Äitiysfysioterapia – ensimmäinen käynti

Äitiysfysioterapia. Mitä se on? Kuka siellä voi käydä? Pitääkö olla jotain tavoitetta? Pitääkö tietää jotain valmiiksi? 

Mä kävin viime sunnuntaina ensimmäistä kertaa äitiysfysioterapiassa. Koska työskentelen liikunnan alalla, mua kiinnostaa kehon toiminta erityisen paljon. On kiva tietää mihin keho pystyy, mitä kehossa tapahtuu ja mitä raskausaikana voi oikeasti turvallisesti tehdä. Liikunta-alan yrittäjänä on mielestäni myös fiksua hakea oikeasti tietoa raskausajan treenaamisesta ja kehon muutoksesta. Vaikka tavoitteeni ei olekaan valmentaa raskaana olevia niin aina valmennukseen voi eksyä vaikkapa hetki sitten synnyttänyt. Varsinkin, kun se raskaus ja synnytys voi näkyä kehossa kuitenkin todella pitkäänkin. On kiva, kun on jotain faktatietoa takataskussa. Lisäksi haluan luonnollisesti liikkuvana ja muita liikuttavana ihmisenä toimia itse fiksusti oman kehoni kanssa, kunnioittaa kehon rajoja ja tiedostaa mitä kehossa tapahtuu. Tällöin pidän huolta myöskin siitä, että en aiheuta itse itselleni tulevaisuudelle ongelmia tai tarpeettoman pitkiä treenitaukoja. Niitäkin tarinoita kun on, että sillä treenillä itse ”pilataan” ne omat vatsalihakset eli pahennetaan erkaumaa ja tästä palautuminen voi kestää oikeasti tällöin todella kauan. Jos nyt jo harmittaa välillä jättää kovat treenit tekemättä raskausajaksi, olisi tauko kovista treeneistä vielä huomattavasti pidempi jos itse aiheuttaisi tekemisellään hallaa itselleen.

Mä hakeuduin äitiysfysioterapiaan ilman sen kummempaa ja tarkkaa ajatusta siitä, että mitä mä siltä fysioterapialta haluan. Yksi, jonka haluan tietää, on erkauman tilanne, mutta sekin on tärkeintä vasta raskauden jälkeen. Yksinkertaisesti mua kiinnosti vain kuulla asiaan perehtyneen ammattilaisen näkökulma siitä mikä tilanne mun kropassa on,  mitä mä uskallan salilla oikeasti tehdä ja mitä muutoksia kehossa oikeasti tapahtuu.

Äitiysfysioterapeutteja on yllättävän paljon, mutta täytyy sanoa, että kun lähdin miettimään kenen luo hakeudun, oli valinta aikalailla samantien selvä. Otin yhteyttä äitiysfysioterapeutti Maija Julmalaan. Hänen nimensä oli tullut mulla vastaan useampaan otteeseen ja fiilis oli heti sellainen, että tässä on henkilö, jonka luo haluan hakeutua. Kun Maijan kanssa vaihdoimme sähköposteja, hän kertoi heti, että hänen erityisosaamisensa on nimenomaan synnytyksen jälkeisessä ajassa, mutta että fysioterapia on ilman muuta hyvä ja suositeltava aloittaa jo raskausaikana. Mulle olikin jotenkin erityisen tärkeä saada aloittaa jo raskausaikana ja niin me sovittiinkin eka tapaaminen viime sunnuntaille, kun mulla oli viikkoja kasassa 32+2. Sovimme myös pienestä yhteistyöstä, koska minulla oli itsellä halukkuutta kirjoittaa blogiin äitiysfysioterapiasta. Tämä ei siis varsinaisesti kuitenkaan ole mikään maksettu mainos vaan puhtaasti oma halu kirjoitella asiasta omia kokemuksia ihan täysin siten miten asiat ja käynnit koen. 🙂

Kuten sanottu, mulla ei ollut mitään kummempia odotuksia tai ajatuksia fysioterapiakäynnistä ennen paikan päälle menoa. Eli vastaukseni alun kysymykseen; siellä voi käydä kuka vaan, tavoitteita ei tarvitse olla eikä mitään tarvitse tietää valmiiksi. Jos ei lasketa omia taustatietoja. 😀

Ja jos mietitään mitä se äitiysfysioterapia oikeastaan on, tässä lainaus Maijan sivuilta:

ÄITIYSFYSIOTERAPIA
Äitiysfysioterapia on kokonaisvaltaista, äidin hyvinvointia edistävää fysioterapiaa, jossa tavoitteena on auttaa äitejä palautumaan synnytyksestä, vahvistamaan lantionpohjan ja keskivartalon lihaksia sekä löytää sopivat liikuntamuodot. Synnytyksestä palautuminen on yksilöllistä ja toiset hyötyvät ammattilaisen ohjauksesta. Sinä voit hyötyä ohjauksesta, jos kehosi tuntuu vieraalta tai on kivulias, keskivartalon lihaksiin on vaikea saada yhteyttä, lantionpohjan lihaksissa on heikkoutta tai haluat tietää miten kehosi on palautunut. Äitiysfysioterapiasta saat ohjausta raskausajan ja synnytyksen jälkeiseen  liikuntaan, yksilöllistä ohjausta suorien vatsalihasten välisen erkauman kuntoutukseen, ergonomiaohjaukseen ja sektioarpien hoitoon.

 

Sitten itse asiaan. Mitä siellä äitiysfysioterapiassa tehdään?

Mun täytyy todeta heti alkuun, että siellä oppi ja kuuli asioita mitä en edes ollut ajatellut etukäteen. Vaikka mulla ei mitään kummempia odotuksia ja ajatuksia valmiiksi ollutkaan vaan menin avoimin mielin uuteen tilanteeseen, olin osittain ajatellut ehkä vähän kapeakatseisesti sen asian. Olin ajatellut vaan treenipuolta ja sitä, että mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Vaikka onhan se nyt selvää, että äitiysfysioterapia on paljon muutakin. Ja kyllä mua kiinnostaa todellakin kaikki synnytykseen liittyvät asiat kuten miten synnytykseen voi tietyllä tapaa etukäteen valmistautua. Mua kiinnostaa myös lääkkeetön kivunlievitys ja esimerkiksi tens-laitteen oonkin varannut jo neljäksi viikoksi synnytyksen tienoille. Mutta vaikka nää asiat mua kiinnostaa, mä en ollut jotenkin edes ajatellut kauheasti, että sellaisia tuolla käydään. Vaikka hei, miksi ei käytäisi ja sehän on pelkästään hienoa, että käydään!

Taustatiedot

Ensi alkuun me aloitettiin luonnollisesti mun taustatiedoilla. Juteltiin mun voinnista raskausaikana, juteltiin esikoisen raskausajasta ja synnytyksestä, juteltiin siitä miten mä treenaan. Samalla, kun kerroin mun treeneistä, mä myös kysyinkin siitä, että miten oikeasti voi treenata tai onko siihen mitään erityisiä vinkkejä olemassa. Yksi vinkki, joka jäi mieleen oli se, että hengitys kannattaa rytmittää toistojen kanssa yhteen. Jos panttaa hengitystä toiston ajan ja ns. kerää ilmaa vatsan täyteen ennen kuin lähtee rutistamaan kovaa toistoa, tulee vatsalihaksille ja erkaumalle tarpeeton kova paine. Kirjoitin sen heti sillä sekunnilla mieleni sopukoihin isolla punakynällä; keskity entistä enemmän hengitykseen! Juuri tälläiset vinkit olivat sellaisia mitä todella halusin kuulla. Koska eipä tälläisiäkään tule välttämättä ajatelleeksi eikä sitä keltään yksiselitteisesti kuule. Lisäksi kuulin, että mun tapani tehdä vajaampia liikeratoja on ollut oikein hyvä. Kuten vaikkapa kyykky vaan boksille tai 90 asteen kulmaan. Tai vastaavasti sumoveto, jossa myös liikerata on huomattavasti pienempi. Tärkeintä onkin liikkua niin paljon kun se hyvältä tuntuu, mutta keventää ja kiinnittää huomiota siihen ettei vatsalle tuu tarpeetonta painetta. Myös ihan vaikkapa synnytyksen jälkeinen palautuminen on parempaa ja nopeampaa, kun kehoa ei rasiteta turhaan ja liikaa raskausaikana.

Lantionpohjanlihakset

Taustatietojen ja pienen keskustelun jälkeen päästiin itse asiaan. Vaikka oltiinhan sitä sinänsä asiassa jo tuossa keskustellessa. 🙂 Ensimmäinen ja ehkä ajallisesti pisin osuus koko käynnillä oli lantionpohjanlihasten voiman testaaminen. Testaus tehtiin ihan sellaisella emätinanturilla. Anturi kytkettiin omaan sille tarkoitettuun laitteeseen ja lisäksi tietokoneeseen. Aika pian huomattiin, että mun kohdalla lihakset aktivoituu hyvin ja niissä on voimaakin, mutta tärkeintä onkin nyt opetella niiden rentouttamista. Lantionpohjanlihasten voimaa on aina hyvä harjoittaa muuten, mutta ennen synnytystä rentouden löytäminen on huomattavasti tärkeämpää, joten nyt keskitytään siihen. Sain sitä varten harjoituksen kotiin, jota tehdään 4-5 kertaa viikossa.

Ryhti

Lantionpohjanlihasten jälkeen siirryttiin mun ryhtiin ja mm. lantion asentoon. Helposti mullakin lantio lähtee liikaa eteen, joka aiheuttaa rasitusta alaselälle. Aika yleinen ongelma raskaana olevilla, kun vatsa painaa ja muuttaa painopistettä. Vaikka selkä ei oireilisi eli kipuilisi, on tämä asia hyvä huomioida. Tämäkin korjaantui ihan yksinkertaisella pienellä jutulla ja sain myös tätä varten kotiinkin harjoitteen. Myös tätä toistetaan 4-5 kertaa viikossa eli se on hyvä lisätä lantionpohjalihasten kanssa samaan ”treeniin”. Näihin molempiin ei oikeasti mene aikaa yhteensä edes paljon viittä minuuttia kauempaa. Eli todella pieni asia, jolla kuitenkin isoja ja merkittäviä vaikutuksia!

Vauvan asento, kohdun ligamenttien lepuuttaminen ja kohtua ympäröivät lihakset

Tämän jälkeen käytiin läpi allaolevan kuvan mukainen asento. Tällä asennolla on tarkoitus yksinkertaisesti rentoutua ja antaa kohdun ligamenttien levätä. Ja täytyy sanoa, että tässä asennossa viihtyisi vaikka kuinka! Se vain tuntuu yksinkertaisesti rentouttavalta ja mukavalta. Lisäksi tämän asennon avulla mahdollisessa perätilassa tai poikittaisessa asennossa olevalle vauvalle annetaan hyvin tilaa kääntyä. Mullakin vauva oli vielä pari viikkoa sitten poikittain, joten tätä on hyvä jo senkin takia harjoittaa. Toki nyt on viime sekä tällä viikolla onneksi oltu jo raivotarjonnassa eli toivon mukaan viihtyykin niin.

Vauvan asennosta ja kääntymisestä päästiinkin mielenkiintoiseen asiaan. Nimittäin kohtua ja vauvaa ympäröiviin lihaskalvoihin. Jos esimerkiksi lonkkien seutuvilla on kauheasti kireyksiä, ei vauva välttämättä halua kääntää päätä alaspäin, koska se voi tuntua epämiellyttävän ahtaalta. Joten siinä tilanteessa vauva laittaa sinne alaspäin mielummin jonkun vähän pienemmän osan vartalostaan. Aika mielenkiintoista ja hurjaa ajatella miten moni asia tähän vaikuttaa! Maija käsitteli ja kokeilikin mun kohdun ympäriltä eli käytännössä kyljistä ja nivusten/lonkankoukistajien seutuvilta kaikki pienet lihaskalvot (mitä en hätinä tiennyt olevan olemassa 😀 ). Kauheasti suuria kireyksiä ei löytynyt, mutta muutamassa paikkaa kyllä tuntui aika ikävältä. Lisäksi Maija paineli tuosta rintalastan tienoilta pientä lihaskalvoa, jonka kireys voi vaikuttaa kuulemma närästykseen! Enpä ollut tälläistäkään tiennyt. Se tuntui kyllä kaikista ikävimmältä ja jälkikäteenkin siitä kohdalta oli ihan arka, kuten hieronnan jälkeenkin usein.

Tämän jälkeen oltiinkin aikalailla mukava ja nopea puolitoistatuntinen kulutettu, kirjattiin vielä paperille mun ”kotiläksyt” ja sovittiin seuraavia aikoja. Tarkoitus on mennä vielä ennen synnytystä kaksi kertaa ja varattiinkin seuraavat ajat tammikuun alkuun ja puolen välin jälkeen, noilla kerroilla viikot on 36+1 ja 38+2, eiköhän vauva vielä jälkimmäiselläkin ajalla mahassa oo. 🙂 Synnytyksen jälkeen olisi sitten luonnollisesti tarkoitus jatkaa lisää.

Kaiken kaikkiaan fiilikseksi jäi se, että sain käynniltä tietoa mitä en välttämättä edes tajunnut haluavani tietää tai tajunnut odottaa. Lisäksi sain vastauksia myös kysymyksiin mitä olin itsekseni miettinyt etukäteen. Eli silloinhan käynti on ollut täyskymppi! Jos yhtään mietit olisiko äitiysfysioterapia sun juttusi, niin suosittelen ehdottomasti käymään! Paras tulos saadaan varmasti aina sillä, että käydään useamman kerran, mutta ainakin itsekin sain jo ekasta kerrasta sen verran irti, että varmasti sekin jo riittää jos ei halua useammaksi kerraksi sitoutua. Ihan oman fiiliksen mukaan! 🙂

Käykää tutustumassa Maijan kotisivuihin ja palveluihin TÄÄLLÄ

4

Vastaa

Close Menu