Kun lapsi nukkuu, mutta vanhempi ei

Vauva-arjessa uni on luonnollisesti kortilla. Vauvat tarvitsevat maitoa ympäri vuorokauden, jolloin äidinkin uni häiriintyy. Se on luonnollisesti tiedossa jo ennen vauvan syntymää. Mutta entä jos vauva nukkuu, mutta äiti ei? 

Ilmari nukkuu vaihtelevasti kuten vauvat yleensä. Pääosin hän on hyvä nukkuja ollut alusta asti ja hän veteleekin välillä monta yötä peräkanaa kuusi tuntia putkeen, jolloin itsekin saa mukavasti unta eikä väsymys paina. Nyt kuitenkin on taas takana vähän huonompien yöunien kausi. Huonot yöunethan tarkoittaa aika usein tiheän imun kautta, hampaiden tuloa tai muuta kehityskautta. Luonnollisesti silloin, kun Ilmari heräilee usein, on myös mun yöunet huonoja.

Myös mä oon pääosin hyvä nukkuja, mutta vain jos arjessa ei ole mitään stressiä tai muuta murhetta. Ja vain jos yöunet ei liikaa häiriinny toistuvasti. Tämä jälkimmäinen kertoo varmaan paljon ja sehän on yleistä. Mitä huonommin ihminen nukkuu, sitä vaikeampaa nukkuminen on. Luulisi, että suuressa väsymyksessä pitkään jatkuneiden huonojen yöunien jälkeen uni maistuisi hyvin, mutta ei. Aika usein huonoista yöunista tulee kierre, jota on hankala katkaista.

Nyt mä oonkin huomannut sellaisen asian, että jos Ilmari nukkuu useamman yön putkeen huonosti, on mun tosi hankala seuraavina öinä nukkua tai edes nukahtaa, vaikka Ilmari nukkuisikin taas paremmin.

Mä oon miettinyt millä sitä unta voisi tukea, mutta loppuviimein en oo toisaalta tehnyt vielä paljoakaan asian eteen.

-Riittävä iltapala

Nälässä ei kukaan nuku hyvin!  Tämä kohta mulla täyttyy. Syön joka ilta puuron marjoilla, raejuustolla, oliiviöljyllä ja joskus vielä pari tattarinäkkäriä tai riisikakkua kylkeen jos siltä tuntuu.

-Pimeä ja viileä makuuhuone

Mun mielestä tämäkin meillä täyttyy mukavasti. Makkarissa ei ole kuuma ja meillä on pimennysverhot eli liian valoisaa ei ole.

-Television, tietokoneen ja puhelimen käytön rajoittaminen

Nyt mentiin metsään.. Me ollaan katsottu Markuksen kanssa aika paljon netflixiä iltaisin sängyssä. Ja mä huomaan, että mulle on tullut tapa alkaa torkkua jo siinä kohtaa. Täten saankin paremmin unta jos katsotaan netflixiä sängyssä. Yleensähän sanotaan, että näytön katsominen häiritsee unta, mutta joskus voi käydä myös näin eli siitä näytön katsomisesta on tullut mulle sellainen apu unen saantiin. Eli koska mä oon hyvä nukahtamaan elokuvan äärelle (jota Markus ei ymmärrä 😀 ) niin elokuvaa katsoessa mä nukahdan tai alan torkkua ihan kuin vahingossa, joka edesauttaa nukahtamista. Jos netflixiä ei katsotakaan joku ilta, en saa nukuttua, kun mun pitäisikin suoraan vaan ruveta nukkumaan ihan itsestään. Viittaisiko tämä siis myös stressiin eli jos katsomme netflixiä, on ajatukset muualla, mutta jos ei sitä katsotakaan, tulen miettineeksi ja murehtineeksi (esimerkiksi yritys)asioita. Myös puhelimen käyttö on riistäytynyt käsistä varsinkin iltaisin eli sitä tulee vaan selattua ja selattua ihan liikaa. Tähän voisikin laittaa sellaisen säännön itselleen, että klo 19 jälkeen ei enää somea katsota, ainoastaan viesteihin saa vastata ainakin jos ne on tärkeitä. Myös netflixin katsominen voitaisiin ehkä siirtää ihan vaan sohvalle ettei siitä netflixin äärelle nukahtamisesta tulisi tapa.

-Ravintolisät

Magnesiumin otan iltaisin ja senhän sanotaan rauhoittavan ja täten parantavan unensaantia. Toki magnesiumillekin paras muoto tähän ”vaivaan” taitaisi olla glysinaatti. Mun käyttämässä magnesiumissa vain osa on glysinaattia. Yleisesti ottaen mitään ravintolisää en ole lähtenyt tähän ongelmaan ottamaan vaan magnesiuminkin otan ihan muuten vaan. Tätä asiaa voisi tietysti tutkia, että olisiko jotain hyviä luonnonmukaisia valmisteita.

Tässä nyt tuli äkkiseltään tärkeimpiä mieleen. Olisiko sulla jotain vinkkejä? Miten edesautat unta/nukahtamista? Tottakai se on selvää, että vauva-arjessa se nukkuminen on mitä on, mutta mun mielestä olisi silti tärkeä sitäkin vähäistä unta tukea mitä vauva-arjessa on mahdollista saada. 

0

Vastaa

Close Menu