"> Onko se tarpeen, että lepoviikollakin treenataan? - Annika Rintala - Poseland

Onko se tarpeen, että lepoviikollakin treenataan?

Mitä sä oot mieltä aktiivisesta levosta? Onko se paikallaan vai voisiko levonkin vaan levätä? 

Sehän on selvää, että jokaisen aktiivisesti salilla treenaavan pitäisi pitää jonkinlaisia lepojaksoja. Joillakin se tarkoittaa säännöllistä lepoviikkoa, joillain riittää jo muutama päivä eikä jossain tilanteissa haittaa kahdenkaan viikon lepo. Se on hyvin yksilöllistä ja tapaus- sekä tilannekohtaista. Mun mielestä ainakin ennen se lepo tarkoitti valtaosan kielellä sitä, että sitten levätään tekemättä mitään liikuntaan liittyvää. Nykyään kuitenkin oon huomannut, että lepoviikko (tai muun mittainen jakso) on saanut uusia käsitteitä ja uuden ”trendin” jos näin voi sanoa.

Nimittäin aktiivinen lepo. Mitäs se sitten tarkoittaa? Onko se oikeasti tarpeen?  

Aktiivisella levolla tarkoitetaan juuri sitä miltä se kuulostaakin. Sen sijaan, että levättäisiin kokonaan, tehdään jotain pientä. Treenataan ihan samoja liikkeitä kun normaalistikin, mutta hyvin kevyesti tai volyymi puolittaen, tehdään liikkuvuusharjoitteita, tehdään kävelylenkkejä… Tuon kevyen tekemisen ajatellaan parantavan sitä palautumista ja olevan parempi, kun totaalinen laakereilla lepääminen. Ja niinhän se monessa tapauksessa onkin.

Mä oon kuitenkin sitä mieltä, että jos ollaan ihan tavallisia liikkujia eikä minkään lajin tavoitteellisia urheilijoita niin tuollaiset aktiivilevot saa haudata ihan huoletta jos siltä tuntuu. Kyllä, liikkuvuustreeni ja venyttely on oikein paikallaan lepoviikoilla jos sitä halutaan ja ehditään tehdä! Samoin kävelylenkit. Ne eivät haittaa yhtään mitään. Mutta asia erikseen on se jos nuo kaikki edellämainitut tuntuvat pelkästään pakkopullalta. Jos sä huomaat katsovasi instagramista, että ”ei vitsi, tuo treenaa kevyesti myös lepoviikolla, munkin on pakko!” ja pakotat itsesi kevyen treenin pariin ottaen siitä paineita, se on väärin.

Kuten sanottu, mä oon sitä mieltä, että noiden aktiivilepojen paikka on tavoittellisilla urheilijoilla. Kun itse treenasin bikini fitness-lavat mielessäni, myös mulla oli tuollaisia aktiivilepoja. Salilla tiputettiin puolet sarjoista pois eli tehtiin kyllä kovaa, mutta jätettiin varaa palautua. Niiden treenien jälkeen jäi aina virkeän vahva olo ja sitä palautui ja jaksoi taas ihan erilailla tuon aktiivisen levon jälkeen, vaikka se kuulostikin alkuun jopa hullulta. Miten voi jaksaa jos lepoviikolla nostellaan lähes samaan tapaan rautaa? Oli mulla kyllä muunkinlaisia lepototeutuksia, mutta tuossa yksi esimerkki. Jos ollaan oikeita urheilijoita jonkin sorttiset kilpailut mielessä, silloin asia on ihan eri. Silloin lepoviikot on hyvä hyödyntää aktiivilevolla ja sillä voi olla ratkaisevasti merkitystä kehityksen kannalta.

Kun kuitenkin puhutaan siitä porukasta, joka treenaa salilla ilman sen suurempia tavoitteita tai kilpailuja, voi tehdä ihan sen mukaan mikä hyvältä tuntuu. Jos oot kiireinen perheen äiti tai sulla on haastava vuorotyö ja aikaa treeneihin on muutenkin vähän ja arki aikataulutettua, niin ota ihmeessä ilo irti lepoviikosta ja lepää oikeasti! Tai siis tee jotain muuta mistä tingit joskus treenien takia. Älä ota paineita siitä, että pitäisikö munkin levätä aktiivisesti kuten tuo yksi salin innokkain treenaaja?! Jos taas susta tuntuu siltä, että aikaa jää runsaasti ja innostusta liikkuvuusharjoitteluun tai kevyeen treeniin olisi, niin tee ihmeessä! Mieti kuitenkin, voisiko sieltä salilta olla joskus ihan ok pysyä myös poissa? Haluatko sinne oikeasti vai tuntuuko susta siltä, että sun pitäisi mennä sinne?

Kaikki tavat ovat tottakai sopivia, kunhan tiedosta  sen, että myös se laakereilla lepääminen on erittäin ok eikä lepoviikoilla ole pakko tehdä mitään. Siitä voidaankin sitten puhua ihan erikseen miten hyvää se venyttely, liikkuvuusharjoitteet ja kävelylenkit tekevät yleisesti ottaen. 🙂

Lepäätkö sä kokonaan vai teetkö jotain kevyttä treeniä, kävelylenkkejä tai erillisiä venyttelyharjoituksia lepoviikoilla? 

0

This Post Has 8 Comments

  1. Sillon kun vielä treenasin ”kunnolla”, niin koin että lepoviikolla muutamat ekat päivät oli hyvä vaan levätä. Loppuviikolla sitten lähinnä kävelylenkkejä.. mulla on vähän sellanen ongelma, että salilla tulee tehtyä aina täysillä vaikka ajatus ois jättää pelivaraa… joten se on sieltä parempi pysyä poissa silloin, kun levätään.

    Nyt on tullut levättyä liiankin kanssa joten joutais jo välillä takas salille 😀

    1. Joo, tuokin on totta, että lepoviikolla helposti aluksi tulee oikeasti vaan levättyä eli lepo tuleekin tarpeeseen. Mutta kyllä sitä loppuviikosta jo kiva vähän aktivoitua. 🙂 Ja siis kyllä, parempi pysyä kokonaan poissa jos tuntuu ettei osaa höllätä salilla. 😀

  2. Olipa upeaa tärkeä postaus ❤️

    1. Kiitos<3

  3. Hyvä postaus! Käppäiltyä itsellä tulee todella paljon ja itseasiassa koen että se on avain mun hyvin nopeaan palautumiseen. Joskus toki sohva & netflix on myös ihan paikallaan 😋

    1. Kyllä siitä kävelystä ja muusta kevyestä liikunnasta on paljon hyötyä palautumiseen! Just jos ei siitä ota vaan liikaa paineita ja pakota itseään. Sopivassa suhteessa myös sitä sohvaa ja netflixiä 😉

  4. Koti – ja puutarhatyöt kevyemmällä viikolla 😌Nekin,kun on joskus tehtävä 😅

    1. Se onkin hyvää palauttelevaa liikuntaa! 😄

Vastaa

Close Menu