Miten pysyä terveenä syksyn yli

Nyt, kun syksy ja pöpöt jyllää, ajattelin kertoa miten me pysytään terveenä syksyn yli.
Mä oon ollut kipeänä viimeksi maaliskuussa 2016. Sen jälkeen en oo potenut ainuttakaan mahatautia, kuumetautia tai edes pientä flunssaa! Viime syksyn kisojen jälkeen olin ihan varma, että nyt se flunssa iskee, kun kaikki jännitys ja stressi purkautuu. Mutta ei.
Samoin tyttö on ollut kipeä kunnolla viimeksi muistaakseni huhtikuussa 2016. Koko eskarivuoden koulussa kiersi jos jotakin mahatautia ja kuumeiluja, mutta nepä ei meidän tyttöön iskenyt. Tässä pari viikkoa sitten hänelle meinasi iskeä flunssa, mutta se hävisi ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan.
Ja samaa voisin jatkaa myös Markuksesta, eipä hänkään ole kipeä sen kummemmin ollut kun me naisetkaan.

Mä kiitän tästä kokonaisuutta. Nyt haluan tuoda ilmi muutamia asioita mitä meidän ruokavaliossa on tai ei ole.

1. Sokerittomuus
Sokeria ei meidän päivittäisistä valinnoista löydy. Tottakai sitä mahtuu meidän viikonloppuihin satunnaisina annoksina ja joskus arkenakin jos siltä tuntuu. Mutta näin yleisesti ottaen. Meillä ei tytöllekään osteta sokeria sisältäviä jugurtteja vaan tyttö syö aina luonto+-jugurtteja ja -viilejä. Eli meidän kielellä ”lintujugurttia”. Ne jugurtit on siis niitä luonnollisesti makeutettuja luontojugurtteja missä on erilaisten hauskojen lintujen kuvia kyljessä. 🙂
Mä uskon tään vaikuttavan tosi paljon asiaan. Kyllähän sokerista puhutaan miten se vaikuttaa esimerkiksi kehon tulehdustilaan, joka taas altistaa erilaisille pöpöille.

2. Ruuan puhtaus
Me ei käytetä esimerkiksi erilaisia margariineja, me ei käytetä mitään keinotekoisia kevyttuotteita. Meidän päivittäinen ruoka koostuu oikeasti puhtaasta ruuasta. Leivän päälle laitetaan oikeaa, aitoa voita. Maitoa me ei Markuksen kanssa juoda kuin kahvissa, mutta tyttö juo ruuan kanssa ja maitona meillä on punaista luomumaitoa. Liha/kana on aina maustamatonta. Ja kuten yllä ilmeni, tyttökin syö maustettuja luontojugurtteja tai juo smoothieita mitkä on valmistettu esimerkiksi rahkasta/raejuustosta/luontojugurtista, marjoista, hedelmistä, kookosöljystä….

3. Nokkonen
Markuksen kanssa me juodaan päivittäin, tai vähintään joka toinen päivä, nokkosteetä! Nokkonen on itse kerättyä ja kuivatettua. Nokkosjauhetta ripotellaan mukin pohjalle ja päälle kiehuva vesi. Ja se on oikeasti hyvää! Tytön jugurtteihin ja smoothieihin on nyt unohtunut kyseistä jauhetta ripotella, pitääpä ottaa taas tavaksi.
Nokkosessa on runsaasti A-, C-, B- ja K-vitamiinia. Sen lisäksi siinä on valtava määrä rautaa. Tästä inhottavasta polttavasta kasvista löytyy näiden lisäksi myös kalsiumia ja runsaasti kuitua.
Ei muuta kuin kokeilemaan! 😉

4. Kasvikset/marjat
Kasviksia ja marjoja me syödään oikeasti rutkasti päivittäin. Yhteensä noita menee meillä suurinpiirtein 1,5kg päivässä! Enkä laske tähän edes kurkkuja ja tomaatteja, vaan kasvikset on aina esimerkiksi vihreitä papuja, parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa ja muita kurkkua ja tomaattia ravinnerikkaampia yksilöitä.

Tässä tuli mieleen tärkeimmät. Lisäksi otamme Markuksen kanssa purkista laadukkaat lisäravinteet päivittäin kuten magnesiumin, d-vitamiinin, sinkin ja omegan. Monivitamiini ja c-vitamiini voisi olla myös paikallaan, mutta hyvin on tosiaan pysytty terveinä näilläkin eväillä. 🙂 Tyttö ottaa purkista vain d-vitamiinin, joka on tarpeen Suomen ”auringon” alla.

Noiden lisäksi tietysti muutenkin terveelliset elämäntavat eli terveellisen ravinnon lisäksi liikunta ja ennen kaikkea, riittävä uni. Uni on oikeasti todella tärkeää. Hyvin levännyt keho jaksaa paljon paremmin taistella erilaisia pöpöjä vastaan.

1

Vastaa

Close Menu