Miltä treenit tuntuu tällä hetkellä?

Treenejä alkaa pikkuhiljaa kertyä viikkoon aikalailla säännöllisesti. Yksi jalkatreeni ja yksi yläkropan treeni viikossa. Miltä treenit on nyt tuntunut?

Alkuun muistutetaan, että synnytyksestä tuli eilen täyteen 8 viikkoa, ylihuomenna tasan kaksi kuukautta. Yläkropan treeneissä oon pikkuhiljaa uskaltanut käyttää enemmän ja enemmän painoja oikeastaan viimeiset kolmisen viikkoa. Tosin huomautan silti, että painoilla tehtävät liikkeet ovat kuitenkin aikalailla eristäviä liikkeitä, jossa työ menee mahdollisimman hyvin kohdelihakselle eikä valtavaa tukea keskivartalosta tarvita. Myös äitiysfyssarilla ”sain luvan” treenailla jo taljoilla, mutta koska meidän salilta ei taljoja löydy, olen sitten treenannut sellaisia painoilla tehtäviä liikkeitä missä se keskivartalon tuki ei ole ratkaiseva.

Tässä esimerkkinä viime perjantain yläkropan treeni:

Lämmittelyksi olin tehnyt jo alle keppijumppailua, jonka jälkeen siirryin astetta tehokkaampiin lämmittelyliikkeisiin, joita voisi sanoa jopa esiväsytykseksi. Liikkeet olivat ylätalja kuminauhalla x15 ja perään punnerrus penkkiä vasten x15. Näitä kolme supersarjaa. Jo nämä tuntuivat ”treenitauon” ja vähäisemmän treenin jälkeen tosiaan ihan mukavalta lihaksissa eli näitä voisi sanoa jo lähes itse treeniksi.

Seuraavaksi vuorossa oli trx-soutu x15 ja vipunostot sivulle x15. Myös näitä tein kolme sarjaa supersarjana. Näissä tärkeimpänä mainittakoot se, että trx-soudussa olin tosi pystyssä asennossa eli liike oli suhteellisen kevyt.

Viimeisenä vuorossa oli flies penkillä maaten x12 sekä pullover käsipainolla x10. Myös näitä supersettinä kolme sarjaa.

Tämän jälkeen kiva tuntuma lihaksissa olikin jo taattu ja myös seuraavina päivinä tuntui tosi mukavasti. Huomiona tässä treenissä kuitenkin se, että kropassa ei tuntunut mitenkään erikoiselta ja sen vuoksi uskalsin kaikki liikkeet tehdäkin. Tärkeimpänä pitäisinkin synnytyksen jälkeisessä sekä raskauden aikaisessa liikunnassa sitä kehon kuulostelua, mutta myös sitä ammattilaisen jutuilla käymistä. Voishan se nimittäin olla, että munkin kroppa sanoisi, että hyppynarulla hyppiminen tuntuu oikein hyvältä ja normaalilta, mutta oikeasti lantionpohjanlihakset eivät sitä vielä kestäisi ja saattaisi tulla ongelmia ihan kohdun laskeumasta lähtien.

Tästä päästäänkin sitten seuraavaan aiheeseen, nimittäin jalkatreeneihin. Oon jo parina viikkona tehnyt saman jalkatreenin, johon kuuluu vaunuttelun lomassa tehdyt askelkyykkykävelyt 5×10/jalka. Tämän jälkeen oon jättänyt pojan ulos nukkumaan (mikäli hän suostuu) ja jatkanut sisällä supersarjana lantionnostoa x10 (3 sekunnin pidoilla!) sekä askel ristiin taa x10/jalka. Näitä kolme sarjaa. Tuo on tuntunut oikein hyvältä, mutta ei kuitenkaan liian rankalta ja jaloissa on ollut myös mukava tuntuma treeniä seuraavina päivinä.

Tänään innostuin menemään ihan salille ja kokeilemaan varovasti kyykkyä kahden kahvakuulan kanssa. Kahvakuulien kanssa kyykätessä liikerata on lyhyt, koska kuulat osuvat niin nopeasti maahan ja vastus oli mulle pieni eli suurista painoista ei puhuttu. Aika pian kuitenkin huomasin, että ei näin. Eli tuo painoilla tehty liike tärähteli ikävästi lantionpohjassa ja lopetin siihen. Mielestäni ei ole kuitenkaan väärin pikkuisen kokeilla omia rajojaan, koska eihän sitä raskausaikanakaan voi tietää mikä tuntuu itsellä hyvältä ja mikä ei. Tärkeintä on reagoida siihen jos kroppa tuntuu oudolta. Joten niin mä unohdin painot ja jatkoin jumppailua mm. askelkyykkyjen muodossa ihan vaan kehonpainolla.

Kiire kovien treenien pariin ei ole, mutta toisaalta on ihana päästä pikkuhiljaa astetta kovempaa liikkumaan. Hiljaa hyvä tulee! 

0

Vastaa

Close Menu