"> IRTI SOKERIKOUKUSTA - Annika Rintala - Poseland

IRTI SOKERIKOUKUSTA

Viimeisessä postauksessa kävin läpi mieleeni nousseita, vähän ahdistaviakin ajatuksia omasta kropasta ja syömisestä. Sain sen jälkeen instagramissa yhteydenottoja muilta kisaajilta. Oli kiva kuulla, että muut käyvät samoja ajatuksia läpi. Ei voi varmasti sanoa, että kyseinen ilmiö olisi pakollinen ja aina esiintyvä fitnessilmiö, mutta aika yleinen kuitenkin. Nyt omat ajatuksetkin ovat onneksi taas rauhoittuneet ja selkeytyneet eli osittain syytän myös sellaista naiseuden ja fitnessilmiön yhdistelmää. Kun kisadieetin jälkeen tällaiset ajatukset ovat potenssiin kymmenen, mutta toisaalta naiseus ja ihan vaan kierto sekä hormonit tuovat oman mausteensa asiaan. 😀 Kiitos kaikille, jotka laittoivat mukavia viestejä ja kommentteja asiaan liittyen!

Tässä postauksessa ei ole tarkoitus enää kyseistä asiaa pohtia vaan tällä kertaa pohdin sokerin vaikutusta kehoon! Ja vieläpä ihan omakohtaisten kokemusten kautta eli kyllä, sokeria on mennyt kurkusta liikaa alas ja nyt sille on aika tehdä stoppi. Ei ulkonäön vaan terveyden takia!

Meillä oli pääsiäisenä tytön synttärit. Pääsiäinen eli kaupat pullollaan suklaata ja mämmiä sekä siihen päälle synttärijuhlat.. Voitte vaan kuvitella, että koko viikko on syöty jos jotakin herkkuja. Jotenkin sitä antoi itselleen luvan vähän maistella kaikenlaista. Yksi suklaapatukka tai suklaamuna siellä ja toinen täällä. Leipoessa ”vähän” taikinaa (koska onhan se taikina ihan parasta!), vähän valmiita tuotoksia. Synttäripäivänä vähän enemmän kahvipöydän antimia. Se on enemmän kuin ok, eihän ne lapsen synttärit ole kuin kerran vuodessa. Mutta siihen kun lisää päälle pääsiäisen, joka myös tuo tullessaan omat herkkunsa niin herkkujen määrä on ollut kaksinkertainen.

Muutenkin viimeisinä parina viikkona on tullut syötyä normaalia enemmän kaikkea ylimääräistä sokerista. Siihen sokeriin on niin helppo koukuttua ja on niin helppo luvata itselleen taas pieni sokeriherkku, kun kerta otin eilenkin. En pode siitä huonoa omaatuntoa tai mieti herkkujen lihottavaa vaikutusta. Mutta en voi olla miettimättä, että mitä tuo kaikki tekee keholle? Onko se sokeri hyväksi ihmiselle? Mä tiedän, että se ei oo ja haluan nyt tuoda myös teille esiin ihan konkreettisia oireita mitä mä oon sokerin liikasyömisellä potenut. Ne oireet kertovat mun mielestä aika selvästi, että se sokeri ei voi olla hyväksi keholle.

1. Korkea leposyke + hengästyminen

Tää oire oli jo oikeastaan todella pelottava ja pysäyttävä. Tämän jälkeen myös lupasin, että nyt on aika rajoittaa huomattavasti sokerin saantia. Nimittäin lauantaina leivoin tytön synttäreille sekä tietysti söin virpojille varattuja suklaita ja kävinpä vähän tytönkin virpomiskorilla. Eikä tuollainen haittaa jos sitä tapahtuu silloin tällöin. Olin kuitenkin jo edellisinäkin päivinä syönyt suht paljon herkkuja eli sitä sokeria kerääntyi useammalle päivälle.

Illalla, kun yritin nukkua, mun sydän tuntui hakkaavan tosi kovaa ja tulevan suorastaan rinnasta ulos. Ajattelin, että mä nyt vaan herkkiksenä kuvittelen. Mulla, kun on siihen taipumusta ja se liittyy osittain erityisherkkyyteen/aistiyliherkkyyteen. Varsinkin, kun Markuskin oli kaverinsa luona istumassa iltaa ja odottelin häntä kotiin. Mä kun oon todella huono nukkumaan jos en voi olla varma monelta Markus kotiutuu. Siinä sängyssä pyöriessä sydämen syke korvissa hakaten, kokeilin kuitenkin mitata sykkeen. Ja hemmetti soikoon, mun normaali leposyke on n. 55 ja siinä sängyssä maatessa mun syke oli 80! Aikamoinen ero mun normaaliin leposykkeeseen ja tuo todella pysäytti. Jos leposyke on 25 iskua korkeampi ihan vaan pelkän huonon syömisen takia!

Sykehän voi nousta sokerin takia, mutta se voi olla myös allergian oire. Ja mä taas tiedän, että olin syönyt koko päivän ja oikeastaan koko viikon sitä sokeria ja muutenkin mun vatsalle epäsopivalla tavalla. Eli siinä saattoi mun kohdalla olla vähän molempia.

Lisäksi menee tähän samaan kategoriaan se tunne, että hengästyy todella helposti. Ei tarvitse kun portaat mennä yläkertaan niin tuntee jo hengästyvänsä. Ihan kuin ei minkäänlaista aerobista kuntoa omistaisi ollenkaan. Todella inhottava tunne.

2.Nuutunut ja raskas olo

Tätä kohtaa tuskin tarvitsee sen kummemmin selittää. Tämä myös liittyy vähän tuohon edellisen kohdan hengästymisen tunteeseen. Varmasti moni on huomannut, että jos takana on päivä tai useampi vähän huonompaa syömistä, on olo helposti tosi raskas ja nuutunut. Väsyttää eikä mitään jaksaisi tehdä. Myös treenit kulkevat yleensä huomattavasti huonommin ja raskaammin.

3.Iho

Mä huomaan joka kerta muutoksen myös mun ihossa.  Ensinnäkin mä valitan tosi helposti varsinkin suklaan syömisen jälkeen, että ihoa kutittaa. Mun iho on kuiva ja kutiseva muutenkin varsinkin talvella ja lämpötilojen vaihdellessa. Mutta aina jos syön enemmän suklaata, tulee sama ilmiö eli alan raapia varsinkin käsivarsiani. Eli selkeästi mun kohdalla kyse voi olla jonkinlaisesta yliherkkyydestäkin.

Lisäksi mä huomaan joskus, että kasvojen iho alkaa näyttää sellaiselta samealta. Ei ollenkaan niin terveen kirkkaalta ja kuulaalta kuin normaalisti.

4.Turvotus

Tään allekirjoittaa varmasti jokainen. Kroppa kerää nesteitä, turvottaa. Joskus kehossa on nesteitä niin paljon, että ihoa kiristää ja iho on kosketusarka. Mulla saattaa aamuisin kasvotkin näyttää ihan erilaiselta, kun yleensä, koska niitä turvottaa sen verran pahasti.

5.Huono uni

Ainakin mun kohdalla yöunet menevät jos syön huonosti. Kun nukut huonosti, sitä on luonnollisesti väsynyt ja väsyneenä taas on vielä helpompi palkita itsensä sokeriherkulla. Aikamoinen oravanpyörä, vai mitä? Kyllä hyvät elämäntavat ja terveelliset ruokailut vaan ruokkivat myös tuota unta. Jos joku potee unettomuutta ja elämäntavat on vähän mitä sattuu, niin kyllä mä katsoisin ensimmäisten joukossa myös sinne ruokavalion puolelle.

6.Makuaisti turtuu

Jos on tottunut syömään päivästä toiseen myös sokerisia jugurtteja tai muita, onko se ihmekään, että raikkaat ja aidot maut eivät maistu miltään tai maistuvat liian kirpeältä? Maitorahka ei kuulu mun suosikkeihin muutenkaan, mutta sanotaan nyt silti esimerkkinä, että jos vaihdetaan sokerijugurtista maustamattomaan rahkaan marjojen kera, niin ei se varmasti ihan ekana hyvältä maistu. Mun lempismoothie (resepti täällä) ei maistunut mun suuhun viime viikolla yhtään miltään, koska olin syönyt niin paljon sokerisia herkkuja. Ja yleensä tuo kyseinen smoothie on jopa maustamattomalla heralla maistunut mun suuhun ihanan raikkaalta ja jopa makealta!

Siinä oli jo aikamoinen lista, vai mitä? Tähän voisin tietysti lisätä vielä mahan huonon kunnon näiden valintojen vuoksi, mutta se liittyy mulla vahvasti herkkään ja vaikeaan IBS-vatsaan. En silti usko, että tällainen syöminen on kenenkään vatsalle hyväksi. Ja ennen kaikkea, nämä kaikki tuntemukset voivat olla jollekin ihan normaaleita, koska ollaan vuosia syöty huonosti!

Itselle nämä tuntemukset ovat kuitenkin ihan vieraita ja päätinkin nyt vierottaa itseni taas sokerista. Ihan vaan terveyteni takia. Fitness Classic on vajaan kolmen viikon päästä ja lupasin itselleni, että olen vähintään siihen asti kokonaan ilman sokerisia herkkuja. Fitness Classic-viikonloppuna me mennään nimittäin siskojen kanssa Helsinkiin shoppailureissulle, johon kuuluu aina myös ulkona syöminen ja pieni nautiskelu. 🙂 Siellä en siis aio murehtia mitä suusta alas menee. 🙂

Samaan Helsingin reissuun yhdistyy samalla myös Fitness Classic eli mut voi bongata sunnuntaina Disturbin osastolta!

Ja tämä sokerista irtautuminen ei tarkoita muuten mitään kurinalaisuutta ja tiukkaa ruokavaliota vaan voin syödä muuten mitä vaan, ihan normaaliin tapaan. En nyt ihan hampurilaisaterioita ja pitsoja, kun ne eivät kuulu muutenkaan tapoihin kovin montaa kertaa vuodessa, mutta kuitenkin. Puntarilla en aio käydä, sillä laihdutuskuurille en ole ryhtymässä eikä sellaiseen ole tarvetta. Ja ei, en aio todellakaan rajoittaa hedelmiä tai vaikkapa hunajaa sen kummemmin, koska ne eivät ole mulle mikään ongelma ja sitten mentäisiin jo liiallisuuksiin omalla kohdallani jos hedelmiäkin alkaisin rajoittaa. Pääasia on vierottautua oikeista sokeriherkuista. 

Onko jollakin muulla lähtenyt pääsiäisherkuttelu lapasesta? Kaipaatko irtautumista sokerista?

1

This Post Has 2 Comments

  1. Mulla pysyy viikolla aika cleanina syöminen; syön joka päivä banaania, marjoja ja kauraleipää – ehkä se vähän helpottaa sitä makeannälkää. Rahkaan menee mangososetta ja joskus makeutan myös stevialla.
    Mutta pe-su onkin aikamoista pupeltamista.

    Mikä on Sun mielestä ns. normaali, kohtuullinen määrä herkkuja kerralla?
    Itse oon koittanut ostaa viikonlopuksi max 100g suklaalevyn, se riittää joskus jopa kolmeksi päiväksi jos on oikein tummaa. Yleensä kyllä haluan ostaa ihan kunnon maitosuklaata 🙂 Ja sitten joku 120-170g karkkipussi, tätäkin oon välillä korvannut 250g taatelipussilla koska karkista nyt vaan tulee huono olo jos syö liikaa. Pakko välttää irtokarkkilaareja, niitä kun tulee aina ostettua liikaa kerralla.
    Ja jäätelöä/pullaa/muutaman keksin syön myös hyvällä omalla tunnolla kaffen kanssa viikonloppuisin.

    1. Mun mielestä sun herkuttelut kuulostaa oikein kohtuullisilta. 🙂 Kuitenkin aika moni syö joka viikonloppu karkkia sieltä irtokarkkivalikoimasta ihan puoli kiloa kerralla, siihen nähden tuollainen alle 200grammaa on tosi kohtuullinen! Jopa ihailtavan kohtuullinen, itse kun oon just näitä, jotka haluaa heti kerralla sen puoli kiloa parhaita irtokarkkeja. 😀
      Maitosuklaatakin on hyvä kokeilla vaihtaa tummaan – tummaa suklaata voi syödä pari palaa vaikka joka päivä, oli sitten arki tai vkl. 😉 Tumma suklaa, kun sisältää mm. mineraaleja aika kivasti eli on jopa terveysherkku. 🙂

      Mun mielestä se menee niin, että on tärkeää pystyä myös hellittää välillä ja syödä sitä karkkia, pullaa ja jäätelöä kohtuudella. Ei niistä tarvi missään nimessä kokonaan kieltäytyä. Tärkeä on silti myös kunnioittaa sitä omaa terveyttä ja muistaa, että keho ei sitä sokeria tarvitse. Se on mieli, joka sitä yleensä halajaa. 🙂 Säkin oot hienosti tehnyt fiksumpia valintoja vaihtamalla karkkipussin taateleihin tai maitosuklaan vähän tummempaan versioon. Jatka samaan malliin! 🙂

Vastaa

Close Menu