesiumin. Vitamiinien ja hivenaineiden tarvehan on suurempi aina raskaana olevilla ja imettävillä eli niiden ottamista ei ole mitään syytä lopettaa raskauden ajaksi vaan päinvastoin! Annoksia voi parhaimmillaan jopa nostaa. Seuraavaksi aionkin luultavasti hakea raskauden ajan monivitamiinilisän, kun foolihappokin loppuu. Otan purkista jo aika monet vitamiinit ja hivenaineet, mutta on parempi turvata muidenkin vitamiinien, kun d:n ja c:n saanti. Toisaalta aloitin kyllä raudan käytön ekan neuvolan (8+4) jälkeen, kun hemoglobiini oli niin alhainen. Ja kyseisessä rautavalmisteessa on myös jonkin verran ainakin B-vitamiineja.

Monivitamiinin ohella ainoat lisäravinteet, jotka jätin pois, on urheilulisäravinteet. En vaan ole nähnyt niille enää tarvetta. Raskausaikana liikunnan ei tarvitse olla nousujohteista eikä tarvitse sen kummemmin tähdätä mihinkään muuta kuin hyvään oloon ja siihen, että tulee liikuttua. Joten en nähnyt tarvetta nauttia treenijuomassa enää muuta kuin vettä. EAA:ta ja maltoa oon kuitenkin ottanut täysin kehittymisen tueksi, joten ne saavat nyt jäädä raskauden ajaksi. Jatketaan nousujohteisempia treenejä sitten taas raskauden jälkeen, jolloin EAA on taas paikallaan turvaamaan kehittyminen. Lisäksi glysiinille en nähnyt enää tarvetta. Sitä olin ottanut kuuriluonteisesti glutamiinin kanssa, koska glysiini mm. puhdistaa maksaa.

Glutamiinia en kuitenkaan aio jättää pois, sillä siitä on apua mun vaikean vatsan kanssa. Glutamiinihan tutkitusti mm. ylläpitää suoliston limakalvon kuntoa.

Myös arginiinille en nähnyt enää tarvetta. Oltiin käytetty sitä Markuksen kanssa molemmat enemmän tai vähemmän (minä enemmän, Markus vähemmän, koska maku oli kuulemma karmiva 😀 ) ennen raskautta, koska luin jostain, että arginiini voisi edesauttaa raskautumista ja pitihän sitä ottaa kaikki konstit käyttöön. 😉

Loppuun vielä selvempänä listauksena, mitä mulla on nyt käytössä.

Raskauden aikana: 

-d-vitamiini

-magnesium

-c-vitamiini

-sinkki

-omega

-rauta

-foolihappo

-glutamiini

Viimeisenä vielä maininta heraproteiinista, jota en edes muistanut ensin lukea tähän listaan mukaan. Mutta heraproteiinia oon käyttänyt ihan normaaliin tapaan. Palautusjuomana jos ei pääse riittävän nopeasti ruokapatojen äärelle tai sitten ihan vaan välipalan yhtenä osana. Heraproteiinihan on ihan maidosta peräisin oleva proteiinin lähde, joka on eroteltu maidon kaseiinista ja tuotettu jauhemuotoon. Joten sitä on ihan turvallista raskausaikana käyttää jos se kuuluu omaan ruokavalioon!

Tällä viikolla onkin takana erityisen hyvä treeniviikko; neljä salitreeniä ja yksi reilu tunnin metsälenkki. Raskauden lisäksi myös aktiiviliikkujan vitamiinien ja mineraalien tarve nousee eli  liikkuvana odottajana on erityisen tärkeää huolehtia niiden saannista!  

0

Vastaa

Close Menu