Millainen määrä ruokaa on riittävä lapselle?

Bloggaajakollega Johanna kirjoitteli hyvän postauksen liittyen siihen syövätkö lapset tarpeeksi. Johannan postauksen pääsee lukemaan täältä. Koska ruoka-asiat ja erityisesti lasten ruokailut on minun(kin) lempiaihe, halusin myös kirjoittaa aiheesta jälleen.

Aika usein puhutaan siitä miten lapset syövät liikaa tai vääriä asioita. Se on ihan totta. Aika usein lasten aamutkin alkaa ihan vääränlaisella ravinnolla kuten sokerijugurteilla ja -muroilla. Oonkin enemmän kuin tyytyväinen, kun joku vuosi takaperin ainakin tällä suunnalla muutettiin lasten päiväkotivälipaloja terveellisempään suuntaan. Se on todella hyvä alku!

Juuri eilen törmäsin myös juttuun missä Sotkamo oli päättänyt ruveta tarjoilemaan lapsille kevytmaitoa ja oikeaa voita. Ensin hihkaisin tyyliin ”jes!”, jonka jälkeen masennuin, kun tajusin Sotkamon saaneen siitä moitetta. Mä en ymmärrä sitä, että pienille lapsille pitäisi juottaa rasvatonta maitoa. Mistä lähtien täys- tai kevytmaito on lihottanut ihmisiä? Jos kokonaisuus on tai olisi kunnossa, ei voi ja täysmaito lihota ketään.

En keskity tuohon asiaan sen kummemmin, mutta jos tuo kyseinen juttu kiinnostaa, voi siitä lukea mm. tästä linkistä.

 

Joskus törmäsin netissä keskusteluun missä äidit kauhistelivat suurperheen ruokailuja ja ruokamääriä. Silloin taisi olla Iltasanomissa tai Iltalehdessä juttua suurperheestä, jossa murekkeeseenkin upposi lihaa monta kiloa ja se syötiin yhdeltä istumalta pois. Myös maitoa uppos monta litraa päivässä.

Jos perheessä on seitsemän lasta ja jokainen haluaa juoda yhden aterian kanssa maitoa lähes litran, kyllä mä ymmärrän, että sitä voi vähän hillitä. Josko riittäisi jokaiselle ihan vaan lasillinen tai kaksi ja loppuruokailu juotaisiin vettä ja otettais se energia siitä oikeasta ruuasta.

Miettisin myös sitä onko lapsen tarpeellista syödä kerralla puoli kiloa lihaa. Ei edes aikuinen mies tarvitse lihaa niin paljoa kerralla! Tietysti jos se on päivän ainut ateria, se ei ole liikaa, mutta se miten ruoka päiviin rytmitetään, onkin eri asia.

Eli kyllä, mä lähtisin vähän suhteuttamaan niitä ruokamääriä ja rajoittamaan lasten oikean ruuan syömistä jos ne määrät olis oikeasti niin hulluja, että aikuiset miehetkään ei tarvitse niin paljoa yhdellä aterialla.

Kuitenkin lähtisin miettimään ihan samaa asiaa, kun Johanna. Kuinka monen lapset syö tarpeeksi? Kuinka moni aikuinen oikeasti tiedostaa miten paljon sitä oikeaa ruokaa saa syödä?

Tuossa samassa keskustelussa missä päiviteltiin noita suurperheen ruokailuja, kävi ilmi, että joidenkin alakouluikäisille lapsille riittää iltapalaksi yksi leipä tai yksi jugurtti. Vaan riittääkö se oikeasti takaamaan hyvät yöunet ja palautumisen päivän raskaasta koulupäivästä ja mahdollisista harrastuksista?

Jos mä mietin tilanteen, että mun 7-vuotiaan reilu 20kiloisen tytön pitäis mennä nukkumaan yhden pienen jugurtin voimalla, taitaisin saada tytöltä haukut tai vähintään järkytyksen vastaukseksi. 😀 Tytön iltapala esimerkiksi eilen oli luomu maitorahka (n.100g) kokonaisen piltin kanssa, yksi luumu ja lisäksi ruisleipä munavoilla. Ei yksi jugurtti auttaisi kyllä juurikaan tai takaisi hyviä yöunia.

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä.. Äitin ja tyttären ruuat

Toinen hyvä esimerkki tästä kaikesta onkin yksi päivä viime viikolla, kun tyttö tuli tuohtuneena ja nälkäisenä koulusta kotiin. ”Meillä oli välipalalla omenaa ja niitä sellaisia neliön muotoisia missä on lihaa sisällä.” No, sitä asiaa kun mietittiin, tajusin, että tyttö tarkoitti lihapasteijoita. Sen jälkeen tyttö tokaisi silmin nähden tuohtuneena: ”Ja niitäkin sai syödä vaan yhden!!!”

On hauska seurata 7-vuotiaan ruoka-annoksia tälläisessä urheilijaperheessä. Ne on nimittäin varmasti suurempia, kun monella muulla.

On myös mielenkiintoista nähdä miten pieni tyttökin voi oppia syömään reippaasti. Samalla voi vaan toivoa, että tällä esimerkillä ruokailut myös pysyvät hyvinä ja riittävinä läpi elämän.

Meillä ruoka näyttelee aika suurta roolia arjessa, mutta silti siitä ei tehdä erikoista numeroa ja sitä ei nosteta jalustalle. Enemmänkin meillä vaan korostetaan riittävän ravinnon tärkeyttä. Niin, ja yksinkertaisesti tykätään syödä. Ja paljon.

Wokvihanneksia ja kanan jauhelihaa. Annos näyttää pienehköltä, mutta tuon lisäksi tyttö söi hedelmän ja leipää.

Tähän loppuun tulikin mieleen miten tytön ollessa eskarissa, sain opettajalta palautetta miten tyttö syö tosi vähän koulussa. Tämän jälkeen totesi, että ”hän varmaan syö aina vähän”. Olin aika pöyristynyt ja totesin, että ei todellakaan! Meidän tyttö on aina syönyt oikeaa ruokaa paljon ja mielellään. Opettaja oli siinä kohtaa ajatellut, että tyttö syö aina vähän eikä ollut patistanut syömään enempää. Ruoka-annokset oli ollut ihan korkeintaan pienen tytön kämmenen kokoisia. Ihmettelinkin, kun tyttö tankkasi silloin iltaisin vielä suurempia annoksia, kun normaalisti.

Opettajat ei voi vahtia koko aikaa miten jokainen lapsi syö, sen mä ymmärrän. Ja senkin jälkeen, kun tuo tuli ilmi opettaja pisti tytön syömään paremmin ja mm. erotti tyttöjä eri pöytiin, koska syöminen meinasi mennä kisaamiseksi ja se ”voitti”, joka oli ekana syönyt. Eli tässä tilanteessa opettaja toki toimi hyvin.

Mutta miten paljon on niitä opettajia, jotka eivät näe tilanteita tai oo edes niin kiinnostuneita asioista? Ja vanhempia, jotka eivät yksinkertaisesti ymmärrä riittävän ravinnon merkitystä? Se nousee väkisinkin mieleen silloin tällöin.

Itselle nää ravintoasiat on niin lähellä sydäntä ja voisin paasata näitä päivästä toiseen ja joka tuuttiin. Itse voin tässä kohtaa kuitenkin vaan näyttää esimerkkiä omalle tyttärelle ja toivoa, että hän uskaltaa jatkossakin syödä reippaasti. Sen lisäksi voin tietysti blogini kautta saada myös muita ajattelemaan tai vastaavasti opettaa PT-asiakkailleni oikeita ruokailutapoja, jotka siirtyvät myös mahdollisille lapsille tai koko perheelle.

Tää postaus taisi olla melkoinen sillisalaatti, mutta halusin tuoda itselle tärkeitä asioita ilmi. Käykäähän lukemassa myös vanha postaukseni: mitä lapsi syö jos äiti on fitness.

0

Vastaa

Close Menu